کد خبر: 1213248
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰
هیئت حضرت زینب (س) شهرستان میانه، گره‌گشای مشکلات مالی بانوان
وقتی اولین کمک از طرف هیئت به یک خانم صورت گرفت، او به عنوان سفیر و تبلیغ‌کننده ما عمل کرد، به نحوی که در مدت کوتاهی به فکر راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه افتادیم تا بتوانیم کمک‌های بیشتری به هموطنان نیازمند خود داشته باشیم
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: اولین روز‌های سال ۱۳۹۰ بود که در استان آذربایجان‌شرقی گروهی از خانم‌ها دست‌به‌دست هم دادند و تصمیم گرفتند هیئت حضرت زینب (س) را در شهرستان میانه راه‌اندازی کنند. در آن روز وقتی خانم معصومه صفی‌خانی مسئولیت این هیئت را بر عهده گرفت، فکرش را هم نمی‌کرد این مجموعه روزی به جایی برسد که آوازه خوشنامی و اقدامات مثبت و شایسته آن الگوی هیئات دیگر شود و با تشکیل صندوق قرض‌الحسنه حضرت خدیجه (س) علاوه بر کمک به همشهریان خود در جهت رفع مشکلات و راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و اشتغال‌زایی، به همراه همکارانش بتوانند جلوی نزول و ربا را در این منطقه بگیرند. 
 
 
 
حدود ۱۲ سال است از تشکیل و آغاز فعالیت هیئت بانوان حضرت زینب (س) می‌گذرد که در این مدت فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. 
فعالیت‌های این هیئت ابتدا با قرائت زیارت عاشورا، دعای کمیل، دعای توسل و برخی کار‌ها و اقدامات فرهنگی آغاز شد. 
خانم صفی‌خانی با نگاهی به گذشته در مورد چگونگی شکل‌گیری هیئت حضرت زینب (س) و فعالیت‌های عام‌المنفعه آن می‌گوید: اقدامات صورت‌گرفته در این هیئت مربوط به مراسم‌های مذهبی مانند برگزاری جلسات قرائت قرآن و دعاخوانی بود. پذیرایی مراسم مانند چای، خرما و حلوا را خودم آماده می‌کردم. بعد از مدتی تعدادی از خانم‌ها به عنوان نذر و احسان مقداری مواد غذایی و پول به این هیئت اهدا کردند. هر هفته این جلسات برگزار می‌شد و کم‌کم نذورات مردمی به این هیئت افزایش پیدا کرد. 
بعد از اتمام مراسم متوجه شدم از نذورات مردمی پول و مواد غذایی اضافه می‌ماند، بنابراین تصمیم گرفتیم صندوق قرض‌الحسنه‌ای به نام حضرت خدیجه (س) باز و نذورات مردمی را در آنجا نگهداری کنیم و اگر فرد نیازمندی بود به او نیز کمک کنیم.
وی با اشاره به اولین کمک صندوق قرض‌الحسنه ادامه می‌دهد: سال ۱۳۹۱ بود، یکی از روز‌ها با صحنه‌ای مواجه شدم که مرا به شدت ناراحت کرد. طلبکاری به در خانه یک خانم آمده بود و با جار و جنجال و آبروریزی از او طلبش را درخواست می‌کرد. این صحنه مرا تحت تأثیر قرار داد و با خود گفتم وقتی در صندوق هیئت ۴۰۰هزار تومان پول موجود است، باید آبروی مؤمن را حفظ کنم. فوراً مبلغ ۴۰۰هزار تومان را به آن خانم به عنوان وام دادیم تا مشکلش حل شود. برای بازپرداخت وام او هر ماه ۵۰هزار تومان به صندوق پرداخت می‌کرد و زمانی که آخرین قسطش را پرداخت کرد ۲۰هزار تومان نیز به صندوق کمک کرد و این موضوع عزم و اراده ما را برای ایجاد و افتتاح صندوق قرض‌الحسنه مصمم‌تر کرد.
 
 هزینه درمان سرطان
با شروع کار صندوق حالا مردم می‌دانستند جایی وجود دارد که می‌توانند برای رفع مشکلات‌شان از آنجا کمک بگیرند. وام‌ها با عناوین مختلف پرداخت می‌شد و وقتی خنده‌ای بر لبان نیازمندان می‌نشست، خستگی از تن فعالان و کارمندان این مجموعه بیرون می‌رفت. 
خانم صفی‌خانی با بیان اینکه یکی از وام‌های اعطاشده از طرف صندوق، وام درمان است، می‌گوید: وام‌های صندوق با عناوین مختلف به مردم واگذار می‌شود. یکی از آن‌ها وام درمان است. متأسفانه خانمی که به بیماری سرطان مبتلا شده بود، برای هزینه دارو و درمان خود ۸میلیون تومان پول نزول گرفته بود، این پول با سود نزول آن ۱۶میلیون تومان شده بود. 
این خانم در نهایت درماندگی و ناراحتی به ما مراجعه کرده بود ولی آن ایام در صندوق پولی نداشتیم که همان لحظه به او وام بدهیم، چون اعتبار صندوق دست مردم بود. اولین روز‌های ماه مبارک رمضان بود که در جلسه قرآنی اعلام کردم یک خانم بیمار مبتلا به سرطان به کمک شما مؤمنین نیاز دارد.
 برای هر فردی که می‌شناختم پیام ارسال و در جلسات تفسیر قرآن و آموزش احکام موضوع را شفاهی اعلام کردم و در نهایت تا پایان ماه رمضان ۸میلیون تومان برای آن خانم جمع‌آوری شد. قبل از اینکه اصل پول را به او پرداخت کنم، سراغ فردی رفتم که پول نزول می‌داد. به او گفتم من حتی یک ریال بابت سود نزول تو پرداخت نمی‌کنم ولی اصل پول را که ۸میلیون تومان است یکجا پرداخت می‌کنم. شکر خدا آن فرد نیز بدون هیچ دعوا و شلوغ‌کاری قبول کرد و ما اصل پول را پرداخت کردیم و این خانم بیمار به قدری خوشحال بود که زبان از وصف خوشحالی او عاجز است. راستش را بخواهید آن شب به حضرت رقیه (س) دردانه امام حسین (ع) توسل کرده بودم که کارمان به خیر و خوبی حل شود. آن خانم بیمار هم متعهد شد ماهانه ۵۰۰هزار تومان وام خود را به صندوق بازپرداخت کند و شکر خدا این کار انجام و نهایتاً وام تسویه شد.
 
 حفظ آبروی مؤمن
مسئول صندوق قرض‌الحسنه حضرت خدیجه (س) با بیان اینکه برکت‌های این صندوق واقعاً تمام‌شدنی نیست، به موارد دیگری از اتفاقات رخ داده در این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: یک بار خانمی بود که ۲۰میلیون تومان پول امانتی قرعه‌کشی فرد دیگری در کیفش بود، ولی متأسفانه کیف وی را از داخل ماشین به سرقت برده بودند و او باید ۲۰میلیون تومان پول قرعه‌کشی را فراهم می‌کرد و به صاحب اصلی می‌پرداخت. این فرد که یک خانم آبرودار و سرشناس در شهرستان بود، موفق شده بود ۱۰میلیون تومان از پول را با قرض کردن فراهم کند ولی برای ۱۰میلیون بعدی مجبور شده بود پول نزول بگیرد و هر ماه نیز ۷۰۰هزار تومان بابت سود نزول پرداخت می‌کرد. این خانم هم که نمی‌توانست مشکل پیش آمده را با افراد دیگر مطرح کند، به صندوق قرض‌الحسنه هیئت مراجعه کرد، از آنجا که این خانم باشخصیت را می‌شناختم، با صندوقدار هیئت صورتجلسه کردیم و مبلغ ۱۰میلیون تومان به او پرداخت شد تا اصل پول را به آن فرد پرداخت کند چراکه ما بابت نزول و سود آن هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کنیم.
وی با اشاره به تعداد اعضای قرض‌الحسنه حضرت خدیجه (س) ادامه می‌دهد: این صندوق ابتدا با عضویت ۲۰۰نفر آغاز به کار کرد. مثلاً اگر یک خانواده چهار نفر بودند، همه آن‌ها عضو شدند، البته تعداد اعضای صندوق گاهی وقت‌ها ریزش داشت که با عضوگیری نفرات جدید این ریزش‌ها جایگزین شده‌اند و هم اکنون با حدود ۴۰۰ نفر فعالیت می‌کند که هر کدام از اعضا ماهانه حداقل ۱۰هزار تومان که هر ماه تقریباً ۴ میلیون تومان می‌شود به حساب صندوق در بانک مهر ایران پرداخت می‌کنند.
این خانم جهادگر در مورد نحوه عملکرد صندوق می‌گوید: فعالیت صندوق به این شکل است که اعضای صندوق تا شش ماه اول نمی‌توانند درخواست وام داشته باشند، بعد از این مدت وام‌های درخواستی آنان با عناوین وام معیشت، درمان، اشتغال و کارآفرینی یا آزادکردن زندانی، وام تعمیر منزل یا خرید جنس برای مغازه پرداخت می‌شود. تاکنون به بیش از ۲۰۰ نفر وام از ۵ میلیون تا ۲۰ میلیون پرداخت شده است. 
 
 پرداخت دیه زندانیان
شاید یکی از بهترین کار‌هایی که در هیئت حضرت زینب (س) انجام می‌شود، کمک به زندانیانی است که ناخواسته و با یک اشتباه دربند شده‌اند. 
مسئول صندوق قرض‌الحسنه حضرت خدیجه (س) با ذکر مثال‌هایی در این زمینه و نحوه کمک‌های‌شان برای سامان‌گرفتن خانواده‌ها می‌گوید: فردی به خاطر درگیری و دیه‌ای که برایش نوشته بودند، در زندان بود و خانواده شاکی نیز به هیچ وجه رضایت نمی‌داد، مگر اینکه دیه‌اش پرداخت شود. با اعتبارات صندوق دیه ۵ میلیون تومانی این فرد پرداخت و او آزاد شد. در یک مورد دیگر نیز فردی در اثر خرید و فروش جنس برای مغازه‌اش ۲۰میلیون تومان مقروض شده و، چون نتوانسته بود پرداخت کند، در زندان بود. از سوی دادگاه اعلام شده بود اگر این فرد در زندان بماند، چگونه می‌تواند کار کند و قرض خود را بدهد، بنابراین اگر این فرد ۵میلیون تومان به حساب زندان واریز کند، می‌تواند با ضمانت آزاد شود و در مغازه خود کار کند و بقیه قرض خود را بپردازد. آن ایام در هیئت یک قرعه‌کشی ماهانه داشتیم که به مبلغ ۵میلیون تومان به نام من درآمده بود. از سهم خودم گذشتم و این مبلغ را به آن مغازه‌دار دادم تا این پدر ۵۰ساله آزاد شود و بتواند سر خانه و زندگی خود برود و در ادامه قرض خود را بپردازد. 
 
 
 
نمای نزدیک
سفیر مهربانی
مسئول صندوق قرض‌الحسنه حضرت خدیجه (س) شهرستان میانه با بیان بازخورد رفع مشکلات مردم از طریق هیئت می‌گوید: وقتی به همت صندوق قرض‌الحسنه مشکل اولین نفر حل شد، این خانم خودش به سفیر مهربانی صندوق تبدیل شد. به هر کجا که می‌رفت اعلام می‌کرد صندوق قرض‌الحسنه هیئت بانوان حضرت زینب (س) کمک بزرگی به من کرد، به طوری که گره زندگی‌ام باز شد. تبلیغات او باعث شد گرایش و اقبال عمومی به این صندوق بیشتر و بیشتر شود و افراد زیادی برای عضویت در آن اعلام آمادگی کنند. وی تصریح می‌کند: در همان زمان و در سالروز وفات حضرت خدیجه (س) این صندوق را به نام آن بانوی پرافتخار اسلام به صورت رسمی نامگذاری و افتتاح کردیم. در زمان افتتاح، این صندوق ۳۰میلیون تومان سرمایه داشت که از طرف هیئت پرداخت شده و دست مردم بود، یعنی به عنوان وام به همشهریان داده بودیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار