کد خبر: 1214219
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
کارشناس علم‌وفناوری در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس حوزه علم‌وفناوری معتقد است حضور موفق شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش نفت و گاز ایران در رشد اقتصادی و توسعه تجارت مؤثر بوده است. این شرکت‌ها با آوردن فناوری‌های پیشرفته، تقویت نوآوری و ارتقای خودکفایی، به افزایش ظرفیت تولید، افزایش بهره‌وری و گسترش بازار‌های نفت کمک کرده‌اند. 
علی پاشایی بیدار، کارشناس حوزه علم و فناوری در گفتگو با «جوان» در رابطه با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز ایران گفت: شرکت‌های دانش بنیان به عنوان محور اصلی توسعه تجارت و رشد اقتصادی در بخش نفت و گاز ایران مطرح شده‌اند. حضور موفق آن‌ها در صنعت نه تنها منجر به افزایش ظرفیت تولید و تجارت شده است بلکه به توسعه اقتصادی و رشد پایدار نیز کمک کرده است. 
وی ادامه داد: ایران در سال ۱۴۰۲ شاهد چندین رویداد مهم در صنعت نفت و گاز خود بود. توسعه تجارت نفت خام کشور منجر به تولید روزانه بیش از ۵/۳ میلیون بشکه در روز در طول تابستان شد. ایران همچنین جایگاه قبلی خود را در اوپک بازیافت و به سومین تولیدکننده بزرگ در این سازمان تبدیل شد. 
پاشایی بیدار تصریح کرد: همچنین پس از ۲۴ سال تأخیر، سرانجام فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با حمایت شرکت‌های توانمند فناوری داخلی توسط پیمانکاران داخلی به بهره‌برداری رسید که منجر به افزایش چشمگیر تولید گاز شد. بخش نفت و گاز نقش مهمی در رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۲ ایفا کرد و به عنوان محرک اصلی توسعه اقتصادی بود. رشد این بخش نه تنها به افزایش تولید و تجارت کمک کرد بلکه باعث رشد اقتصادی در سایر زمینه‌ها شد. بخش خصوصی و شرکت‌های فعال دانش بنیان به ویژه در صنایع نفت و گاز نقش بسزایی در این رشد داشته‌اند. 
وی افزود: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت، منجر به پذیرش نوآوری و فناوری شده و سبب بهبود بهره‌وری و تبدیل صنعت نفت به پیشرو در رشد بهره‌وری کشور شده است. 
این کارشناس حوزه علم و فناوری در مورد نقش کلیدی شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه صنعت نفت و گاز اظهار کرد: دولت سیزدهم بر توسعه همکاری شرکت‌های دانش بنیان و صنعت نفت، سرمایه گذاری در تولید اولین بار و بومی‌سازی تجهیزات متمرکز شده است. این رویکرد بازار تضمینی تجارت نفت خام ایران را گسترش داده است. 
وی گفت: همکاری شرکت‌های دانش بنیان و صنعت نفت زمینه را برای حداکثر رشد اقتصادی در بخش نفت و گاز ایران فراهم کرده است. شرکت‌های دانش بنیان فناوری‌های پیشرفته، تخصص و راه‌حل‌های نوآورانه را به بخش نفت و گاز ارائه می‌کنند. مشارکت آن‌ها صنعت را به سمت اتخاذ فناوری‌های پیشرفته و اجرای شیوه‌های نوآورانه سوق داده است که منجر به افزایش کارایی تولید و مقرون به صرفه شدن می‌شود. 
پاشایی بیدار اظهار داشت: همکاری با شرکت‌های دانش بنیان امکان بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌ها در بخش نفت و گاز را فراهم کرده است. این امر باعث کاهش وابستگی به تأمین کنندگان خارجی، ارتقای خودکفایی و تقویت توانمندی‌های صنعت داخلی می‌شود. 
وی ادامه داد: حضور شرکت‌های دانش بنیان در بخش، فرصت‌های شغلی ایجاد و به توسعه مهارت کمک کرده است. همکاری بین این شرکت‌ها و صنعت نفت، انتقال دانش، آموزش و ظرفیت‌سازی را تسهیل کرده و منجر به رشد نیروی کار بسیار ماهر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار