کد خبر: 1214234
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷

جوان آنلاین: کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:

سواد رسانه، لازم برای همگان

احتمالا این فیک نیوز را شنیده‌اید که از زبان دختر شهید سلیمانی و پس از فاجعه تروریستی کرمان نقل شده و می‌شود؛ «پدر را در خواب دیدم، گفت به کرمان نرو». هر عقل سلیمی با کمی فکر نسبت به چنین گزاره‌ای، حداقل برایش سوال پیش می‌آید. یعنی واقعا جا دارد که دشمن‌ترین دشمن جمهوری اسلامی نسبت به آن شک کند. این جمله آنقدر مسخره‌آمیز است که بخش بزرگی از رسانه‌های انقلابی حتی آن را تکذیب نکرده و یقین داشتند مخاطب می‌فهمد که دروغ است.

اما شاید باورش سخت باشد که نگارنده این دروغ عجیب را از چند نفر شنیده است. افرادی که بعضاً بغض شدیدی از نظام داشتند و این را دست‌مایه‌ی تخلیه عاطفی خود قرار دادند. اما برایشان سوال پیش نیامده که چنین خبر عجیبی امکان صحت دارد یا نه؟!

نکات ساختاری به جای خودش؛ تضعیف جدی مرجعیت صداوسیما، فرسایش سرمایه اجتماعی، ناکارآمدی نظام رسانه در کشور و ناتوانی از دسترسی به این بخش از جامعه باید در جای خودش مورد بحث قرار گیرد و اصلاحات لازم برای آن انجام شود.

روی سخن این نوشتار، به تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی است که روزانه در مواجهه با چنین اخباری هستند. اخبار فیکی که ذره-ذره از نظام اجتماعی و نه فقط نظام سیاسی را می‌خورد. حتی اگر مخالف تمام عیار جمهوری اسلامی هستند، بازهم باید برای خودشان این احترام را قائل باشند و اجازه ندهند چارچوب فکریشان با چنین اکاذیبی متاثر شود. این شیوه‌ی سطحی از خبر کذب، اول توهین به مخاطب است که نادان پنداشته شده.

آنچه جلوی این وضعیت را می‌گیرد، اولا روحیه‌ای پرسشگری و تعقل است. ثانیا باید سواد رسانه و سواد شبکه‌های اجتماعی (که دو چیز مجزا هستند) را فراگرفت. اگر مخاطبین آن جمله بالا، بلد بودند در عین عضویت در رسانه‌های ضدجمهوری اسلامی، در حداقل یکی از رسانه‌های حامی آن هم عضو باشند، می‌توانستند صدق این گزاره را آزمون کنند. اما حیف اینکه نفرت انباشت شده در بخشی از جامعه باعث می‌شود تا اخبار فیک تبدیل به بهانه‌ای برای نفرت بیشتر باشد.

البته این ایراد در جبهه انقلاب هم کم و بیش وجود داشته و دارد. عدم نقدپذیری، نبود روحیه‌ی پرسشگری و عدم عضویت در رسانه‌های مختلف باعث شده تا اخبار فیک مخصوص جبهه انقلاب هم تهیه و انتشار یابد. برای حل این مسائل، باید جنبش سواد رسانه و شبکه اجتماعی راه انداخت و یکدیگر را به پرسشگری و تعقل دعوت نمود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار