کد خبر: 1215318
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر حمله به رفح پافشاری می‌کند و آن را پلی برای برون‌رفت از شکست می‌داند، آن‌هم در شرایطی که نه تنها امریکا و شماری از کشور‌های غربی درباره پیامد‌های چنین اقدامی هشدار داده‌اند بلکه در بدنه رژیم صهیونیستی هم در این مورد اتفاق‌نظر وجود ندارد و رئیس ستاد کل ارتش به صراحت از لزوم فراهم شدن شرایط مساعد برای اجرایی شدن این اقدام سخن می‌گوید
جوان آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر حمله به رفح پافشاری می‌کند و آن را پلی برای برون‌رفت از شکست می‌داند، آن‌هم در شرایطی که نه تنها امریکا و شماری از کشور‌های غربی درباره پیامد‌های چنین اقدامی هشدار داده‌اند بلکه در بدنه رژیم صهیونیستی هم در این مورد اتفاق‌نظر وجود ندارد و رئیس ستاد کل ارتش به صراحت از لزوم فراهم شدن شرایط مساعد برای اجرایی شدن این اقدام سخن می‌گوید. حماس هم تهدید کرده که در صورت حمله رژیم صهیونیستی، تل‌آویو باید مذاکره تبادل اسرا را شکست‌خورده تلقی کند. 
 
صدای اختلافات میان اعضای کابینه راست‌گرای رژیم صهیونیستی به قدری بلند شده که حالا دامنه آن، موضوع مورد توجه ویژه این روز‌های بنیامین نتانیاهو یعنی حمله به رفح در جنوب نوار غزه را هم تحت تأثیر قرار داده است. نتانیاهو با رد شروط حماس برای آتش‌بس مدعی شده که حمله زمینی را تا رفح ادامه خواهد داد. شامگاه شنبه، نتانیاهو به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت که این عملیات احتمالاً ظرف دو هفته آینده آغاز می‌شود. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها که نتوانسته تنش درون کابینه را مدیریت کند، به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که عدم ورود به رفح به معنای شکست در جنگ و ابقای حماس در آن نقطه است و اضافه کرد: «ما در حال کار روی یک طرح دقیق برای اقدام در رفح هستیم و آن را با سهل‌انگاری اجرا نمی‌کنیم.» نتانیاهو در واکنش به انتقاد‌ها درباره پیامد‌های انسانی چنین اقدامی گفت: «من به نیروهای‌مان دستور دادم تا قبل از تهاجم زمینی برای تخلیه صد‌ها هزار نفر از ساکنان رفح برنامه‌ریزی کنند. ما مسیر امنی را برای غیرنظامیان فراهم خواهیم کرد تا بتوانند آنجا را ترک کنند. من در این مورد با مقامات کاخ‌سفید موافقم.» نتانیاهو در شرایطی سعی دارد افکار عمومی و خارجی را قانع کند که حتی هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم هم هنوز قانع نشده تا عملیات را آغاز کند. او تأکید دارد، عملیات در رفح که بنابر گزارش سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت ۴/۲ میلیون نفری غزه را در خود جای داده است، مستلزم فراهم شدن شرایط مساعد از جمله عملیات تخلیه و هماهنگی با مصر است. هالوی گفت: «ما باید تصمیم بگیریم که با ۳/۱ میلیون غزاوی که در رفح هستند چه کنیم و همچنین موضوع را در سطح سیاسی با مصری‌ها هماهنگ کنیم.» هالوی از نتانیاهو خواسته مسائل امنیتی را به او بسپارد و ارتش وظایف محوله را انجام خواهد داد، اما ملاحظات سیاسی وجود دارد که سیاستمداران باید آن را رفع و رجوع کنند. پاسخ نتانیاهو به مجموعه درخواست‌های ارتش در این خلاصه شده که نظامیان ذخیره را نیز برای آماده‌سازی جهت عملیات زمینی در رفح فرا بخواند. 
 
 هشدار اروپا و امریکا
یک مقام ارشد اسرائیلی به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته که نتانیاهو پنج‌شنبه هفته گذشته گفته که عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح تا اول ماه رمضان، ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) باید کامل شود. این تحرکات در شرایطی است که یک رسانه صهیونیست گزارش داد که واشینگتن از تل‌آویو خواست از عملیات نظامی و حمله به رفح به ویژه در ماه رمضان خودداری کند. در این مورد لیندا توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل گفت: «ما کاملاً روشن کرده‌ایم که تحت شرایط فعلی در رفح، امکان اجرای عملیات نظامی در این نقطه وجود ندارد و این اقدام به تشدید وضعیت اضطراری انسانی منجر خواهد شد. اسرائیل موظف است اطمینان حاصل کند که جمعیت غیرنظامی در امان هستند و به کمک‌های بشردوستانه و خدمات اولیه دسترسی دارند.» همچنین جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «من هشدار‌های چندین کشور عضو اتحادیه اروپا را بازگو می‌کنم مبنی بر اینکه تهاجم اسرائیل به رفح منجر به فاجعه انسانی توصیف‌ناپذیر و تنش عمیق با مصر می‌شود.» وی در ادامه تصریح کرد: «ازسرگیری مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها و توقف درگیری‌ها تنها راه جلوگیری از خونریزی است.»
 آلمان، انگلیس، اسپانیا و هلند دیگر طرف‌های معترض به هرگونه اقدام احتمالی صهیونیست‌ها علیه رفح هستند. 
 
 نتانیاهو در پی فرار از توافق
روزنامه هاآرتص به نقل از منابع مطلع گزارش داد تاریخ اجرای عملیات در رفح هنوز مشخص نشده است و مقامات تل‌آویو درباره احتمال حمله به رفح ممکن است حماس را برای دستیابی به توافق آزادی اسرای صهیونیست تحت فشار قرار دهند. این روزنامه با بیان اینکه مذاکرات درباره توافق آزادی اسرا در پشت پرده ادامه دارد، نوشت: «اسرائیل از حماس می‌خواهد براساس تفاهم پاریس پیش برود.» تل‌آویو هنوز با قاهره بر سر جزئیات مقابله با تونل‌هایی که از خاک این کشور به نوار غزه می‌گذرد، به توافق نرسیده است. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که مصر به حماس هشدار داد که اگر ظرف دو هفته با اسرائیل به توافق نرسد، اسرائیل به سمت رفح پیشروی خواهد کرد. شبکه کان گزارش داده که به واسطه درخواست مصر و امریکا، عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح پس از تکمیل «تخلیه گسترده» ساکنان از شهر و پس از توافق تل‌آویو و قاهره درباره فعالیت ارتش این رژیم در مناطق مرزی بین غزه و مصر معروف به محور صلاح‌الدین آغاز می‌شود. اگرچه گزارش‌ها از تبدیل حمله به رفح به عنوان ابزاری برای تن دادن حماس به توافق با صهیونیست‌ها حکایت دارد، اما گزارش روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» به این نکته اشاره دارد که قاهره تهدید کرد، در صورت عبور فلسطینی‌های غزه از مرز مصر یا انجام عملیات زمینی توسط رژیم صهیونیستی در شهر رفح، معاهده صلح با این رژیم را به حالت تعلیق در می‌آورد. وال‌استریت‌ژورنال نوشت: «مقامات حماس به مصر گفته‌اند که آمادگی دارند از رفح دفاع کنند.» موضع‌گیری یکی از رهبران حماس، گزارش وال‌استریت‌ژورنال را تأیید می‌کند. وی هشدار داد که هرگونه حمله ارتش رژیم اسرائیل به شهر رفح منجر به شکست مذاکرات برای مبادله اسرا خواهد شد و گفت: «نتانیاهو با تداوم نسل‌کشی علیه ملت فلسطین و فاجعه انسانی جدید در رفح به دنبال فرار از توافق مبادله اسراست.» این رهبر حماس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با شبکه الاقصی تصریح کرد: «آنچه دشمن صهیونیستی و ارتش جنایتکارش برای بیش از چهار ماه نتوانستند محقق کنند، هر اندازه هم جنگ ادامه پیدا کند باز محقق نخواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار