کد خبر: 1216354
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
کارشناس اقتصادی معتقد است انتشار صورت‌های مالی و ارتقای شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی به دلیل کنترل قابل توجه آن‌ها بر بودجه کشور ضروری است
جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است انتشار صورت‌های مالی و ارتقای شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی به دلیل کنترل قابل توجه آن‌ها بر بودجه کشور ضروری است. با در دسترس قرار دادن اطلاعات مالی خود، افراد و کارشناسان می‌توانند بینشی در مورد سود، زیان و هزینه‌های این شرکت‌ها به دست آورند. این انتشار اطلاعات نه‌تن‌ها فساد را مهار می‌کند، بلکه امکان نظارت مؤثر را نیز فراهم می‌آورد که به نفع بیش از ۸۵ میلیون ایرانی است. شفافیت نقش مهمی در افزایش سودآوری، بهره‌وری و عملکرد کلی شرکت‌های دولتی دارد. 
 
امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت شفافیت در عملکرد مالی شرکت‌های دولتی اظهار کرد: شفافیت در عملکرد مالی شرکت‌های دولتی در ایران برای تضمین پاسخگویی، مهار فساد و ارتقای رشد اقتصادی حیاتی است. این شرکت‌ها با انتشار صورت‌های مالی تعهد خود را به شیوه‌های اخلاقی و حکمرانی مسئولانه نشان می‌دهند. شفافیت نظارت و نظارت را افزایش می‌دهد، عملکرد و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد و سرمایه‌گذاران را جذب و به توسعه اقتصاد کمک می‌کند. همچنین شفافیت از حکمرانی خوب، اعتماد عمومی و استفاده کارآمد از منابع عمومی به نفع مردم و دولت حمایت می‌کند. 
وی ادامه داد: شفافیت در شرکت‌های دولتی با ارائه اطلاعاتی که می‌تواند برای محک زدن و ارزیابی عملکرد استفاده شود، کارایی را ارتقا می‌دهد. هنگامی که صورت‌های مالی به صورت عمومی در دسترس هستند، مقایسه عملکرد شرکت با استاندارد‌های صنعت و بهترین شیوه‌ها آسان‌تر می‌شود. این امکان شناسایی مناطق برای بهبود، ساده‌سازی عملیات و بهینه‌سازی تخصیص منابع را فراهم می‌کند. شفافیت در گزارشگری مالی، دسترسی شرکت‌های دولتی به سرمایه و اعتبار را افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان به داده‌های مالی قابل اعتماد و شفاف برای ارزیابی اعتبار شرکت و اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه نیاز دارند. گزارشگری مالی شفاف اطلاعات لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان قرار می‌دهد تا سلامت مالی و مشخصات ریسک شرکت را ارزیابی کنند و اعتماد آن‌ها را در تأمین سرمایه یا افزایش اعتبار بهبود بخشد. 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به بهبود توانمندی برنامه‌ریزی دولت و خروج شرکت‌های دولتی از زیان‌ده بودن با شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی گفت: شفافیت به پایداری بلندمدت شرکت‌های دولتی کمک می‌کند. شفافیت با ارائه اطلاعات روشن در مورد موقعیت مالی، عملکرد و استراتژی‌های شرکت، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بلندمدت مؤثر را ممکن می‌سازد. این به شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بالقوه کمک می‌کند و به شرکت اجازه می‌دهد در یک چشم‌انداز کسب‌وکار در حال تغییر سازگاری و پیشرفت کند. همچنین گزارشگری مالی شفاف به‌طور مثبت بر درک عمومی و شهرت شرکت‌های دولتی تأثیر می‌گذارد. 
اقبالی، کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به تشویق به حرکت جهت بهبود مستمر عملکردی شرکت‌های دولتی گفت: شفافیت فرهنگ بهبود مستمر را در شرکت‌های دولتی تشویق می‌کند. هنگامی که صورت‌های مالی در دسترس عموم قرار می‌گیرد، بازخورد و انتقاد سازنده را از طرف ذی‌نفعان ممکن می‌سازد که می‌تواند به بینش‌ها و ایده‌های ارزشمندی برای بهبود منجر شود. این حلقه بازخورد به شرکت‌های دولتی کمک می‌کند تا در یک محیط تجاری پویا سازگار شوند، نوآوری کنند و رقابتی باقی بمانند. از طرفی وقتی شرکت‌ها تعهد خود را به شفافیت نشان می‌دهند، مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد تلقی می‌شوند. این می‌تواند تصویر شرکت را بهبود بخشد و روابط آن را با مشتریان، تأمین‌کنندگان و مردم تقویت کند. 
وی در پایان گفت: شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی نه‌تن‌ها شامل گزارشگری مالی، بلکه موجب نظارت و عملکرد بهتر دولت نیز خواهد شد. انتشار صورت‌های مالی و ارتقای شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی به دلیل کنترل قابل توجه آن‌ها بر بودجه کشور ضروری است. با در دسترس قرار دادن اطلاعات مالی خود، افراد و کارشناسان می‌توانند بینشی در مورد سود، زیان و هزینه‌های این شرکت‌ها به دست آورند. این انتشار اطلاعات نه‌تن‌ها فساد را مهار می‌کند، بلکه امکان نظارت مؤثر را نیز فراهم می‌کند که به نفع بیش از ۸۵ میلیون ایرانی است. شفافیت نقش مهمی در افزایش سودآوری، بهره‌وری و عملکرد کلی شرکت‌های دولتی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار