کد خبر: 1218252
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:
کارشناس انرژی معتقد است: شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز در ایران ظرفیت تحول بخش انرژی کشور را دارد. ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تشویق مشارکت بخش خصوصی، می‌تواند از فناوری‌های مدرن استفاده کند

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است: شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز در ایران ظرفیت تحول بخش انرژی کشور را دارد. ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تشویق مشارکت بخش خصوصی، می‌تواند از فناوری‌های مدرن استفاده کند، بهره‌وری و ظرفیت را افزایش دهد و در دو جهت حل معضل ناترازی خود و همچنین توسعه تجارت انرژی استفاده کند که با هر دوی این روش‌ها، درآمد‌های ارزی کشور توسعه خواهد یافت. این اصلاحات برای ایجاد صنعت نفت و گاز رقابتی‌تر که بتواند در بازار جهانی رشد کند، حیاتی است. 
محمدرضا کارگذار، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز کشور گفت: صنعت نفت و گاز ایران از دیرباز محرک مهم اقتصاد این کشور بوده است، با این حال این بخش با چالش‌های متعددی از جمله انحصار در توسعه میادین نفت و گاز روبه‌رو بوده است. صنعت نفت و گاز ایران در طول تاریخ تحت تسلط شرکت‌های دولتی بوده که به نوآوری محدود، ناکارآمدی و کاهش رقابت‌پذیری منجر شده است. 
وی افزود: انحصار موجود مانع رشد این بخش و به کاهش تولید نفت و گاز و وابستگی به فناوری‌های قدیمی منجر شده است. برای مقابله با این چالش‌ها، دولت ایران اصلاحاتی را با هدف شکستن انحصار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده است. دولت سیزدهم با درک نیاز به اصلاحات و افزایش رقابت‌پذیری، گام‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تشویق مشارکت بخش خصوصی در توسعه منابع نفت و گاز بکر برداشته است. 
کارگذار ادامه داد: یکی از مزیت‌های اولیه شکستن انحصار، ظرفیت ورود شرکت‌های خارجی به بازار نفت و گاز ایران است. با مشارکت شرکت‌های غیردولتی در توسعه میادین نفت و گاز، ایران می‌تواند از هجوم سرمایه‌های خارجی و فناوری‌های روز بهره‌مند شود. شرکت‌های خارجی تخصص، تجهیزات پیشرفته و بهترین شیوه‌ها را به همراه دارند که می‌تواند کارایی و بهره‌وری این بخش را افزایش دهد. علاوه بر این، ورود آن‌ها به بازار می‌تواند به خنثی کردن تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر بخش انرژی ایران کمک کند. 
وی ادامه داد: همچنین اصلاح روابط مالی بین دولت ایران و سرمایه‌گذاران در بخش نفت و گاز برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مهم است. هدف مدل جدید دولت ارائه بازاری تضمین‌شده برای سرمایه‌گذاران در کشور‌های مربوط، تضمین بازگشت سرمایه پایدار و قابل پیش‌بینی است. این رویکرد اعتماد سرمایه‌گذاران بالقوه را تقویت و ایران را به مقصدی جذاب برای سرمایه خارجی تبدیل می‌کند. با ارائه ترتیبات مالی منصفانه و شفاف، ایران می‌تواند مشارکت‌های سودمند متقابل با شرکت‌های غیردولتی و محیطی مساعد برای مشارکت بخش خصوصی ایجاد کند. 
این کارشناس انرژی در مورد افزایش بهره‌وری و افزایش ظرفیت تولید کشور اظهار کرد: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز می‌تواند به افزایش قابل توجه بهره‌وری و ظرفیت منجر شود. مشارکت بخش خصوصی و معرفی فناوری‌های مدرن امکان اکتشاف و استخراج منابع دست‌نخورده را به نحو احسن فراهم می‌کند. این کار به نوبه خود سطح تولید را افزایش می‌دهد و تأثیر مثبتی بر صنعت نفت و گاز ایران می‌گذارد. 
وی تصریح کرد: افزایش بهره‌وری تولید انرژی کشور را افزایش می‌دهد و به ایران امکان می‌دهد تقاضای داخلی را برآورده و به طور بالقوه بازار‌های صادراتی جدید را کشف کند. با شکستن انحصار، ایران می‌تواند درآمد‌های ارزی خود را از طریق افزایش صادرات نفت و گاز افزایش دهد. شرکت‌های غیردولتی با نقش بازارساز خود می‌توانند فروش محصولات انرژی ایران را در بازار‌های بین‌المللی تسهیل کنند. این تنوع مشتریان و کانال‌های فروش اتکا به تعداد محدودی از خریداران را کاهش می‌دهد و تأثیر عوامل ژئوپلتیکی و تحریم‌های احتمالی را کاهش می‌دهد. افزایش درآمد‌های ارزی به ثبات و رشد اقتصاد ایران کمک و امکان سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها و کاهش آسیب‌پذیری در برابر شوک‌های خارجی را فراهم می‌کند. 
وی در پایان گفت: شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز در ایران ظرفیت تحول بخش انرژی کشور را دارد. ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تشویق مشارکت بخش خصوصی، می‌تواند از فناوری‌های مدرن استفاده کند، بهره‌وری و ظرفیت را افزایش دهد و در دو جهت حل معضل ناترازی خود و همچنین توسعه تجارت انرژی استفاده کند که با هر دوی این روش‌ها، درآمد‌های ارزی کشور توسعه خواهد یافت. این اصلاحات برای ایجاد صنعت نفت و گاز رقابتی‌تر که بتواند در بازار جهانی رشد کند، حیاتی است. با انجام این اصلاحات، ایران می‌تواند ظرفیت کامل منابع نفت و گاز خود را باز کند و خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در چشم‌انداز انرژی بین‌المللی قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار