کد خبر: 1220391
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
بنده صرفا مربی گری این گروه را کردم وتمام تلاشم این بود که تفکر مسجدی را به بچه‌ها بیاموزم نه اجرا در مسجد؛ طبق این تفکر مسجدی نمایشنامه‌ها با افرادی که انتخاب می‌کردیم مقید به اصول، صواب شرعی و مذهبی بودند.

جوان آنلاین: اگر بخواهیم در مسجد فعالیت تئاتری کنیم نیازمند این هستیم که دستگاه‌ها و افراد مرتبط با مسجد و خانواده‌های متدین با ما همکاری ویژه‌ای داشته باشند.

میثم حبیبی مربی گروه نمایش «روزی که بهشتی شدم» از استان آذربایجان غربی گفت: ما از کانون مسجد نبی اکرم از منطقه حکیم نظامی کوی دانش شهر تبریز آمدیم؛ این مسجد چند سال به طور مستمر تئاتر تولید می‌کند و در استان کانون تخصصی است و خروجی‌های خوبی هم داشته و تمام تلاش خود را می‌کند که بچه‌هایی که علاقه‌مند هستند که نمایش‌هایی با موضوع دینی انقلابی کار کنند را جذب کند.

وی درباره نمایش روزی که بهشتی شدم توضیح داد: این نمایش در خصوص کرامات فاطمه الزهرا است که به بخشی از زندگی ابعاد شخصیتی این بانو اشاره داردو بر گرفته از تاریخ ۱۴ معصوم علامه مجلسی است که بخشی از روایت و کرامات خانم را بیان می‌کند با ابعاد نمایشی که ندا ثابتی برای آن طراحی کرده است یک نمایشنامه خوشایند و گیرا برای مخاطب است.

مربی گروه نمایش روزی که بهشتی شدم در ادامه عنوان کرد:، چون این کار دو سال قبل با آقای ارزانی و دادمان طی تفاهم نامه بین ستاد عالی کانون‌های فرهنگی وهنری مساجد کشور و حوزه هنری انقلاب اسلامی صورت گرفته بود در محور آن چند کار تولید شد که برای آن بستری فراهم نشد که در جشنواره رویدادی به نوعی اجرای خاصی داشته باشند پس صرفا در بخش محرابیان استان شرکت کرد که، چون تولید شده استان بود در قالب تئاتر محرابیان اجرا رفت.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ این نمایش جزء دسته گروه کودک ونوجوان محصوب شد، اما در این دو سال کرونا وقفه ایجاد کرد و این نمایش هم در جایی اجرا نشد و مسجدی هم نبود؛ بچه‌ها در آستانه جوانی بودند، اما این نمایش باز هم جزء دسته کودک ونوجوان قرار گرفت واکثر بچه‌های این نمایش دو الی سه سال است که کار خود را شروع کردند، ولی به نوعی کار اولی محصوب می‌شوند و بیش از توقع بنده بود که بتوانند در این سطح کار را تولیدکنند.

میثم حبیبی در ادامه گفت: بنده صرفا مربی گری این گروه را کردم وتمام تلاشم این بود که تفکر مسجدی را به بچه‌ها بیاموزم نه اجرا در مسجد؛ طبق این تفکر مسجدی نمایشنامه‌ها با افرادی که انتخاب می‌کردیم مقید به اصول، صواب شرعی و مذهبی بودند.

وی خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم در مسجد فعالیت تئاتری کنیم نیازمند این هستیم که دستگاه‌ها و افراد مرتبط با مسجد و خانواده‌های متدین با ما همکاری ویژه‌ای داشته باشند چرا که از هر جبهه به امورات مسجد دخالت دارند. سپاه، کانون‌های مذهبی وفرهنگی تبلیغات، هیات امنا و متولیان مسجد هم در بحث امورات مسجدی دخیل هستند باید همکاری وهم افزایی را داشته باشندتا این هنرجویان و هنرمندانی که می‌خواهد فعالیت هنری در مسجد داشته باشد شرایط حضور برایشان فراهم شود اگر این امکان فراهم نشود به نوعی ترد می‌شوند، بی اختیار و ناخواسته وارد جنبه‌هایی از هنری می‌شوند که مورد تایید مسجد نیست.

این مربی گفت: خدا قوتی به همه عوامل علی الخصوص حسین عالمبخش دبیر جشنواره تئاتر شبستان می‌گویم، با دوستان که صحبت می‌کردم عقبه‌ای از جشنواره را به سال ۸۸ و ۹۰ به خاطر داشتیم که به صورت متداول در دو دوره جشنواره حضور در کرمان و بجنورد برگزار شد؛ این دو جشنواره نشان داد که با یک سال فاصله کیفیت جشنواره بالاتر رفت قاعدتا در این ده سال وقفه‌ای که افتاد دولت‌ها در بحث تداوم کار‌ها سهیم هستند اگر مسجد را جز ارکان هسته اصلی قرار دهند مساجد در بخش فرهنگی وهنری روزبه روز تغییر می‌کنند که این وقفه ۱۰ الی ۱۲ ساله باعث شد که عده‌ای از دوستان به طور ناگهانی وارد جریان تئاتر مسجدی شدند که بحث اجرایی آن معادلات ریاضی دارد که چیز‌هایی که اتفاق افتاده یا نیافتاده را پیش بینی می‌کند و ناگهان بعد از ۱۲ سال بیرون می‌آید وعوامل اجرایی آن می‌مانند پس قاعدتا بودن این جشنواره از نبود آن بهتر است.

وی در پایان گفت: پیشنهادی که به دبیر محترم جشنواره می‌دهم این است که باید هم افزایی و ارتباط با مجموعه‌های دیگر تنگا تنگ باشد که دوستان بتوانند آنچیزی که مد نظر هنرمندان و هنرجویان بر مبنای تفکر مسجدی است را بهتر بشناسند.

برچسب ها: تئاتر ، مسجد ، مذهبی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار