کد خبر: 1221704
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
نقطه عطف تحقق وعده صادق رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی «شهریور ماه ۱۴۰۲» بود، زمانی که پذیرش رسمی ایران در پیمان بریکس رقم خورد و سخنرانی هوشمندانه آیت‌الله رئیسی حاضران در مجمع عمومی سازمان ملل را غافلگیر کرد.

جوان آنلاین: «سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم ختم نمی‌شود» این‌ها بخشی از سخنان قاطعانه آیت الله رئیسی بود که در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس جمهور بیان کرد.

به گزارش ایرنا، اما شاید بتوان نقطه تحقق وعده صادق رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی و تحرکات مثبت دولت مردمی در این حوزه را «شهریور ماه ۱۴۰۲» قلمداد کرد؛ ماهی که پذیرش رسمی ایران در پیمان بریکس رقم خورد و همچنین سخنرانی هوشمندانه آیت‌الله رئیسی حاضران در مجمع عمومی سازمان ملل را غافلگیر کرد.

با عضویت دائم ایران در گروه اقتصاد‌های نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و بار دیگر روشن شد که راهبرد اعلامی دولت سیزدهم در حرف متوقف نشده و ترجمان ملموس خود را در عرصه عمل نشان داده است. تلاش‌های فشرده سطح بالای دیپلماتیک و هوشمندی در استفاده بهینه از موقعیت بین‌المللی دولتِ مردمی نتیجه داد و باعث شد جمهوری اسلامی ایران مسیر چند ساله را در چند ماه طی کند. این مسیر پر فراز و نشیب با تلاش‌های «فشرده»، «هوشمند» و «سطح بالای دیپلماتیک» در نهایت به نتیجه رسید تا به خوبی نشان دهد دوران فرصت‌سوزی‌های دیپلماتیک و عقب ماندن از رقبای منطقه‌ای و جهانی به پایان رسیده است.

علاوه بر «پذیرش عضویت رسمی ایران در بریکس»، سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد و همچنین ۱۰ سوال بنیادین رئیسی درباره جنایات آمریکا که مدیران رسانه‌ای آمریکا پاسخی برای آن‌ها نداشتند از دیگر غافلگیری‌های وی در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

«بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی» دیگر بمب خبری مرداد ۱۴۰۲ بود؛ طرحی که از سال ۱۳۷۹ معطل شرکت‌های خارجی مانده بود و سرانجام پس از ۲۳ سال طلسم آن به دست متخصصان داخلی شکسته شد تا به گفته آیت‌الله رئیسی، کشور متصل به اخم و لبخند دیگران نباشد.

اول شهریور

رئیس‌جمهور عازم ژوهانسبورگ شد؛ بنای ایران همکاری با بریکس است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه با دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و به منظور شرکت در اجلاس سران بریکس عازم ژوهانسبورگ شد.

رئیس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد با تاکید بر اینکه بریکس توانسته کشور‌های مستقل را با هدف مشترک همکاری‌های اقتصادی و مقابله با یکجانبه گرایی دور هم جمع کند، گفت: قرار است در این سفر دیدار‌های دوجانبه با سران عضو بریکس و کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس صورت گیرد و امیدواریم گامی موثر برای تحقق سیاست‌های ایران باشد.

اعتراف مراجع رسمی به عملکرد بسیار ضعیف دولت دوازدهم در شاخص‌های کلان اقتصادی

مسعود میرکاظمی رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه میانگین رشد اقتصادی چهار سال آخر دولت تدبیر و امید براساس گزارش رسمی مرکز آمار همان دولت، ۰.۱۲۵ درصد یعنی تقریبا صفر بوده است، گفت: شکسته شدن رکود تورم ۶۰ درصدی، افزایش چهل واحدی ضریب جینی، بهره‌وری منفی (۴.۶-)، ضریب تشکیل سرمایه منفی بخشی از عملکرد دولت گذشته است.

خبر خوب ارتقای طرح کالابرگ الکترونیکی به ۵ دهک

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه نشست هیات دولت اول شهریور ۱۴۰۲ با اشاره به طرح کالابرگ الکترونیکی و بحث‌های پیرامون آن، اظهار کرد: امکان استفاده از تسهیلات این طرح از ۳ دهک به ۵ دهک ارتقا پیدا می‌کند و اگر خانوار‌های ۵ دهک ابتدایی، از ۱۱ قلم کالای مشمول کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، به آن‌ها ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی داده می‌شود.

۴ بانک دولتی برای اولین بار از زیان‌دهی خارج شدند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه در آغاز به کار دولت، بانک‌های ملی، کشاورزی، توسعه تعاون و سپه زیان‌ده بودند، گفت: به‌قدری زیان‌دهی این چهار بانک بالا بود که سود تمامی بانک‌های دولت را صرف خود کرده بودند و در صورت‌های مالی ۱۴۰۰ مجموعا ۵۰۰ میلیارد تومان زیان برای کل ۱۳ بانک دولتی شناسایی کردیم.

سید احسان خاندوزی ادامه داد: با تدابیر سخت‌گیرانه و انضباط‌بخشی که در سال ۱۴۰۱ انجام شد، در آخرین اطلاعات ثبت شده در واپسین روز مجامع دولتی، از عدد ۵۰۰ میلیارد تومان زیان مجموعه ۱۳ بانک دولتی، در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ هزار میلیارد تومان سود مجموع بانک‌های دولتی رسیدیم که جهش بی‌سابقه‌ای در انضباط مالی و سخت‌گیری مدیریتی بود که در حوزه بانک‌های دولت انجام شد.

ثبت تولید ۳.۳ میلیون بشکه نفت در روز

وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام اینکه تولید واقعی نفت خام به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، افزود: تا پایان شهریور این میزان به ۳.۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

جواد اوجی تصریح کرد: در ۴ ماهه امسال ۱۶ درصد گاز بیشتر یعنی روزی ۳۶ میلیون متر مکعب بیشتر و در نتیجه روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع را به نیروگاه‌ها تزریق کرده‌ایم که هم به کاهش آلایندگی و هم افزایش صادرات سوخت مایع می‌انجامد.

دوم شهریور

عضویت رسمی ایران در «بریکس» محقق شد

«محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اعلام خبر عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس نوشت: عضویت دائم در گروه اقتصاد‌های نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ‌ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی این موفقیت و دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت سربلند ایران تبریک گفت.

عضویت ایران در بریکس با حضور رئیس‌جمهور در بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشور‌های جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» همزمان بود؛ اجلاسی که از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ تا دوم شهریور ماه جاری در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ برگزاری شد

دیدار آیت‌الله رئیسی با سران کشور‌ها در حاشیه اجلاس بریکس

رئیس‌جمهور در سفر به آفریقای جنوبی، علاوه بر شرکت و سخنرانی در پانزدهمین نشست «بریکس‌پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشور‌های حاضر در این اجلاس نیز دیدار و گفتگو کرد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، «لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل، خانم «شیخ حصینه» نخست وزیر بنگلادش، ٰ «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان از جمله سران کشور‌هایی بودند که در حاشیه بریکس با آیت‌الله رئیسی دیدار و گفتگو کردند.

حمایت قاطع ایران از اقدامات بریکس برای دلارزدایی

رئیس جمهور در سخنرانی خود در پانزدهمین اجلاس سران بریکس، ضمن اعلام حمایت قاطع ایران از اقدامات دلارزدایی این پیمان بین‌المللی، از تصمیم بریکس برای گسترش اعضا تقدیر کرد و آنرا در مسیر توسعه جهانی و در بستر عدالت توصیف کرد.

آیت الله رئیسی فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس را تاریخ‌ساز عنوان کرد و گفت: این عضویت فصلی نو و گامی قوی در جهت عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.

وی در ادامه یاد ماندلا و قهرمانان آفریقا که در مقابل استعمار ایستادگی کردند را گرامیداشت و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز، یار آفریقا بوده و تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های آفریقایی در دستور کار ما قرار داشته است و در سطوح دوجانبه و چندجانبه برنامه‌های ویژه‌ای برای همکاری با کشور‌های مختلف آفریقایی داریم.

رییس جمهور بریکس را نماد تغییر و تحولی در مناسبات جهانی دانست و عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های سیاسی و اقتصادی چشمگیری با هر پنج عضو گروه بریکس دارد و در دوره اخیر نیز آشکارا شاهد جهش و تعمیق این همکاری‌ها بوده‌ایم.

سوم شهریور

اوجی: ۳۳ پروژه نفتی با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلار بهره‌برداری شد

وزیر نفت با بیان اینکه از آغاز دولت سیزدهم تاکنون ۳۳ پروژه نیمه کاره با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری افتتاح شد، گفت: تا پایان امسال نیز بهره‌برداری از ۶۷ پروژه نیمه تمام دیگر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

جواد اوجی تلاش‌های صورت گرفته در بحث تامین منابع ارزی بودجه‌ای در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که تعهد وزارت نفت بوده را قابل تقدیر دانست و تاکید کرد: به گواه دستگاه‌های نظارتی در سال ۱۴۰۰ وزارت نفت به ۹۸ درصد تکالیف خود عمل کرد.

آغاز به کار نمایشگاه روایت خدمت

نمایشگاه تبیین دستاورد‌های دولت مردمی با عنوان «روایت خدمت» با شعار «وعده؛ وفا» از صبح روز شنبه - چهارم شهریور - در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و دستگاه‌های اجرایی مهمترین دستاورد‌ها و خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارائه کردند.

در حاشیه این نمایشگاه، مسئولان و اعضای دولت سیزدهم با برگزاری نشست‌های خبری، دستاورد‌های دولت مردمی را برای بازدیدکنندگان و رسانه‌ها تشریح کردند.

احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اهمیت این نمایشگاه اعلام کرد: مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با اعضای هیات دولت تاکید کردند که اطلاع‌رسانی باید هنرمندانه باشد، صرف بیان آمار و اطلاعات کافی نیست باید خدمات ارایه شده به مردم نشان داده شود. وی برگزاری این نمایشگاه را آشنایی بدون واسطه با خدمات و دستاورد‌های دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد.

پنجم شهریور

۲ ماموریت مهم رئیسی به فرزین برای ارائه گزارش تخلف تسهیلاتی بانک‌ها و رفع ناترازی

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت -۵ شهریور ۱۴۰۲- بانک مرکزی را مکلف کرد که ظرف ۱۰ روز از تخلفات بانک‌های مستنکف از دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن و همچنین اقدامات اولیه انجام شده برای رفع ناترازی بانک‌ها گزارشی ارائه کند.

آیت‌الله رئیسی همچنین در این جلسه با اشاره به حضور باشکوه مردم در راهپیمایی اربعین حسینی، آماده سازی زیرساخت‌ها و تسهیل این سفر برای زائران حسینی را از وظایف دولت عنوان کرد و گفت‌: برگزاری این رویداد بزرگ و سفر ارزان، آسان و دلنشین برای زائران، کمک و تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

واگذاری بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس‌جمهور

همزمان با هفته دولت، ۱۰۱ هزار و ۲۷۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی روز یکشنبه در آیینی با حضور رئیس‌جمهور به شکل برخط به متقاضیان سراسر کشور تحویل داده شد.

بر این اساس، بیشترین تعداد واحد‌هایی که در استان‌های مختلف افتتاح و به متقاضیان تحویل داده شد، متعلق به استان خراسان رضوی با ۹ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی است و پس از آن به استان‌های تهران با ۸ هزار و ۷۲۸ واحد، همدان ۷ هزار و ۲۵۸ واحد مسکونی، کرمان ۶ هزار و ۶۱۳ واحد مسکونی و هرمزگان پنج هزار و ۲۲۴ واحد مسکونی اختصاص دارد.

تشکیل قرارگاه ویژه برای تأمین اتوبوس زائران اربعین با دستور معاون اول رئیس‌جمهور

جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و تشکیل قرارگاه ویژه برای تأمین اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی در جلسه ستاد مرکزی اربعین به تصویب رسید.

در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ارایه و مقرر شد تعهدات دستگاه‌ها ظرف ۲۴ ساعت برای سفر زائران اربعین حسینی پیگیری شود.

در جلسه شورای عالی مسکن؛ رئیسی: در قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کنیم، اما نمی‌گذاریم به مستاجران اجحاف شود

آیت‌الله رئیسی در یازدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، «همکاری نظام بانکی در پرداخت به موقع تسهیلات» را از شروط اصلی موفقیت طرح نهضت ملی مسکن عنوان و وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی را مکلف به بررسی و ارائه آمار دقیق و شفاف تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها و میزان تسهیلات پرداخت شده کرد.

رئیس جمهور در ادامه «کنترل و نظارت بر بازار اجاره بها» را مورد تاکید قرار داد و افزود: دولت معتقد به قاعده عرضه و تقاضا در بازار است و اساسا در قیمت‌گذاری‌ها دخالتی ندارد، اما بنا به وظیفه قانونی خود قطعا در مقابل سوداگری و اجحاف نسبت به مستاجر و موجر ایستادگی خواهد کرد.

ششم شهریور

آغاز برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور

با حضور رئیس جمهور در عسلویه استان بوشهر، برداشت گاز از فاز ۱۱ به عنوان آخرین فاز باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی با شکستن قفل ۲۰ ساله توسعه این طرح و با پشت سر گذاشتن دو دهه قرارداد‌های متعدد نافرجام با شرکت‌های خارجی، آغاز شد.

از جمله ویژگی‌های توسعه این طرح می‌توان به برچیدن و جابه‌جایی یک سکوی بهره‌برداری عظیم‌الجثه با وزن بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تن از موقعیت خود در دریا به موقعیتی جدید اشاره کرد که به عنوان اقدامی بی‌سابقه در کشور و کم‌نظیر در دنیا شناخته می‌شود.

همچنین با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به میزان ۵۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.

گفتنی است با بهره‌برداری از هر یک از فاز‌های پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد افزایش می‌یابد.

تعدادی از خودرو‌های وارداتی با حضور وزیر صمت تحویل متقاضیان شد

تعدادی از خودرو‌های صفر کیلومتر وارداتی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه «روایت خدمت» تحویل متقاضیان شد. در این مراسم خودرو‌های چینی، کره‌ای و اروپایی وارداتی زیر ۲۵۰۰ سی‌سی به متقاضیان تحویل شد.

هفتم شهریور

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از نمایشگاه روایت خدمت: مردم درباره عملکرد دولت نظر دهند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه بدون اطلاع قبلی با حضور در نمایشگاه «روایت خدمت» از بخش‌های مختلف بازدید کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی اینکه در دو سال گذشته عملکرد دولت برای مردم بازتاب خوبی داشت، ارزیابی شما در این رابطه چیست، اظهار داشت: داوری با مردم است. ما که در دولت خدمت‌گذارشان هستیم و اینجا داور مردم هستند و باید مردم نظر بدهند.

هشتم شهریور

رهبر انقلاب: می‌خواهم علاوه بر کمک، از تلاش ۲ ساله دولت سیزدهم تمجید کنم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با تقدیر و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کار‌های زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، گفتند: همه دولت‌ها مستحق این کمک همه‌جانبه هستند. ما به همه دولت‌ها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت علاوه بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید هم می‌خواهم بکنم.

رهبر معظم انقلاب در تشریح برخی کار‌های قوی دولت در بخش اقتصاد به رشد شاخص‌های کلان از جمله رشد اقتصادی به خصوص در بخش صنعت، افزایش رشد سرمایه‌گذاری، کاهش رشد نقدینگی، کاهش بیکاری، کاهش ضریب جینی و افزایش صادرات اشاره کردند و افزودند: تقویت نظام مالیاتی، افزایش محصولات پتروشیمی و کار‌های ارزنده در زمینه نفت و گاز و راه‌اندازی چند هزار کارگاه تعطیل یا نیمه‌تعطیل از دیگر اقدامات قابل تقدیر دولت است که البته اثرگذاری افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی و اقدامات زیربنایی در زندگی مردم، نیاز به گذشت زمان دارد.

ایشان کار‌های دولت در بخش‌های مدیریتی را هم مهم دانستند و گفتند: حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آن‌ها، بسیار با ارزش است.

رهبر انقلاب افزودند: ما حق نداریم از جایگاه بالا و متکبرانه با مردم حرف بزنیم؛ زیرا ما اصلا کسی نیستیم و آنچه هست متعلق به مردم است و اگر مسئولیتی هم به ما داده شده، اولا مردم داده‌اند و ثانیا برای خدمت به مردم است.

ایشان، ساده‌زیستی، مواضع انقلابی، روحیه جهادی و بکارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی را از دیگر کار‌های تحسین برانگیز دولت خواندند.

گزارش رئیسی به رهبر انقلاب: دولت بی‌وقفه و بی‌حاشیه بر رفع مشکلات تمرکز کرده است

آیت‌الله رئیسی در دیدار روز چهارشنبه اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت، با ارائه گزارشی از چالش‌های پیش‌روی دولت در زمان آغاز به‌کار همچون کرونا، کسری بودجه و کمبود کالا‌های اساسی، به برشمردن رویکرد‌ها و اقدامات دولت برای عبور از موانع اشاره کرد و گفت: رشد ۴ درصدی تولید در دو سال پیاپی، کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد، رونق بی‌سابقه تجارت کشور، افزایش تولید نفت و گاز و حل کامل مشکل باقی ماندن ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی آب بخشی از اقدامات دولت مردمی در دو سال گذشته بوده است.

رئیس‌جمهور برنامه‌ریزی برای حل ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق، تدبیر دولت برای رفع تنش آبی و حل مشکل ۳۵۰۰ روستا، افزایش تولید گاز برای کاهش ناترازی در بخش گاز، برنامه‌ریزی برای اصلاح نظام بانکی، کاهش رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۷ درصد، تمرکز بر روی اصلاح نظام و ساختار بودجه، افزایش ۱۵ هزار تخت بیمارستانی از ابتدای دولت، پوشش فراگیر بیمه سلامت را نیز از دیگر اقدامات و برنامه‌های دولت در این مدت عنوان کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رشد کمّی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش ۵۹ درصدی مدال‌آوری جوانان ورزشکار کشور، فعال شدن سامانه‌های شفافیت برای پیشگیری از بروز فساد، ورود ۸ میلیون گردشگر خارجی به کشور، خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن گندم، هدف‌گذاری تولید ۱.۷ میلیون خودرو تا پایان سال، پیگیری مذاکرات رفع تحریم و در عین حال دنبال کردن سیاست همسایگی، حضور در ائتلاف‌های بزرگ جهانی و بازگرداندن اموال ملت ایران در کشور‌های مختلف از جمله دیگر اقدامات و برنامه‌های دولت در این مدت بوده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت خبر داد: ۷ رکوردشکنی دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در توئیتی از هفت رکوردشکنی دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر با وجود تکرار اتهام دیوارکشی توسط دولت خبر داد.

افزایش ۳۱ درصدی اجرا‌های صحنه نسبت به سال گذشته، شکستن رکورد دریافت آثار دریافتی در جشنواره ملی موسیقی جوان با دریافت ۲۵۰۰ اثر، آمار خارق‌العاده کنسرت‌های بالای ۱۲۰۰ نفر با ۶۰۶ کنسرت در تهران و ۳۹۱۳ کنسرت در کل کشور، انتشار ۱۷۰ آلبوم موسیقی از ۱۴۰۱ تا پایان بهار ۱۴۰۲، اعطای مجوز موسیقی به ۳۵۲ تک‌آهنگ و ۲۶ آلبوم، شکستن رکورد فروش سینما‌ها با ۴۵۵ میلیارد تومان فروش در ۵ ماه و شرکت ۲۵ میلیون نفر در برنامه‌های فرهنگی در بهار ۱۴۰۲ رکورد‌هایی بودند که رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به آن اشاره کرد.

قرارگاه زیست عفیفانه تشکیل جلسه داد؛ تأکید رئیس‌جمهور بر اقدامات فرهنگی در حل مشکلات

قرارگاه زیست عفیفانه با هدف بررسی اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های فرهنگی، با حضور رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد. «آیت‌الله رئیسی» بر ضرورت اقدامات فرهنگی در حل مشکلات و نیز استفاده کامل از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و اصناف تأکید کرد.

رئیس‌جمهور حل مشکلات پیش‌روی دسترسی آسان آحاد مردم به پوشاک مناسب و تولیدات فرهنگی و هنری متناسب را از وظایف این قرارگاه برشمرد.

نهم شهریور

پیام قدردانی آیت‌الله رئیسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی

رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در پیامی با قدردانی از سخنان و رهنمود‌های روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دولت نوشت: خدای بزرگ را شاکریم که در شرفیابی اعضای دولت در سالگرد شهیدان رجایی و باهنر، خدمات دولت مردمی مورد عنایت ویژه و لطف و محبت حضرت‌عالی قرار گرفت و مایه دلگرمی و قوت قلب خادمان مردم در قوه مجریه شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اعتماد کم‌نظیر رهبری و همراهی و همدلی مردم با دولت، سرمایه‌ای بزرگ است که مسئولیت دولتمردان را مضاعف کرده و خادمان ملت بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، مصمم‌تر از گذشته در مسیر نیل به آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی بیش از پیش مجاهدت خواهند کرد.

دهم شهریور

صولت مرتضوی: وعده دولت برای یک میلیون فرصت شغلی به بهترین شکل اجرا شد

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به مهمترین دستاورد‌های دولت سیزدهم در طی دو سال فعالیت که مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در سال اول فعالیت دولت سیزدهم در معاونت اجرایی حضور داشتم که در طی آن مدت ۳۶ سفر استانی رئیس جمهور برنامه‌ریزی و عملیاتی شد. رئیس جمهور در سال اول فعالیت خود با سفر به تمامی استان‌ها رکوردی جدید را به ثبت رساند و در همین راستا مصوبات بسیار خوبی برای تکمیل طرح‌های اقتصادی و عمرانی به تصویب رسید.

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های کلان در سفر‌های استانی آیت‌الله رئیسی، بیان کرد: خوشبختانه حسب سفر‌های استانی طرح‌های فراوانی به بهره‌برداری رسید که بسیاری از این طرح‌ها در حوزه نفت و گاز بود که تکمیل و از سوی مسئولین امر به بهره‌برداری رسید.

مرتضوی اذعان داشت: خوشبختانه وعده دولت برای یک میلیون فرصت شغلی به بهترین شکل اجرا شده است؛ از سوی دیگر بسیاری از هلدینگ‌های اقتصادی در این دولت رشد بالای ۱۰ درصد داشته‌اند.

۱۱ شهریور

احداث خط ریلی شلمچه - بصره با حضور مخبر

عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه - بصره با حضور معاون اول رییس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق ۱۱ شهریور کلید خورد.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، پیش از این برای بررسی روند تردد زائرین اربعین حسینی، از پایانه مرزی شلمچه در غرب خرمشهر و همچنین از پایانه مرزی مهران بازدید کرده بود تا جریان خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین قرار گیرد.

۱۳ شهریور

عزیمت سفیر ایران به عربستان؛ رئیسی: ایران و عربستان دو کشور تأثیرگذار جهان اسلام هستند

رئیس جمهور در دیدار با علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی پیش از عزیمت به ریاض، از ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام یاد کرد و خواستار بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در آستانه عزیمت به ریاض با رئیس جمهور دیدار کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم مناسبات با همسایگان، از ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام یاد کرد و خواستار بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

رئیس جمهور گفت: همکاری ایران و عربستان و افزایش همکاری کشور‌های منطقه در ابعاد دو جانبه و چندجانبه و در زمینه مسائل جهان اسلام در دو سطح دولتی و مردمی موجب اعتلای جایگاه کشور‌های منطقه در معادلات منطقه‌ای و جهانی شده و زمینه مداخلات خارجی را محدود خواهد کرد.

۱۵ شهریور

آغاز عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی با حضور رئیس جمهور

آیت الله رئیسی در نخستین برنامه سفر خود به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.

هم قدم با جاماندگان اربعین در بیرجند

آیت الله رئیسی سپس راهی مراسم عزاداری اربعین در شهر بیرجند شد و از مسیر بلوار امام رضا (ع) به جمع دلدادگان و جاماندگان اربعین حسینی پیوست و تا آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) هم قدم با عاشقان اباعبدالله الحسین به سوگواری پرداخت.

رئیس جمهور سخنران این مراسم باشکوه در محل امامزادگان باقریه بود و البته حضور وی در جمع مردم حاشیه‌های قابل توجهی به همراه داشت. از دیدار و گفت و گوی بدون واسطه با مردم تا تفقد از کودکان و اقامه اذان در گوش نوزاد حاشیه‌هایی بود که انعکاس آن در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت.

رئیس‌جمهور در جمع مردم بیرجند: آمدنم به استان‌ها عدد ندارد

آیت الله رئیسی روز چهارشنبه -۱۵ شهریور ۱۴۰۲- در اجتماع بزرگ عزاداران اربعین حسینی در محل امامزادگان باقریه (ع) بیرجند اظهار داشت: در مورد طرح‌ها و پروژه‌های استان و شهرستان نه فقط در خراسان جنوبی که در همه کشور می‌گویم، زیرا عده‌ای در خوزستان پرسیدند چند بار قرار است سفر کنید و گفتم به میزانی خواهم آمد که مشخص شود و اطمینان حاصل کنم کار‌ها در استان دنبال می‌شود.

وی گفت: من به همکارانم در ادارات و سازمان‌ها و مدیران توصیه دارم که بزرگترین افتخار من و شما آن است که خدمتگزاری و نوکری مردم را انجام دهیم و با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان که همه دولتمردان را به این امر تاکید داشتند که مدیران با مردم، از مردم و در ارتباط با مردم به ویژه در ارتباط با کسانی باشند که محرومیت دارند و برخوردار نیستند.

رئیس جمهور ادامه داد: افتخار همه ما این است که در خدمت مردم باشیم، در اتاقتان به روی مردم باز باشد، سخن و حرف مردم را بشنوید و بدانید که رابطه ناسالم، رشوه، پارتی بازی، تبعیض و فساد به هیچ عنوان زینده نظام اداری جمهوری اسلامی ایران نیست.

۱۸ شهریور و رایزنی‌های دیپلماتیک

رئیس‌جمهور: تغییر ژئوپلتیک و مرز‌های منطقه خط قرمز ماست

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در پیامی اعلام کرد: رئیس جمهور در پاسخ به گزارش تلفنی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از اوضاع میدانی قفقاز بیان کرد که هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرز‌های منطقه خط قرمز ماست.

آیت الله رئیسی همچنین تصریح کرد: غیر از فرمت ۳+۳، همکاری با هر بیگانه، اجرای رزمایش با آن‌ها و سفر‌های مشکوک فقط اوضاع را پیچیده می‌کند. ایران آماده هرگونه کمک به دو طرف برای حل و فصل موضوع است.

۱۹ شهریور

رضایتمندی ۷۰ درصدی از خدمات ارائه شده دولت در ایام اربعین

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت مردمی پشتیبانی و تسهیل‌گری در زیارت اربعین را از وظایف خود می‌داند، گفت: براساس نظر سنجی صورت گرفته از زوار اربعین، رضایتمندی ۷۰ درصدی از خدمات ارائه شده دولت در ایام اربعین کسب شد که این مایه دلگرمی است.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم امسال با تاکیدات ویژه و حضور آیت الله رئیسی، ستاد اربعین را تشکیل داد و بخش مردمی آن را هم فعال کرد.

وزیر اطلاعات: خنثی‌سازی ۴۰۰ بمب در مدت اخیر؛ ۴۰ بمب برای انفجار در هیأت‌ها بود

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات از کشف و خنثی‌سازی ۴۰۰ بمب در ایام اربعین خبر داد و گفت که ۴۰ بمب برای انفجار در ایام محرم طراحی شده بود.

تشکر صمیمانه رئیس‌جمهور از دولت و ملت عراق برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین

آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، با تشکر صمیمانه از دولت و ملت عراق بابت برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی و میزبانی کریمانه از زائران ایرانی، هرگونه تحرک گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را به‌عنوان اقدامی ضدامنیت منطقه، غیرقابل تحمل دانست و بر تقویت همکاری‌ها دراین زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار عملیات احداث راه‌آهن بصره-شلمچه، از اهتمام دولت عراق برای اجرای این طرح که منتج به تسهیل و جهش تبادلات تجاری و همچنین امنیت تردد زائرین دو کشور می‌شود، قدردانی کرد.

فعال‌شدن هشت هزار تعاونی طی ۲ سال؛ تصور وضع قانون جدید در مولدسازی خطا است

آیت الله رئیسی در نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران با بیان اینکه تقویت تعاونی‌ها، تقویت عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی و مسئولیت‌پذیری، ایجاد اشتغال و جلوه روشن مردمی‌سازی حکمرانی و دولت است، گفت: هشت هزار تعاونی طی ۲ سال گذشته فعال شده و دولت نگاه ویژه‌ای به تقویت تعاونی‌‎ها در حوزه زنان دارد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: موضوع تعاونی‌ها باید به عنوان بخشی از اقتصاد کشور در کنار بخش‌های دولتی و خصوصی مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

۲۰ شهریور

رئیس‌جمهور در آئین تجلیل از قهرمانان و مدال آوران: المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها برابرند

آیت الله رئیسی در آئین تجلیل از قهرمانان و مدال آوران و همچنین بدرقه کاروان ورزشی اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲ اظهار داشت: از قهرمانان کشورمان که پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را به اهتزاز درآوردند تشکر می‌کنم و باید قدردان قهرمانان ملی باشیم.

وی افزود: عدالت در امتیازات المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها رعایت شود.

کیومرث هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد

معاون پارلمانی رئیس جمهور از ارسال نامه آیت‌الله رئیسی به رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر معرفی «کیومرث هاشمی» به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.

۲۱ شهریور

تسویه ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه از ابتدای دولت چه میزان بدهی دولت قبل تسویه شده است، اظهار داشت: اگر منظورتان بازپرداخت اوراق استقراضی دولت قبل است باید بگویم حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان مجموع استقراض‌های دولت قبل است که توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شد.

وی افزود: همچنین ۵۳ هزار میلیارد تومان در نخستین سال دولت سیزدهم از سوی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود که تمام آن در همان ابتدای دولت تسویه شد.

وزیر اطلاعات: دشمن با شایعه مسمومیت‌ها درپی هراس جمعی بود؛ خلا ارتباطی بین وزرات اطلاعات و رسانه‌ها در دولت سیزدهم جبران شد

حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب با بیان اینکه با کنترل و اشراف خوب امنیتی بستر اجتماعی و شهری را برای مردم امن نگه می‌داریم، گفت: دشمن بعد از ناکامی در آشوب، با طرح شایعه مسمومیت در پی ایجاد یک هراس جمعی بود، اما بر اساس یافته‌های صحنه‌ای و بررسی‌های آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاه‌ها، هیچ‌گونه ماده سمی مشاهده نشد.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه در این دو سال فعالیت دولت ۶۴ اطلاعیه صادر شده است، عنوان کرد: شاید این تعداد با اطلاعیه‌های ادوار گذشته قابل قیاس نباشد. به دستور آیت‌الله رئیسی در این دو سال تلاش شده تا خلا ارتباطی بین وزارت اطلاعات و رسانه‌ها جبران شود.

۲۲ شهریور

وزیر نفت: ۲۱ مشعل کارون جمع‌آوری شد

وزیر نفت بدر حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به جمع‌آوری گاز‌های مشعل مربوط به میادین غرب و شرق کارون تا پایان سال جاری از بهره برداری از فاز اول پالایشگاه گاز بیدبلند با ۲ میلیارد فوت مکعب ظرفیت خبر داد.

خبر خوبِ اتصال تمام روستا‌های سیستان و بلوچستان تا پایان سال به اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت کار ویژه‌ای برای زدودن چهره محرومیت ارتباطی از استان سیستان و بلوچستان انجام داده است، گفت: تا پایان سال همه روستا‌های استان به این شبکه متصل و به زودی فیبر نوری مورد نیاز کسب و کار‌ها شروع می‌شود.

زارع‌پور روز تصریح کرد: بیشترین کار در این استان انجام و طی دو سال گذشته ۷۷۰ روستای جدید به شبکه اینترنت متصل شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع پنج هزار روستای متصل شده به شبکه اینترنت، یک هفتم روستا‌ها مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است، افزود: تاکنون بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه و بیش هزار کیلومتر فیبر کشیده شده است و تا پایان سال همه روستا‌ها به این شبکه متصل خواهد شد.

افزایش اعتبار گذرنامه‌ها به ۱۰ سال

سخنگوی دولت اعلام کرد که به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران برای کاهش هزینه‌های سفر خارج از کشور مدت اعتبار گذرنامه از پنج سال به ۱۰ سال افزایش می‌یابد.

۲۳ شهریور

حضور رئیس جمهور در مشهد به منظور بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر

آیت‌الله رئیسی به منظور بررسی وضعیت خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر و زیارت امام هشتم (ع) وارد مشهد شد.

اختصاص اعتبار و اختیارات ویژه به استاندار سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور از اختصاص اعتبار و اختیارات ویژه به استاندار سیستان و بلوچستان، با هدف تسریع در آبادانی و عمران این استان خبر داد.

۲۵ شهریور

رئیسی در بازدید از مرکز شبانه‌روزی مبارزه با مفاسد: فسادستیزی پیمان نانوشته میان دولت سیزدهم و مردم است

رئیس جمهور در جریان بازدید سرزده از مرکز شبانه‌روزی مبارزه با مفاسد نهاد ریاست جمهوری، گفت: فسادستیزی پیمان نانوشته میان دولت سیزدهم و مردم است، لذا اولین کسانی که باید در زمینه مبارزه با فساد، پیشرو و پیش‌قدم باشند، دولتمردان هستند.

آیت الله رئیسی همچنین از سامانه ۲۷۷۷ این مرکز بازدید کرد و در جریان نحوه اخذ و پیگیری گزارشات مردمی در زمینه مبارزه فساد قرار گرفت.

بازدید از مواکب حرم مطهر رضوی و دیدار با خانواده شهدای امنیت خراسان

رئیس جمهور که برای بازدید از روند خدمت‌رسانی به زائرین حرم مطهر رضوی در روز‌های پایانی ماه صفر و ایام شهادت امام رضا (ع) در مشهد حضور داشت، با تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع امنیت در این شهر مقدس دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین از مواکب حرم مطهر رضوی و چایخانه امام حسن مجتبی (ع) در حرم امام رضا (ع) بازدید کرد و از تلاش‌های آستان قدس رضوی بویژه خادمان بارگاه منور رضوی و مجموعه‌های مردمی در میزبانی شایسته از زائران تقدیر کرد.

۲۶ شهریور

بدرقه‌ای پدرانه پیش از عزیمت به نیویورک

آیت الله رئیسی پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

اولین سفر به قلب منهتن؛ زبان گویای مردم ایران برای بیان حقایق به دولت‌ها و ملت‌ها

آیت الله رئیسی به منظور حضور در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بامداد دوشنبه ۲۷ شهریور با بدرقه حجت الاسلام قمی نماینده مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول و جمعی از وزرا و اعضای هیات دولت در صدر هیات سیاسی عازم نیویورک شد.

رئیس جمهور پیش از عزیمت به نیویورک، گفت: یکی از ارکان سیاست جمهوری اسلامی تعامل با کشور‌های جهان و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و بین‌المللی است.

آیت الله رئیسی افزود: ایران عضو سازمان ملل است و انتظار دارد که این سازمان نقش تعیین کننده در توسعه و امنیت و صلح و عدالت جهانی ایفا کند. تصمیمات سازمان ملل به دور از هرگونه تبعیض و بی عدالتی و بدون تاثیر پذیری از قدرت‌های بزرگ باشد.

وی یادآور شد: روابط دوجانبه در این سفر تقویت خواهد شد و با روسای کشور‌هایی که برای حضور در مجمع عمومی شرکت کرده‌اند دیدار و نشست‌های دو جانبه خواهیم داشت.

سخنرانی در مجمع عمومی، دیدار با سران کشور‌ها و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم، از جمله برنامه‌های آیت الله رئیسی در این سفر بود.

رکوردشکنی دولت در خرید گندم از کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه در هشتمین جلسه شورای اقتصادی به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، اعلام کرد: در سال جاری ۱۰.۳۱۹ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و از ۱۵۴.۸ همت مطالبات گندمکاران تاکنون ۱۱۰ همت به آن‌ها پرداخت شده است و مابقی مطالبات نیز پرداخت خواهد شد.

۲۷ شهریور

گزارش رئیس ستاد مرکزی اربعین؛ انجام هزار پرواز به نجف و بغداد در اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین با ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی و تسهیل راهپیمایی اربعین حسینی (ع) با اشاره به اینکه بیش از هزار پرواز در ایام اربعین به مقصد نجف و بغداد از فرودگاه‌های کشور انجام شد، گفت: استفاده از خودرو‌های شخصی توسط زائرین حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو از پارکینگ‌ها استفاده کردند.

میراحمدی افزود: ۲ جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور رئیس جمهور و معاون اول تشکیل شد. همچنین ۲۹ جلسه ستاد مرکزی اربعین برگزار شد که ۲۶۳ مصوبه، ابلاغیه و پیگیری مجدانه از دستگاه‌ها و نتایج این جلسات بود.

وی در ادامه از بکارگیری بیش از ۵۰ هزار نفر از نیرو‌های فراجا و ارائه خدمات شبانه روزی آنان خبر داد و افزود: پلیس گذرنامه نیز در این مدت در حال خدمت شبانه‌روزی به زوار اربعین بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری برای انتقال زوار از پایانه‌های مرزی به شهر‌های عراق و کمک به حمل و نقل عمومی در آن سوی مرز اختصاص داده شد.

۲۸ شهریور

اولین حضور آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل؛ حرکت هوشمندانه‌ای که جهان را غافلگیر کرد

آیت‌الله رئیسی که بامداد چهارشنبه (۲۹ شهریور) در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، اظهار داشت: اجلاس جدید مجمع عمومی در حالی آغاز می‌شود که جهان تحولات بی‌سابقه و تاریخ‌سازی به خود دیده است.

رئیس‌جمهور با بالا بردن یک جلد کلام الله مجید و تکریم ساحت قرآن در صحن سازمان ملل از اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی به عنوان اقدامی مغایر شأن بشریت یاد کرد و متذکر شد: پشت‌پرده این نفرت‌پراکنی‌ها طراحی بزرگ‌تری وجود دارد، اما تعالیم قرآنی برای جوامع بشری هرگز نمی‌سوزد و آتش توهین و تحریف حریف حقیقت نخواهد شد.

رئیس‌جمهور همچنین با طرح سخنانی در دفاع از امنیت ملی، عدالت‌خواهی و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی نظام سلطه و همچنین نمایش تصویر قهرمان مبارزه با تروریسم، جهانیان را غافلگیر کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین در مدت محدود حضور خود و هیات همراه وی در نیویورک ضمن مرور و ارائه سیمایی از جنایات ضد حقوق بشری آمریکا و غرب علیه ملت ایران سعی کرد تا بار دیگر مانع شود که برخی اتفاقات داخلی دستاویز سوء استفاده کسانی قرار گیرد که خود در عمل بار‌ها نشان داده‌اند رعایت حقوق این ملت در اولویت آن‌ها نبوده و نیست.

رئیس‌جمهور در جریان سفر به مسأله درگذشت «مهسا امینی» هم اشاره کرد تا فرصت هرگونه سوءاستفاده را از مخالفان سفر خود به نیویورک بگیرد. رئیسی در جمع ایرانیان مقیم آمریکا تأکید کرد موضوع فوت این دختر را همان طور که به پدر این دختر خانم قول داده است با جدیت پیگیری خواهد کرد. اعتراض اشکالی ندارد؛ اما اغتشاش در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست، چون امنیت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.

آیت‌الله رئیسی همچنین همزمان با تجمع مخالفان جمهوری اسلامی مقابل مقر سازمان ملل که برای آن خیلی تبلیغ کرده بودند، در خیابان‌های نیویورک پیاده روی کرد تا این پیام را بدهد که مخالفان نظام در خارج از کشور نمی‌توانند سفر او را تحت شعاع قرار دهند.

دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی با رئیس جمهور ایران و مطرح کردن ۱۰ سوال بنیادین که آنان پاسخی برای آن نداشتند، نشست با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی، دیدار با متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا، دیدار با رهبران ادیان و سخنرانی در اجلاس سران تحول آموزش سازمان ملل از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سازمان ملل بود.

نکته مهم دیگر در جریان نخستین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک این بود که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خط ارتباطی با دیگر کشور‌ها فراهم شد تا ایران بتواند روابط خود با دیگر کشور‌ها که مقصد ارتباط و تجارت هستند مانند آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا را تقویت کند.

۲۹ شهریور

بازگشت ۳۵۰۶ لوح مصادره‌شده توسط آمریکا پس از ۸۵ سال

رئیس جمهور اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نیویورک مقر این سازمان سفر کرده بود، دقایقی قبل با استقبال معاون اول رئیس جمهور وارد تهران شد. دولت سیزدهم طی دو سال اخیر بار‌ها در مجامع بین‌المللی مانند دادگاه لاهه استرداد این الواح را با اهتمام ویژه پیگیری کرده و خواستار آن شده تا میراث تاریخی ملت را به کشور برگرداند و نهایتا پنجمین محموله الواح در قالب ۳۵۰۶ لوح بسته‌بندی شده، پس از بیش از ۸۵ سال از سوی هیات ایرانی به کشور برمی‌گردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار