کد خبر: 1222862
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«جوان» الزامات رشد اقتصادی با توان بخش خصوصی را بررسی می‌کند
از بین بردن انحصار شرکت ملی نفت ایران در توسعه میادین مشترک و تسهیل ورود بخش غیردولتی به بخش بالادست صنعت گاز و توسعه میادین مشترک نفت و گازی کشور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز را دموکراتیزه و به نفع مردم خواهد کرد و زمینه‌های حضور را برای سرمایه‌گذاران مردمی به شکل خرد و همچنین گسترده فراهم می‌کند
جوان آنلاین: رویکرد کلیدی در زمینه میادین مشترک کشور، استفاده از منابع در دست مردم برای توسعه این میادین مشترک است. دولت سیزدهم با تکیه بر منابع مردمی و به‌کارگیری توان بخش خصوصی بدون نیاز به بودجه دولتی، به مسیر رشد اقتصادی خود با تکیه بر بخش نفت و گاز در سال۱۴۰۳ ادامه خواهد داد و به این ترتیب بدون دخالت دولت و بدون نیاز به بودجه دولتی، توسعه میادین مشترک با مشارکت توان و سرمایه مردمی به توسعه خواهد رسید و مقدمات اصلی تحقق مشارکت مردم در جهش تولید در حوزه نفت و گاز فراهم خواهد شد. 
 
از بین بردن انحصار شرکت ملی نفت ایران در توسعه میادین مشترک و تسهیل ورود بخش غیردولتی به بخش بالادست صنعت گاز و توسعه میادین مشترک نفت و گازی کشور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز را دموکراتیزه و به نفع مردم خواهد کرد و زمینه‌های حضور را برای سرمایه‌گذاران مردمی به شکل خرد و همچنین گسترده فراهم می‌کند. این رویکرد مهم و کلیدی در زمینه تکیه بر منابع مردمی و به‌کارگیری توان بخش خصوصی بدون نیاز به بودجه دولتی با کاهش موانع ورود و بسترسازی برای جذب سرمایه‌های مردمی با رابطه مالی جذاب، طیف گسترده‌تری از جامعه را قادر می‌سازد به جای سرمایه‌گذاری فعالیت‌های غیرمولد، در بخش مولد اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند و به بازده‌های سودآور مرتبط با سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت و گاز نیز دسترسی داشته باشند که به بازتوزیع مناسب ثروت و همچنین بهره‌مندی بیشتر کشور از عواید توسعه میادین نفت و گاز مشترک کشور منجر خواهد شد. 
 
 اهمیت تسهیل ورود بخش غیردولتی  به بخش بالادست صنعت گاز
برای دهه‌ها، شرکت ملی نفت ایران انحصار صنعت نفت و گاز ایران را در اختیار داشت و بر همه جنبه‌ها از اکتشاف تا تولید و فروش نفت خام نظارت دارد. این کنترل متمرکز در حالی که منافع دولت را تأمین می‌کرد، مشارکت را به تعداد معدودی محدود کرد و مانع رشد اقتصادی گسترده‌تر شد. با این حال، تغییرات اخیر مقرراتی این وضعیت موجود را مختل و صنعت را به روی سرمایه‌گذاران خصوصی و خارجی باز کرده است. این تغییر نویددهنده عصر جدیدی است که در آن افراد، صرف‌نظر از اندازه سرمایه خود، اکنون می‌توانند در حوزه سرمایه‌گذاری‌های نفتی که زمانی انحصاری بود، درگیر شوند. 
یکی از راهکار‌های اساسی دخالت مردم در توسعه کشور، بحث به‌کارگیری توان مردم در راستای توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی بوده است. این رویکرد به دموکراتیزه‌کردن ثروت انرژی منجر خواهد شد و از طریق سرمایه‌گذاری خرد مردم در بالادست نفت و گاز کشور، یک تغییر دگرگون‌کننده در چشم‌انداز اقتصادی ایران به وقوع خواهد پیوست که رقابت‌پذیری صنعت برداشت نفت و گاز کشور، تقویت مشارکت مردم در راستای جهش تولید نفت و گاز کشور و توزیع مجدد منافع اقتصادی حوزه بالادست نفت وگاز را به همراه خواهد داشت و کشور را نیز به سمت توسعه و رشد اقتصادی سوق خواهد داد. 
رویکرد بسیار کلیدی در زمینه میادین مشترک کشور، استفاده از منابع در دست مردم برای توسعه این میادین مشترک است. دولت سیزدهم با تکیه بر منابع مردمی و به‌کارگیری توان بخش خصوصی بدون نیاز به بودجه دولتی، به مسیر رشد اقتصادی خود با تکیه بر بخش نفت و گاز در سال۱۴۰۳ ادامه خواهد داد و به این ترتیب بدون دخالت دولت و بدون نیاز به بودجه دولتی، توسعه میادین مشترک با مشارکت توان و سرمایه مردمی به توسعه خواهد رسید و مقدمات اصلی تحقق مشارکت مردم در جهش تولید در حوزه نفت و گاز فراهم خواهد شد. 
در همین رابطه پیرامون راهبرد کلیدی و مهم شکستن انحصار شرکت ملی نفت ایران در توسعه میادین مشترک و تسهیل ورود بخش غیردولتی به بخش بالادست صنعت گاز و توسعه میادین مشترک نفت و گازی کشور با تکیه بر منابع مردمی و به‌کارگیری توان بخش خصوصی بدون نیاز به بودجه دولتی با زهرا فلاحی، کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم. 
 
 مسیر تحقق تداوم رشد پایدار اقتصادی بخش نفت و گاز ایران 
زهرا فلاحی، کارشناس انرژی در رابطه با حل معضل تأمین مالی بالادست نفت و گاز با بسترسازی جدید ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی به «جوان» می‌گوید: یکی از چالش‌های اصلی پیش روی بخش نفت و گاز ایران، نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه در توسعه میادین مشترک نفت و گاز به منظور به حداکثر رساندن تولید و افزایش درآمد‌های صادراتی است. تحریم‌های اقتصادی کنونی اعمال‌شده علیه ایران، سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی کشور را محدود کرده است و کار دولت را برای تأمین مالی توسعه این میادین به تنهایی دشوار می‌کند. برای مقابله با این چالش و تضمین تداوم رشد اقتصادی پایدار در بخش نفت و گاز ایران، تمرکز بر تسهیل مشارکت بخش خصوصی در جهت پیمانکاری و سرمایه‌های خرد در تأمین مالی توسعه میادین مشترک ضروری است که در ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به آن پرداخت شده است. با اجازه دادن به مردم جهت سرمایه‌گذاری سودآور در حوزه نفت و گاز با رابطه مالی جذاب و همچنین توان بخش خصوصی برای توسعه و رقابتی‌کردن برداشت از میادین مشترک نفت و گاز کشور، دولت می‌تواند از منبع جدیدی از سرمایه و تخصص استفاده کند که می‌تواند به تسریع تولید و افزایش درآمد کمک کند. 
وی ادامه می‌دهد: یکی از مزیت‌های اصلی تشویق مشارکت سرمایه‌های خرد در بخش نفت و گاز این است که شرایط برد- برد را هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای دولت ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاران این فرصت را دارند که بازده قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خود داشته باشند، در حالی که دولت از افزایش درآمد‌های تولید و صادرات سود می‌برد، بدون اینکه صرفاً به بودجه عمومی متکی باشد. به منظور تسهیل مشارکت سرمایه‌های خرد در توسعه میادین مشترک نفت و گاز، دولت باید در مسیر ایجاد یک محیط نظارتی- حمایتی که سرمایه‌گذاری خصوصی را تشویق می‌کند، گام بردارد. این موضوع شامل ساده‌سازی فرایند صدور مجوز، ارائه مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاران و تضمین دسترسی عادلانه و شفاف به اطلاعات در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش است. 
این کارشناس انرژی با اشاره به فرصت‌های تداوم رشد اقتصادی ایران با مدل جدید تعاملی وزارت نفت در توسعه میادین مشترک نفت و گاز می‌گوید: ایران با استفاده از قدرت سرمایه‌های خرد می‌تواند منابع جدیدی از سرمایه‌گذاری را باز کند که توسعه میادین نفت و گاز این کشور را پیش ببرد و رشد مستمر این بخش را تضمین کند. با انجام این کار، کشور می‌تواند تولید را به حداکثر برساند، درآمد‌ها را افزایش دهد و فرصت‌های جدیدی برای رشد اقتصادی و توسعه پایدار در سال‌های آینده ایجاد کند. 
وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود تصریح می‌کند: مشارکت سرمایه‌های خرد در تأمین مالی توسعه میادین مشترک نفت و گاز برای تداوم رشد اقتصادی پایدار در بخش نفت و گاز ایران ضروری است. مسیر تحقق تداوم رشد پایدار اقتصادی بخش نفت و گاز ایران با تکیه بر تسهیل مشارکت سرمایه‌های خرد مردمی در تأمین مالی توسعه میادین مشترک نفت و گاز به وقوع خواهد پیوست. یکی از محور‌های مهم در زمینه تداوم رشد اقتصادی کشور از محل بخش نفت و گاز، تمرکز بر مشارکت سرمایه‌های مردمی و توان بخش خصوصی در جهت توسعه میادین مشترک نفت و گاز است که دولت سیزدهم باید به صورت ویژه برای آن برنامه داشته باشد. رویکرد اصلی در تحقق این امر نیز در برنامه هفتم توسعه و تسهیل صدور مجوز به بخش خصوصی برای توسعه میادین مشترک با یک رابطه مالی جذاب فراهم شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار