کد خبر: 1224563
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
کینه‌جویی و مشاجرات بی‌پایان بر سر تاکتیک‌های جنگی، باعث بی اعتمادی بین بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی گانتز رئیس سابق ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

 جوان آنلاین: با ورود جنگ غزه به هفتمین ماه خود، افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی در مورد عاقبت این جنگ دچار اختلافات بی‌شمار شده و سه چهره اصلی نظامی این رژیم، در تلاشی مذبوحانه به‌دنبال رفع تشویش از اذهان عمومی هستند.

به گزارش ایرنا، طی هفت ماهه اخیر، این سه تن بر سر موضوعات کلیدی برای تصمیم‌گیری نظیر چگونگی آغاز یک فشار نظامی قاطع، آزادی اسرا و اداره نوار غزه پس از جنگ دچار اختلافات شدید بوده اند و اکنون بزرگترین چالش تاریخ این رژیم یعنی نحوه واکنش به پاسخ تنبیهی ایران هم پیش‌روی آنهاست.

بازی با آتش این سه تن، تعیین خواهد کرد که آیا مناقشه غزه به یک نبرد تمام‌عیار منطقه‌ای با ایران تبدیل خواهد شد یا نظم ژئوپلتیک جدید خاورمیانه کلید می‌خورد و روابط این رژیم با ایالات متحده برای همیشه دستخوش تغییر خواهد شد.

گیورا ایلند ژنرال سابق ارتش و مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی می‌گوید: بی‌اعتمادی بین این سه نفر کاملاً واضح و قابل توجه است.

بنیامین نتانیاهو در تلاش برای کنترل کامل صحنه جنگ است در حالی که گالانت و گانتز سعی می‌کنند از سهم او در تصمیم‌گیری‌ها بکاهند.

گانتز که یک دهه پیش آخرین نبرد بزرگ با حماس را رهبری کرده، در پی تظاهرات گسترده اهالی سرزمین‌های اشغالی، تمایل خود به کنار رفتن نتانیاهو از سمتش را ابراز کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در سپتامبر (مهر) شده است.

از زمان پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران، این سه عضو کابینه جنگ رژیم اشغالگر هر روز با یکدیگر دیدار داشته‌اند، اما تا این لحظه زمان، مقیاس و مکانی برای نحوه واکنش خود اعلام نکرده‌اند چرا که طراحی واکنشی که چند هدف مهم یعنی بازدارندگی ایران، اجتناب از جنگ منطقه‌ای و از دست ندادن حمایت کشور‌های عربی و آمریکا را تضمین کند، چالش بزرگی برای آنهاست.

به این دلیل است که راز زیمت محقق ارشد «مؤسسه مطالعات امنیت ملی» مستقر در تل‌آویو می‌گوید: خطر اشتباه محاسباتی خیلی بالاست.

گالانت جنگ‌طلب‌ترین چهره در این میان است که در زمان شروع جنگ غزه طرح حمله پیشگیرانه به حزب‌الله لبنان را ارائه کرد.

گفته می‌شود نتانیاهو در بسیاری از تصمیمات کلیدی، ۲ رقیب خود را بی‌اطلاع نگه می‌دارد. برای مثال، او تلاش می‌کند یک مقام مسوول برای کمک‌های بشردوستانه منصوب کند تا به طور مستقیم به شخص او گزارش دهد و وزیر دفاع را دور بزند، با این هدف که کمک‌های تدارکاتی را خود به‌طور انحصاری تحت نظر داشته باشد.

از سوی دیگر امیر آویوی بنیانگذار «اندیشکده انجمن دفاع و امنیت» این رژیم می‌گوید: اگر وزیر دفاع با او همسو نباشد، هدایت ارتش برای نتانیاهو بسیار دشوار خواهد بود.

گانتز در آنچه که نظاره‌گران «بدترین انتخابات» تاریخ این رژیم توصیف می‌کنند، مقابل نتانیاهو وارد میدان شد. سال گذشته نتانیاهو تلاش کرد گالانت را برکنار کند و به اطرافیان خود گفته بود که سیاست‌های قدیمی او در قبال غزه محکوم به شکست است.

گانتز و گالانت نیز بیش از یک دهه است که حتی پیش از پیوستن به کابینه جنگ، روابطی تیره و تار با یکدیگر دارند.

اطرافیان گانتز تلاش کرده‌اند ائتلاف نتانیاهو و حزب خود را وادار به ترک دولت کنند و نتانیاهو را از قدرت خلع کنند با این تصور که نتیجه این اقدام چیزی جز جانشینی گانتز نخواهد بود.

نتانیاهو که در محافل داخلی به‌عنوان «جادوگر» شناخته می‌شود اکنون به دلایل سیاسی ناشی از جنگ تضعیف شده و فضا برای جولان گانتز و حتی گالانت فراهم شده است تا بخت خود را بیازمایند و سرانجام به یک دهه و نیم سلطه او پایان دهند.

جناح راست افراطی ائتلاف نتانیاهو تهدید کرده است که در صورت حصول هرگونه توافق مذاکرات آتش‌بس در قاهره مبنی‌بر خاتمه جنگ بدون نابودی حماس، دولت او را متلاشی خواهند کرد. این در حالی است که جناح راست میانه نیز خواستار پاسخ قاطع به ایران است.

با فزونی گرفتن قید و شرط‌های دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای حمایت از این رژیم و باتوجه به مخالفت گالانت که بیش از هر چیز نگران از دست دادن واشنگتن است، تصمیم‌گیری درباره حمله به رفح، پایگاه حماس با بیش از یک میلیون فلسطینی، برای نتانیاهو تبدیل به یک کابوس شده است.

نقش و جایگاه تشکلیلات خودگردان فلسطین، ایده تشکیل گروه‌های محلی برای مدیریت و تعامل با ارتش اسرائیل، یا هرج و مرج مطلق که در نهایت کنترل اوضاع را به طور کامل به نیرو‌های اسرائیلی بدهد تنها چند مورد از مسائل محل اختلاف نتانیاهو و گالانت است.

ماه گذشته بعد از آنکه نتانیاهو سفر هیأت اسرائیلی به واشنگتن در ارتباط با وتو نکردن قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل را ملغی کرد، گالانت و گانتز هریک به طور مستقل به دیدار سران آمریکایی رفتند و با این کار شکاف نتانیاهو-بایدن را تعمیق کردند.

گانتز خواستار توافقی برای آزادی اسرا است حال آنکه نتانیاهو و گالانت فشار نظامی همراه با مذاکره را چاره‌ساز می‌پندارند.

بسیاری سرسختی افراطی نتانیاهو را عامل شکست هرگونه مذاکره می‌دانند و در این میان، شهادت سه فرزند اسماعیل هنیه در هفته گذشته، تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا را ناکام گذارد.

با افزایش فشار‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام، توخالی بودن وعده نتانیاهو برای شکست حماس هرچه بیشتر نمایان می‌شود. او که بعد از قتل‌عام ۳۳ هزار فلسطینی و به‌جان خریدن خیل هجمه‌های بین‌المللی، هنوز نتوانسته یحیی سنوار (ابو ابراهیم) از رهبران حماس که به گفته اسراییل رهبری عملیات طوفان‌الأقصی را برعهده داشته، به تور بیاندازد.

تظاهرات خیابانی برای برکناری نتانیاهو هنوز برقرار است و در صورت کناره‌گیری گانتز از کابینه، حداقل پنج عضو دیگر حزب لیکود نیز استعفا داده و به این ترتیب، حزب او از جایگاه اکثریت سقوط خواهد کرد.

به همین دلیل است که اوفر شلاه حقوق‌دان و تحلیلگر سیاسی «مؤسسه مطالعات امنیت ملی» رژیم اشغالگر معتقد است «مهم‌ترین موضوع برای نتانیاهو در حال حاضر بقاء در سیاست است؛ هرچه شرایط فعلی طولانی‌تر شود، شانس ابقاء او در سمتش افزایش خواهد یافت».

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار