کد خبر: 1226145
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش «جوان» درباره بی‌کیفیتی بدنه خودرو‌های داخلی تأیید شد
رئیس پلیس راهور و رئیس سازمان استاندارد و رسانه‌ها هرازگاهی به موضوع کیفیت پایین بدنه خودرو‌های داخلی ورود می‌کنند، اما خودروسازان همچنان خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانند. این افت کیفیت به جایی رسیده است که سرانجام کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جلسه‌ای با وزیر صمت نسبت به آن واکنش نشان دهند و وزارت صمت را موظف کنند طی دو ماه آینده برنامه و نظام مشوق جایگزین پلتفرم‌های ایمن با قدیمی و گزارشی در مورد کیفیت بدنه خودرو‌های تولیدی تهیه و به کمیسیون ارائه کند. 
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: چهار ماه قبل در مطلبی با عنوان «خودرو‌های نرم‌تن» نوشتیم «شنیده‌ها حاکی است خودروسازان در کنار قطعاتی که از چین وارد می‌کنند، ماه‌هاست ورق مورد نیاز بدنه خودرو‌ها را نیز وارد می‌کنند، احتمالاً کاهش کیفیت بدنه خودرو‌ها نیز به همین دلیل است.» حال سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بعد از نشستی در این کمیسیون با حضور وزیر صمت، تأیید کرده است «بررسی‌ها نشان‌دهنده کاهش کیفیت ورق‌های مورداستفاده در تولید خودرو است و این موضوع سبب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است»، البته به این نکته نیز اشاره کرده است که «وزارت صمت موظف شد تا دو ماه آینده برنامه و نظام مشوق جایگزین پلتفرم‌های ایمن با قدیمی و گزارشی در مورد کیفیت بدنه خودرو‌های تولیدی به کمیسیون ارائه کند»، بنابراین سؤال «جوان» درباره واردات فولاد از چین همچنان به قوت خود باقی است و به این سؤال نیز باید پاسخ دهند که «آیا صحیح است خودروسازان برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو، به فولادساز‌های داخلی می‌گویند فولاد با قطر ضعیف‌تر ارسال کنید؟» خودروسازان داخلی که «خودرو‌های نرم‌تن» می‌سازند، باید درباره دسته‌گل جدیدشان پاسخ دهند و مهم‌تر از آن اینکه باید نهاد‌های نظارتی به این مسئله ورود کنند.  

حاشیه‌سازی خودروسازان داخلی گویا تمامی ندارد و حیات‌شان بر حاشیه استوار است، تازه‌ترین دسته‌گل‌شان مربوط به کیفیت ورق‌های به‌کاررفته در بدنه خودروهاست، البته نه اینکه ورق‌های تولیدشده در داخل کشورمان بی‌کیفیت باشد چراکه این ورق‌ها با استاندارد‌های روز دنیا تولید و صادر می‌شود، اما این سرکرده‌های صنعت خودروسازی هستند که ترجیح می‌دهند سفارش ساخت ورق‌های با کیفیت پایین دهند تا به زعم خودشان قیمت تمام‌شده ارابه ها‌ی شان کاهش یابد! اما به چه قیمتی؟ به قیمت ازدست‌رفتن عزیزان خانواده‌های ایرانی! این سؤال همچنان مطرح است که فولاد بدنه خودرو‌های داخلی از کجا می‌آید؟ و چقدر در تلفات جاده‌ای مؤثر است؟ فقط در یک قلم، آمار فوت هموطنان‌مان در حوادث جاده‌ای ایام ابتدای سال جاری، به مرز هزارو ۵۰۰ نفر تنه زد!

رئیس پلیس راهور و رئیس سازمان استاندارد و رسانه‌ها هرازگاهی به موضوع کیفیت پایین بدنه خودرو‌های داخلی ورود می‌کنند، اما خودروسازان همچنان خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانند. این افت کیفیت به جایی رسیده است که سرانجام کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جلسه‌ای با وزیر صمت نسبت به آن واکنش نشان دهند و وزارت صمت را موظف کنند طی دو ماه آینده برنامه و نظام مشوق جایگزین پلتفرم‌های ایمن با قدیمی و گزارشی در مورد کیفیت بدنه خودرو‌های تولیدی تهیه و به کمیسیون ارائه کند.  

بر اساس گزارش رئیس پیشین پلیس راهور فراجا، آنچه مأموران پلیس راهور هر روز در جاده‌های کشور مشاهده می‌کنند، این است که اغلب خودرو‌های تولید داخل، بر اثر کوچک‌ترین تصادفی، دچار صدمات شدیدی می‌شوند و بار‌ها دیده‌ایم بعضی خودرو‌های داخلی پس از برخورد با تابلو‌های معمولی حاشیه جاده‌ها، به دو تکه تقسیم شده‌اند. در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودرو‌های داخلی استفاده می‌شود که اتفاقات دردناک و عجیب و غریبی بر اثر تصادفات ساده این خودرو‌ها در جاده‌های کشورمان رخ می‌دهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار می‌شوند. شنیده‌های خبرنگار «جوان» حاکی است خودروسازان بخش زیادی از ورق مصرفی در بدنه خودرو‌ها را به جای خرید از فولاد تولیدی داخل، از چین وارد می‌کنند. فعالان بازار دلیل افت کیفیت بدنه خودرو‌های جدید را استفاده از ورق‌های چینی وارداتی می‌دانند؛ موضوعی که همواره از سوی خودروسازان تکذیب می‌شود. نکته قابل تأمل دیگر به وزن خودرو‌ها مربوط می‌شود. به ادعای فروشندگان بدنه‌های خام و استوک، وزن این قطعات نسبت به گذشته کاهش داشته است.  

سال گذشته در مرداد و دی ماه رئیس سازمان استاندارد و رئیس پلیس راهور فراجا نسبت به افت کیفیت بدنه خودرو‌های تولید داخل هشدار دادند، اما وزارت صمت و خودروسازان برای رفع ابهام کارشناسان و افکار عمومی هیچ پاسخی ندادند. در آن زمان رئیس سازمان ملی استاندارد به خودروسازان هشدار داد: بدنه خودرو‌های تولیدی اگر با استاندارد‌ها سازگار نباشد، با سازندگانش براساس قانون برخورد می‌کنیم. همچنین سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پیشین پلیس راهور فراجا نیز در دی‌ماه سال گذشته به شدت از کیفیت نامطلوب بدنه خودرو‌ها انتقاد کرد و در سؤالی از مسئولان و خودروسازان پرسید: «از چه آلیاژی در بدنه خودرو‌های داخلی استفاده می‌شود که با تصادف ساده صدمه شدید می‌بینند؟» پرسش مطرح‌شده دغدغه مردم هم است که مجبورند هزینه‌هایی گزاف بابت این خودرو‌ها بپردازند، البته تولید‌کنندگان خودرو با جواب‌های سربالا همچنان خودشان را موظف به پاسخگویی نمی‌دانند.  

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود انتقادات مکرر فرماندهان پلیس درباره سطح پایین ایمنی و امنیت خودرو‌های داخلی در طول سال‌های اخیر، هنوز هم شاهد تغییر محسوسی در بهبود کیفیت اغلب خودرو‌های تولید داخل نیستیم، می‌گوید: «پلیس بار‌ها تذکرات دلسوزانه خود را در این زمینه مطرح کرده و اکنون وقت آن است مسئولان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان پاسخ دهند چرا هنوز تغییر محسوسی در ارتقای وضعیت ایمنی و امنیت خودرو‌های داخلی به وجود نیامده است و مردم همچنان بحق در این زمینه گلایه‌مند هستند.»

اکنون بعد از چهار ماه هیچ پاسخ شفافی از سوی خودروسازان منتشر نشده است و خودرو‌های تولید داخل همچنان با کاهش وزن و افت کیفیت بدنه تولید می‌شوند. ایرادات فنی این خودرو‌ها و کمبود قطعات اصلی و با کیفیت از مشکلات دارندگان این خودروهاست که هیچ پایانی برای آن نیست.  

به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی از شفافیت درباره جنس فولاد به‌کاررفته در بدنه خودرو‌ها هراس دارند، در غیر این صورت به سؤال اساسی افکار عمومی و همچنین اظهارات رئیس پلیس راهور پاسخ می‌دادند، البته به این ابهام نیز باید پاسخ دهند که آیا صحیح است برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو، به فولادساز‌های داخلی می‌گویند فولاد با قطر ضعیف‌تر ارسال کنید؟ سؤال ابتدایی درباره واردات فولاد از چین نیز به قوت خود باقی است و باید روشنگری کنند! در هر صورت افکار عمومی انتظار دارند حال که قانون واردات خودرو‌های نو و دست‌دوم به معنای واقعی عملیاتی نشده است و مردم به ناچار باید خودرو‌های داخلی سوار شوند، حداقل درباره کیفیت بدنه و فنی خودرو‌های ساخت داخل شفاف‌سازی صورت گیرد.  

تیراژ تولید خودرو‌های ایمن کم است

هفته گذشته کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جلسه‌ای با وزیر صمت چالش‌های صنعت خودرو را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در خصوص این جلسه مشترک، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ می‌گوید: «در خصوص افت کیفیت بدنه خودرو‌های داخلی صحبت کردیم. تیراژ تولید خودرو‌های ایمن در کشور بر اساس آمار تولیدکنندگان خودرو‌ها بسیار کم است و این موضوع در بلندمدت می‌تواند سبب افزایش تلفات جاده‌ای شود، بنابراین مهم است که به منظور افزایش تولید خودرو‌های ایمن وزارت صمت برنامه‌ای تهیه کند که خودرو‌های ایمن جایگزین خودرو‌های قدیمی شود.»

پارکینگ را آب برد

روز گذشته نیز فیلم‌هایی از پارکینگ آب‌گرفته خودرو‌های تولیدی و سیل در سالن بدنه شرکت مدیران‌خودرو بم به طور گسترده دست‌به دست شد. بر اساس این تصاویر خودرو‌های غرق‌شده در سیل، فقط شامل بدنه بوده و در انتظار نصب بخش فنی خودرو بودند. با توجه به حجم آب‌گرفتگی پارکینگ این گروه خودروسازی، افکار عمومی از افت کیفیت این خودرو‌ها و احتمال زنگ‌زدگی بدنه اظهار نگرانی می‌کنند، البته بدیهی است چنین خسارتی که محصول بی‌برنامگی و ناکارآمدی مدیران خودروسازی است، نباید به نام مردم فاکتور شود و به بهانه تحمیل خسارت، قیمت خودرو‌ها را دوباره گران کنند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
خبرهای مرتبط
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار