کد خبر: 1227976
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
جمعیت هلال احمر در یک سال گذشته ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودرو از گمرگ ترخیص و قرارداد هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو دیگر منعقد شده‌است
زهرا چیذری 
جوان آنلاین: جمعیت هلال احمر ایران یکی از فعال‌ترین جمعیت‌های امدادی عضو کمیسیون هلال احمر و صلیب سرخ در دنیاست؛ جمعیتی که کارنامه عملکردی مناسبی در حوادث دارد و حالا بر نوسازی ناوگان امدادی‌اش متمرکز شده‌است. به گونه‌ای که به گفته رئیس جمعیت هلال احمر در یک سال گذشته ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص کرده و قرارداد هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو دیگر منعقد شده‌است. 
 
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری که مناسبت هفته هلال احمر برگزار شد، با اشاره به جایگاه بین‌المللی هلال احمر ایران گفت: «ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در میان جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ است.»
کولیوند با اشاره به تجهیز ناوگان امدادی و همچنین شارژ انبار‌های این جمعیت افزود: «در حوزه امداد و نجات نیز اگرچه ما در سال گذشته مأموریت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور داشتیم، اما ظرفیت انبار‌های امدادی را ارتقا دادیم و خوشبختانه این اقدام انجام شد.»
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تأمین ناوگان امداد و نجات در کشور نیز گفت: «در سال ۱۴۰۰ از ۲۴ بالگرد ما تعداد ۱۰ فروند فعال بود، امروز، اما ۲۳بالگرد ما فعال است گرچه بازهم به بالگرد نیاز داریم. ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودروی نجات را از گمرک ترخیص کردیم که این خودرو‌ها به امید خدا وارد ناوگان خواهند شد. همچنین هزارو۵۰۰ دستگاه دیگر را هم سفارش خواهیم داد که از آبان تا دی ماه آن‌ها را تحویل خواهیم گرفت.»
 
 جایگاه بین‌المللی ایران 
رئیس جمعیت هلال احمر درباره وضعیت ایران در میان جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در دنیا اینگونه توضیح داد: «در سطح ملی و بین‌المللی تلاش کردیم جزو بهترین‌ها باشیم تعداد داوطلبان را از ۴۶۰ نفر به حدود ۳ میلیون رسانده‌ایم که در حال آموزش هستند. گروه‌های مختلفی در سازمان جوانان ایجاد کردیم، مانند گروه‌های سحر که در زلزله ترکیه و سوریه به خوبی درخشیدند و به عنوان یک الگوی موفق در فدراسیون شناخته شده‌اند.»
وی درباره تیم‌های یاس گفت: «تیم‌هایی نیز از دیگر گروه‌های هلال احمر در این بخش است. در این راستا برای ۲۰ هزار زن سرپرست خانوار شغل ایجاد و توانمند شده‌اند.»
کولیوند اضافه کرد: «باشگاه باور با کمک سازمان جوانان تأسیس شد که به همراه خانه‌های هلال به عنوان یک الگوی موفق به صلیب سرخ ارائه شده‌است. همچنین کانون دانش‌آموزی را از ۸ هزار به ۶۸ هزار رسانده‌ایم.»
وی تولید دارو‌های نوترکیب و تجهیزات پزشکی جدید را از اقدامات دیگر هلال احمر عنوان کرد و افزود: «همچنین مراکز خارج از کشور از نظر کیفیت کار توسعه‌یافته و تلاش کردیم توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را نمایش دهیم. مرکز تاجیکستان که هفت سال تعطیل شده‌بود، به زودی بازگشایی خواهد شد.»
کولیوند ادامه داد: «در بحث آموزش و پژوهش اقدامات خوبی صورت گرفته‌است امسال هم برای هوشمندسازی فعالیت‌ها و توسعه مراکز توانبخشی و ارائه خدمات طب سنتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»
 
 خدمات هلال احمر ایران در حج بهترین است
کولیوند با اشاره به عملیات هلال احمر در حج گفت: «درمانگاه‌ها و مراکز درمانی هلال احمر در حج فعال هستند. انتخاب نیرو‌های درمانی نهایی شده و توصیه‌ها به پزشکان انجام شده تا حجاج در سلامت کامل مراسم خود را انجام دهند.»
وی افزود: «به گفته وزارت بهداشت عربستان، خدمات هلال احمر در مراسم حج جزو بهترین ارائه خدمات بوده و کشور‌های دیگر در حال الگوبرداری از شیوه پوشش پزشکی هلال احمر هستند. علاوه بر این در مراسم اربعین نیز از روز اول پیاده‌روی اربعین اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنیم و با استقرار پزشکان در مسیر پیاده‌روی، خدمات‌رسانی به زائران را به صورت سراسری انجام می‌دهیم.»
به گفته کولیوند مسئولان عراقی نیز به صورت کامل با هلال احمر همکاری می‌کنند و در یک هم‌افزایی مطلوب بهترین خدمات به زائران در حوزه امداد و درمان ارائه می‌شود. هلال احمر پوشش امدادی و درمانی پیاده‌روی اربعین را از داخل کشور آغاز می‌کند و تمامی مسیر‌های منتهی به مرز را پوشش خواهد داد. در مرز‌ها و در داخل کشور عراق نیز با همکاری طرف عراقی، در موکب‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان هلال احمر به صورت ویژه مستقر خواهیم بود تا بهترین خدمات به زائران ارائه شود. 
 
 امیدواریم حادثه‌ای در تهران رخ ندهد
کولیوند در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی هلال احمر در صورت بروز حوادث احتمالی در تهران گفت: «مسئول مدیریت بحران در پایتخت، شهرداری تهران است و هلال احمر در این عرصه دستگاه همکار و متولی امداد و نجات است. با وجود این، هلال احمر تمهیداتی اندیشیده است تا میزان خسارت‌های احتمالی در حوادث به حداقل برسد.» وی گفت: «باید امیدوار بود که در تهران حادثه‌ای رخ ندهد، زیرا آمادگی کامل برای رسیدگی به یک حادثه بزرگ وجود ندارد. با وجود این هلال احمر انبار‌های اضطراری را آماده و تجهیزات کامل در این انبار‌ها وجود دارد. امروز تلاش می‌شود با آموزش، سطح آگاهی را نسبت به حوادث احتمالی ارتقا دهیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار