کد خبر: 1228190
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
اعتراضات ضد اسرائیلی که هفده، هجده روز قبل در دانشگاه کلمبیا در امریکا کلید خورد، به نقاط مختلف دنیا کشیده شده است. در فرانسه، پلیس ضدشورش با استفاده از گاز اشک‌آور و توسل به زور به سمت دانشجویان حامی فلسطین در مقابل دانشگاه معتبر «سوربن» پاریس یورش برد

جوان آنلاین: پلیس در فرانسه برای سرکوب تظاهرات ضد اسرائیلی در دانشگاه سوربن، از گاز اشک‌آور استفاده کرد و در آلمان، تظاهرات دانشجویان دانشگاه برلین هنگام سردادن شعار «آزادی برای فلسطین» سرکوب شد. 

اعتراضات ضد اسرائیلی که هفده، هجده روز قبل در دانشگاه کلمبیا در امریکا کلید خورد، به نقاط مختلف دنیا کشیده شده است. در فرانسه، پلیس ضدشورش با استفاده از گاز اشک‌آور و توسل به زور به سمت دانشجویان حامی فلسطین در مقابل دانشگاه معتبر «سوربن» پاریس یورش برد. به گزارش فارس، تظاهرات دانشجویان فرانسوی بعدازظهر سه‌شنبه آغاز شد و با ورود نیرو‌های پلیس فرانسه به خشونت کشیده شد. پلیس فرانسه مقابل معترضان صف تشکیل داد و با اعمال زور تلاش می‌کرد مانع از تظاهرات آن‌ها شود. پس از آنکه پلیس برخی از معترضان را به سمت عقب راند تا خیابان مقابل دانشگاه سوربن مسدود نشود، از اسپری فلفل استفاده کرد و با دانشجویان معترض درگیر شد. در کلیپ‌های ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، دست‌کم چهار افسر پلیس در حال پاشیدن گاز اشک‌آور به سمت دانشجویان دیده می‌شوند. دانشجویان معترض در حالی که پرچم فلسطین را به دست گرفته بودند در ورودی دانشگاه سوربن تجمع کردند و شعار «فلسطین آزاد!» و «اسرائیل، گم شو، فلسطین مال تو نیست» و همچنین «ما همه کودکان رفح هستیم» و «همین حالا آتش‌بس در غزه» سر می‌دادند. روزنامه فرانسوی لوموند گزارش کرد، دانشجویان معترض در حالی که روی زمین تحصن کرده بودند، بازوان خود را به هم گره کردند و پلیس نیز وارد عمل شد و این زنجیره انسانی را از هم گسیخت و معترضان را یکی یکی به بیرون ساختمان برد. 
در برلین هم، دانشجویان دانشگاه برلین دست به تجمع زده، حدود ۲۰ چادر برپا کرده و گرداگرد آن زنجیره انسانی تشکیل داده بودند. پلیس آلمان با ورود به دانشگاه، با بلندگو از دانشجویان خواست محوطه را ترک کنند و متعاقب آن، با معترضان درگیر شد و ضمن استفاده از اسپری فلفل، آن‌ها را با ضرب و شتم متفرق کرد. بر اساس گزارش رادیو فردا، مدیریت دانشگاه آزاد برلین ادعا کرده که معترضان هرگونه مذاکره و توافقی را رد کرده بودند و به همین دلیل از پلیس خواسته شد محوطه دانشگاه را پاکسازی کند. در دانشگاه لوزان سوئیس معترضان با تجمع خواستار بایکوت آکادمیک مؤسسه‌ها و نهاد‌های اسرائیلی و پایان سانسور در دانشگاه شدند. آن‌ها همچنین خواستار آتش‌بس در غزه، برقراری تأمین بودجه برای آنروا و پایان اشغال و آپارتاید در اراضی اشغالی شدند. در زوریخ نیز ده‌ها تن از دانشجویان سالن ورودی اصلی مؤسسه تکنولوژی فدرال زوریخ را اشغال کردند. معترضان حامی فلسطین فریاد «فلسطین را آزاد کنید» سر می‌دادند و پوستری روی زمین پهن کرده بودند که رویش «تکنولوژی برای نسل‌کشی نیست» نوشته شده بود. 
اعتراضات دانشگاهی ضد رژیم صهیونیستی در ژنو نیز برگزار شد، جایی که معترضان، پرچم‌های فلسطین را به اهتزار درآوردند و بنر‌هایی در دست داشتند که روی‌شان «فلسطین را آزاد کنید، نسل‌کشی را متوقف کنید»، «از رودخانه تا دریا، فلسطین باید آزاد شود» نوشته شده بود. تظاهرات ژنو هم با دخالت پلیس متوقف و معترضان متفرق شدند. در لستر انگلیس، فعالان گروه اقدام فلسطین روی ساختمان کارخانه اسرائیلی تولید پهپاد البیت در اعتراض به نقش آن در نسل‌کشی فلسطینیان غزه، رنگ قرمز پاشیدند. دانشجویان در دانشگاه بوینس‌آیرس آرژانتین هم در حمایت از غزه و فلسطین تحصن کردند. همچنین در دانشگاه سائوپائولو برزیل، معترضان ضمن تحصن در دانشگاه چادر بر پا کردند. این ابتکار عمل را نهاد‌های مختلف تحت سازماندهی کمیته دانشجویان در همبستگی با ملت فلسطین 
(ESPP- USP) با حمایت اساتید و کارمندان این دانشگاه برگزار کردند. پیش‌بینی می‌شود این فعالیت‌های دانشجویان دانشگاه سائوپائولو تا ۹ مه (پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت) ادامه داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار