کد خبر: 1229738
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۰
نگاه کارشناسان در گفتگو با «جوان»
حضور بازیکنان باتجربه در یک تیم برگ برنده است، حال آنکه ما در این دوره از مسابقات نه فقط چند بازیکن را به دلیل انصراف‌دادن از حضور در تیم ملی به همراه نداریم که یکی‌دو تا از پشت‌خط‌زن‌ها و سرعتی‌زن‌ها را نیز به دلیل مصدومیت در اختیار نداریم و این می‌تواند کار تیم و سرمربی را سخت کند چراکه در برخی بازی‌های کم‌اهمیت که حساسیت چندان بالایی ندارند
دنیا حیدری

شهرام محمودی‌
جوان آنلاین: بر اساس جدول رده‌بندی، شانس ایران برای کسب سهمیه از طریق لیگ‌ملت‌های والیبال به عنوان آخرین انتخابی المپیک نسبت به رقبایش کمتر است. این یک واقعیت است که سال قبل عملکرد خوبی نداشتیم و در رنکینگ سقوط کردیم و شانس خود را برای حضور در پاریس کاهش دادیم؛ واقعیتی که نمی‌توانیم کتمام کنیم. از سوی دیگر نمی‌توان این مهم را نادیده گرفت که کار سختی هم در این مسیر داریم، خصوصاً که در همان گام نخست باید با صربستان، اصلی‌ترین رقیب‌مان در این رقابت‌ها دیدار کنیم؛ تیمی که برخلاف ایران مدت‌هاست در اردو به سر می‌برد و چند بازی تدارکاتی هم انجام داده است، حال آنکه ما نه تنها بازیکنان‌مان خیلی دیر دور هم جمع شدند که سرمربی هم دیگر آمد و این مسائل می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد، خصوصاً که در طول این مدت نیز هیچ بازی تدارکاتی برای تیم در نظر گرفته نشده بود و بر اساس یک قانون نانوشته، یک بازی تدارکاتی به مراتب بهتر و مفیدتر از ۱۰ جلسه تمرین است چراکه شما در زمین مسابقه می‌توانید به هماهنگی لازم برسید و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید، البته این هم یک واقعیت است که نتیجه را شرایط روز مسابقه بازیکنان است که رقم می‌زند نه آمار و ارقام آن‌ها و امیدواریم تیم‌ملی والیبال ایران در تک‌تک مسابقاتی که دارد، روزش باشد و در بهترین شرایط ممکن به میدان برود، اما باید واقع‌بین باشیم. نباید فراموش کنیم کار سختی در پیش داریم و حریفان قدری که اتفاقاً برخی از آن‌ها نیز درست مثل ما به دنبال کسب جواز حضور در المپیک پاریس هستند و به راحتی کوتاه نخواهند آمد. در چنین شرایطی حضور بازیکنان باتجربه در یک تیم برگ برنده است، حال آنکه ما در این دوره از مسابقات نه فقط چند بازیکن را به دلیل انصراف‌دادن از حضور در تیم ملی به همراه نداریم که یکی‌دو تا از پشت‌خط‌زن‌ها و سرعتی‌زن‌ها را نیز به دلیل مصدومیت در اختیار نداریم و این می‌تواند کار تیم و سرمربی را سخت کند چراکه در برخی بازی‌های کم‌اهمیت که حساسیت چندان بالایی ندارند، بازیکنان جوان و کم‌تجربه می‌توانند خوب و بدون استرس بازی کنند و اتفاقاً بازی را هم درآورند، اما در میدانی که شما و حریفان دنبال کسب سهمیه المپیک هستید، کار با حساسیت و دشواری مضاعف دنبال می‌شود و در چنین شرایطی حضور بازیکنان باتجربه بسیار تأثیرگذار است؛ بازیکنانی که بتوانند در لحظه مدیریت بحران و تیم را جمع و جور کنند، البته حضور میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم ملی در ترکیب می‌تواند برگ برنده پائز باشد؛ بازیکنی که تجربه سال‌ها حضور او در تیم‌ملی و تیم‌های اروپایی می‌تواند در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال که آخرین مسابقات توزیع سهمیه است، تأثیر قابل توجهی داشته باشد. بدون شک، اما برای حضور در پاریس باید تا لحظه آخر با تمام توان جنگید، چراکه با توجه به اتفاقات دوره قبل، شرایط پیچیده و فشار‌ها روی تیم‌ملی مضاعف شده است؛ فشاری که باید مدیریت شود تا بازیکنان بتوانند بار دیگر پرچم والیبال ایران را در دنیا به اهتزاز درآورند؛ اتفاقی که رسیدن به آن کار بسیار سختی است و آمادگی و هماهنگی بسیار بالایی را می‌طلبد و امیدوارم در اندک زمان باقی‌مانده تیم به آن هماهنگی و آمادگی لازم برسد تا بتواند در پایان لیگ ملت‌ها یکی از مسافران پاریس باشد. 


کار سخت است، اما نه غیرممکن 
محمدرضا تندروان
جوان آنلاین: کار ساده‌ای نداریم. متأسفانه دوره قبل به راحتی امتیاز‌ها را از دست دادیم؛ امتیاز‌هایی که تازه امروز متوجه می‌شویم با توجه به فرمتی که برای مسابقات و امتیازدهی آن در نظر گرفته شده، چقدر اهمیت داشته است. با وجود این، اما تمام این داستان‌ها برای گذشته است و ما امروز یک راه جدید پیش رو داریم. ۱۲ مسابقه در سه شهر و هر شهر چهار بازی که هر کدام استراتژی‌های خاص خود را می‌طلبد و باید برای هر کدام از این هفته‌ها برنامه خاص خود را داشته باشیم، خصوصاً در این دوره از لیگ ملت‌ها، برخی تیم‌ها درست مثل ایران به دنبال کسب سهمیه المپیک هستند و اهمیت نتیجه‌گیری در این رقابت‌ها برای‌شان مضاعف و متفاوت است، البته تیم‌هایی هم که موفق به کسب جواز حضور در المپیک شدند، این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها برای‌شان مانند بازی‌های تدارکاتی می‌ماند که می‌تواند آن‌ها را برای حضوری پرقدرت در پاریس آماده سازد و محک بزند، اما شاید اصلی‌ترین مشکل تیم‌ملی والیبال ایران در این دوره این باشد که در همان هفته نخست باید با چهار تیمی بازی کند که هیچ یک موفق به کسب سهمیه المپیک نشده‌اند و برای رسیدن به این مهم می‌جنگند. این بر سختی‌های کار تیم‌ملی والیبال ایران در کسب سهمیه المپیک می‌افزاید، چراکه صربستان، ایتالیا، آرژانتین و کوبا که به دنبال کسب سهمیه هستند و شانس صعود هم دارند، مانند ایران در پی کسب نتیجه هستند، پس با تمام توان و قوا وارد میدان می‌شوند، چراکه خوب می‌دانند جبران کوچک‌ترین اشتباه و لغزشی چه اندازه می‌تواند سخت باشد و برای‌شان گران تمام شود. از سوی دیگر، تیم‌های ملی مدتی است بازی‌های تدارکاتی خود را آغاز کرده‌اند تا به هماهنگی و آمادگی کامل برسند و قبل از آغاز لیگ ملت‌ها بتوانند برای آگاهی هر چه بیشتر از نقاط ضعف و قوت‌شان، خود را محک بزنند. این در حالی است که تیم ملی والیبال ایران خیلی دیر جمع و جور شد و پائز نیز مدت‌زمان بسیار کمی است سکان هدایت تیم را به دست گرفته و رسیدن به شناخت کامل از تیم در این زمان اندک کار ساده‌ای نیست. از سوی دیگر برخی بازیکنان از حضور در تیم‌ملی انصراف دادند و برخی دیگر نیز به دلیل مصدومیت شرایط همراهی تیم را ندارند. علاوه بر آن، فرصتی برای برگزاری بازی‌دوستانه و تدارکاتی نداشتیم تا بازیکنان جدید بتوانند به هماهنگی کامل با نفرات باتجربه تیم برسند. در واقع ما زمان کافی را نداشتیم و همین مسئله کارمان را سخت می‌کند، به همین دلیل باید در اندک زمان باقی مانده روی مسائل روحی- روانی تیم کار کرد چراکه کار کردن روی مسائل تاکتیکی و تکنیکی زمانبر است، اما نباید فراموش کنیم که تیم ما شایستگی آن را دارد برای سومین بار پیاپی حضور در المپیک را تجربه کند، اما به شرط آنکه بتواند در سه بازی از چهار بازی هفته نخست برنده میدان باشد، خصوصاً برابر صربستان، نخستین حریف که اتفاقاً حریف اصلی ماست و به همین دلیل نخستین بازی ایران در این دوره از لیگ ملت‌ها را می‌توان فینال زودهنگام خواند؛ فینالی که امیدواریم ایران برنده آن باشد چراکه کار سخت است، اما غیرممکن نیست. 


تجربه پائز برگ برنده ماست
جبار قوچان‌نژاد
جوان آنلاین: با توجه به اتفاقات سال گذشته چه در لیگ‌ملت‌ها و چه انتخابی المپیک، جایگاه تیم ملی در رنکینگ جهانی طبیعتاً افت داشت، به طوری که الان در رده پانزدهم رنکینگ جهانی قرار داریم. مسابقات لیگ ملت‌های امسال آخرین مرحله انتخابی المپیک است، هر چند تاکنون حضور هفت تیم قطعی شده، فرانسه که خب میزبان مسابقات المپیک است و شش تیمی که سال گذشته حضور خود را قطعی کردند. پنج سهمیه دیگر مانده که از این تعداد یک سهمیه به آفریقا که در لیگ ملت‌ها حضور ندارد، اختصاص خواهد یافت. با این حساب می‌ماند چهار سهمیه در واقع در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها چهار تیم می‌توانند سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند. از بین این چهار تیم ایتالیا تیم سوم، آرژانتین و اسلوونی تیم‌های ششم و هفتم رنکینگ با فاصله امتیازی مطمئنی که دارند شانس بیشتری هم برای صعود دارند که با این حساب می‌ماند تنها یک سهم که تیم‌های صربستان، کوبا، هلند، ترکیه و ایران به دنبال کسب آن هستند و باید تلاش زیادی کنند تا به عنوان آخرین تیم به جمع مسافران پاریس اضافه شوند، هر چند در این بین، صربستان با حضور در رده نهم رنکینگ و امتیاز بهتری که نسبت به دیگر مدعیان دارد، از شانس بیشتری هم برای کسب سهمیه وحضور در المپیک پاریس برخوردار است. با وجود این، اما نمی‌توان کار را تما‌م‌شده دانست، خصوصاً که در لیگ ملت‌ها که از هر مسابقه (چه در صورت برد و چه در صورت باخت) امتیازی برای تیم‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل هر مسابقه اهمیت خاص خودش را دارد و اگر تیم‌های بالاتر از خودمان را ببریم، امتیاز بیشتری به جیب می‌زنیم و اگر به تیم‌های پایین‌تر از خود ببازیم کسر امتیاز محسوب می‌شود. همین مسئله، حساسیت این دوره از رقابت‌های لیگ‌ملت‌های والیبال را دوچندان کرده است. خصوصاً که ما هم تغییرات زیادی در تیم‌ملی داشته‌ایم. از تغییرات در رأس کادرفنی تیم ملی و حضور پائز گرفته تا جدایی برخی باتجربه‌ها از تیم و اضافه‌شدن نفراتی که سال اول و دوم حضور آن‌ها در تیم‌ملی است، یعنی میانگین سنی تیم خیلی پایین است و به روایتی این مسئله کار را سخت می‌کند، آن هم در شرایطی که نفرات باتجربه‌ای مثل موسوی و غفور که می‌توانستند مهره‌های مهمی باشند، خداحافظی کردند و برخی هم، چون مجرد، صالحی و سعادت دچار مصدومیت شدند، در عوض بازیکنان جوان پرانرژی و باانگیزه هستند. پائز شاید تا به امروز تجربه زیادی در خصوص هدایت تیم‌ملی نداشته باشد، اما در زمینه باشگاهی پرونده خوبی دارد و دستیار مربیان بزرگی بوده و خیلی باانگیزه نشان می‌دهد و این خود می‌تواند برگ برنده تیم ایران باشد. با وجود این نباید فراموش کنیم که یکی از هفته‌های دشوار، حساس و سرنوشت‌ساز برای والیبال ایران هفته نخست است که باید با چهار تیمی بازی کنیم که دنبال کسب سهمیه هستند و برتری مقابل آن‌ها می‌تواند گام بزرگی برای صعود ما به المپیک باشد. بازی نخست با صربستان، سپس ایتالیا، بعد از آن آرژانتین و کوبا؛ هفته‌ای دشوار که باید برای سربلند بیرون آمدن از آن برنامه داشته باشیم و باتوجه به حضور زودهنگام در برزیل دنبال برگزاری بازی‌های تدارکاتی باشیم تا بتوانیم با محک نفرات، به هماهنگی لازم هم برسیم، چراکه برای صعود باید از ۱۲ بازی پیش رو چیزی حدود هشت، ۹ دیدار را با برتری به پایان برسانیم و این کار بسیار سخت و دشواری است، اما غیرممکن هم نیست که امیدواریم با حمایت‌های همه‌جانبه این اتفاق مهم رقم بخورد و اگر نتوانستیم سهمیه بگیریم، حداقل امتیاز‌های بهتری کسب کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار