کد خبر: 1229970
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
این پدیده در جهان تنها در کشور ما به شکل حاد و شدید و بحران‌زا ایجاد می‌شود و علت آن هم به خاطر دو عامل است که با هم این پدیده را ایجاد می‌کنند

 جوان آنلاین: سینا کلهر در رشته توییتی نوشت: به حکم آن‌که سال‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس در موضوع تعطیلات کار پژوهشی انجام دادم، اخلاق حرفه‌ای پژوهشی حکم می‌کند درباره طرح تعطیلات از آن جهت که خلاف نظام ساماندهی کار و تعطیلی و باعث آشفته‌تر شدن بیشتر نظم کاری و فعالیت اقتصادی در کشور می‌شود، اظهارنظر کنم. بدون این‌که این اظهارنظر ارتباطی با موضع دولت در خصوص طرح داشته باشد، مشکل بزرگ مصوبه مجلس برخلاف قصد و نیت طراحان و موافقان آن، نه مسائل فرهنگی و تمدنی (که البته مهم است) بلکه دقیقاً فعالیت‌های اقتصادی است که نه‌تن‌ها باعث بهبود فعالیت اقتصادی در کشور نمی‌شود بلکه باعث بحرانی‌تر شدن نظام کاری کشور می‌شود که نتیجه آن تأثیر منفی بر رشد اقتصادی است. توضیح آن‌که مشکل بزرگ نظام تعطیلات در کشور نه کم یا زیاد بودن تعداد تعطیلات یا تعطیل بودن یا نبودن شنبه بلکه پدیده بین‌التعطیلی است. 
این پدیده در جهان تنها در کشور ما به شکل حاد و شدید و بحران‌زا ایجاد می‌شود و علت آن هم به خاطر دو عامل است که با هم این پدیده را ایجاد می‌کنند. عامل اول دو تقویمه (شمسی- قمری) بودن تعطیلات در ایران است، اما این عامل به‌تن‌هایی مشکلی ایجاد نمی‌کند، چراکه در بسیاری از کشورها، تعطیلات دو تقویمه است. 
عامل دوم که دو تقویمه بودن را بحرانی می‌کند تعداد زیاد تعطیلات تقویم دوم در ایران است در حالی که میانگین تعطیلات تقویم دوم در جهان سه روز است در کشور ما ۲۷ روز است. نزدیک به ۱۰ برابر میانگین جهانی. 
تقویم رسمی کشور که تعطیلات آخر هفته ۵۲ روز، ملی و سیاسی شش روزه بر اساس آن تعیین می‌شود، شمسی است و تعطیلات (۲۷ روزه) مذهبی، قمری. چرخش تقویم قمری باعث تلاقی تعطیلات و شکل‌گیری پدیده بین‌التعطیلی می‌شود که نمونه آن را در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ تجربه کردیم. با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته زمینه پیدایش بین‌التعطیلی تشدید شده و احتمال تکرار پدیده فروردین گونه در ماه‌های دیگر چند برابر می‌شود. تعطیلات دو روزه تاسوعا و عاشورا، تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد و تعطیلات عید فطر به‌تن‌هایی برای تعطیلی کامل یک هفته کفایت می‌کند. 
گذشته از آن‌که تک تعطیلی‌ها هم با قرار گرفتن در میان روز‌های هفته آشفتگی بیشتر نظم کاری را به همراه خواهد داشت. راه‌حل ساماندهی تعطیلات تصمیم‌گیری همزمان و سامان‌مند درباره همه تعطیلات آخر هفته، ملی و مذهبی است و با وصله‌پینه کردن هر کدام وضعیت بدتر خواهد شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار