کد خبر: 638596
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
دكتر ابهري در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
يك آسيب شناس اجتماعي با تاكيد بر قاطعيت برخورد با وندال هاي اجتماعي تاكيد كرد: آنچه که باعث اعتراض می‌شود رفتارهای بخشی از افراد جامعه است که نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز ایجاد خطر و ناامنی می‌کنند.
جوان‌آنلاين: دكتر مجيد ابهري در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» اظهارداشت: هر ساله با نزديك شدن چهارشنبه آخر سال اضطراب و نگراني در بسياري از خانواده ها حكمفرما مي شود و رفتارهاي پرخطر تعدادي از نوجوانان و جوانان نه تنها سلامت خود آنها را به خطر مي اندازد بلكه باعث به چالش كشيدن امنيت رواني و سلامتي شهروندان ديگر نيز مي شود.
 

به گفته وي، 80 درصد از مصدومان چهارشنبه سوري نوجوانان و جوانان هستند كه بين 12 تا 20 سال قرار دارند.
 

اين متخصص علوم رفتاري و آسيب‌شناس اجتماعي تصريح كرد: برگزاري يك آيين سنتي نبايد باعث تبديل كوچه ها و خيابان هاي شهرها به ميدان جنگ شود و عده اي هنجارشكن چهارشنبه سوري را به چهارشنبه سوزي تبديل كنند.
 

ابهري ادامه داد: قطع انگشتان، از دست دادن بينايي و شنوايي، سوختگي هاي شديد و حتي مرگ در انتظار كساني است كه مي خواهند براي چند دقيقه شادي خود ديگران را عزادار كنند حتي رهگذران بي گناه كه هيچ دخالتي در اينگونه برنامه ها ندارند، در پاره اي از موارد هدف آسيب هاي مختلف قرار مي گيرند.
 

وي افزود: سكته قلبي و مغزي، از دست دادن جنين، سوختگي هاي شديد، سهم عابراني ست كه به دنبال كار و زندگي خود مي روند، خانواده ها در كنار نهادهاي فرهنگي بايد در اماكن و مراكز ويژه همراه با فرزندان خود در برگزاري چهارشنبه آخر سال شركت كنند؛ باعث تاسف است كه عده اي سنت هاي مختلف مانند قاشق زني، ديدار اقوام و دوستان، نظافت خانه و محله را در روز چهارشنبه سوري با ايجاد نگاه هاي دلخراش عوض مي كنند.
 

اين آسيب شناس اجتماعي عنوان كرد: هر سال ميلياردها تومان بودجه كشور به خاطر وارد كردن اقلام انفجاري، بي كيفيت و خطرناك از كشور خارج مي شود؛ اگر نهادهاي مسئول اينگونه اقلام را در حد مجاز توليد و عرضه كنند هم جلوي قاچاق آنان گرفته مي شود و هم از آسيب هاي يادشده كاسته مي شود.
 

وي بر اين باور است كه برگزاری یک سنت باستانی مورد مخالفت هیچکس نیست، اما آنچه که باعث اعتراض می‌شود رفتارهای بخشی از افراد جامعه است که نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز ایجاد خطر و ناامنی می‌کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار