کد خبر: 651592
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
دبير انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
نعمت‌بخش گفت: شورای رقابت اعلام کرده که خودروسازان حق افزایش قیمت نسبت به قیمت‌های اعلامی به عنوان آپشن را ندارند و آپشن باید به اختیار مصرف‌کننده روی خودرو نصب شود.
افزايش قيمت خودرو جزئي و غيرقابل قبول است!
جوان‌آنلاين: احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» در خصوص تصويب قيمت‌ جديد خودروهاي داخلي از سوي شوراي رقابت اظهار داشت: پيش از هر چيز بايد گفت نظر انجمن خودروسازان اين است كه اين بروكراسي قيمت‌گذاري خاتمه پيدا كند و كاري كه در تمام دنيا انجام مي‌شود در كشور ما هم صورت گيرد و در واقع خودرو در حاشيه‌ي بازار بفروش برسد و به اين ترتيب با فروش خودرو در حاشيه‌ي بازار، متقاضيان ما كم مي‌شود و قطعا قيمت‌ها در بازار پايين مي‌آيد.

نعمت‌بخش افزود: در حال حاضر وقتي سايت خودروسازان باز مي‌شود به دليل اينكه نسبت به بازار اختلاف قيمت وجود دارد همه براي ثبت‌نام هجمه مي‌آورند و كساني كه مي‌خواهند از اين بازار منفعتي ببرند، مي‌خواهند طوري بخرند كه بتوانند بفروشند و من بارها گفته‌ام كه تنها سي درصد از مردم موفق به ثبت‌نام در سايت مي‌شوند و 70 درصد از بازار خريد مي‌كنند.



وي با تاكيد بر اينكه راهكار اساسي براي حل اين اختلاف قيمت اين است كه خودروسازان در حاشيه‌ي بازار قرار گيرند، گفت: با ورود خودروسازان به حاشيه‌ي بازار، وقتي 30 درصد از مردم موفق به ثبت‌نام مي‌شوند مقداري خودرو را گران‌تر مي‌خرند و خودروساز هم زيان نمي‌كند و در عين حال آن 70 درصدي كه از بازار خريد مي‌كنند حتما خودرو را ارزان‌تر مي‌خرند و در واقع فساد اين مسئله هم از ميان مي‌رود. به عبارت ديگر براي حل مسئله قيمت اين يك راهكار اساسي است.

دبير انجمن خودروسازان ادامه داد: در حال حاضر بحثي كه در رابطه با شوراي رقابت مطرح شده اين است كه طي دو سال گذشته بايد خودروسازان را از انحصار خارج مي‌كرد؛ چرا كه وظيفه اصلي شوراي رقابت از انحصار خارج كردن است، لذا بر اساس قانون هم آنها موظف هستند كه دستور عمل دهند حالا آمد‌ه‌اند وارد بحث قيمت‌‌گذاري شده‌اند و متاسفانه فرمول شوراي رقابت همان‌طور كه خودشان مي‌گويند بايد هر سه ماه يك بار در قيمت‌ها هزينه‌ي تورم بخشي را اعمال كنند، اما  15 ماه است كه به آن عمل نكرده‌اند.

نعمت‌بخش با اشاره به قيمت‌گذاري جديد شوراي رقابت تصريح كرد: به طور كلي شورای رقابت  اعلام کرده که خودروسازان حق افزایش قیمت نسبت به قیمت‌های اعلامی به عنوان آپشن را ندارند و آپشن باید به اختیار مصرف‌کننده روی خودرو نصب شود. این در حالی است که این شورا اعلام نکرده که آیا استانداردهای اجباری همچون کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو 4 را نیز به عنوان آپشن در نظر گرفته است یا نه. اگر این شورا این استانداردها را به عنوان آپشن در نظر گرفته باشد مغایر با سیاست‌های کلی شورای عالی استاندارد مبنی بر اجباری شدن نصب ایربگ روی تمام خودروها و همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی تمام سواری‌ها به یورو 4 است.

وي اضافه كرد: در حال حاضر اين سه تا هفت درصد افزايش قيمت براي ما قابل قبول نيست و قيمت‌هايي هم كه ارائه كرده‌اند در واقع كمتر از قيمت خودروهاي ما بدون در نظر گرفتن آپشن‌هاست و روز پنج‌شنبه اعتراضمان را به وزارت صنعت، معدن و تجارت روز اعلام كرديم و قرار شده كه وزارتخانه به عنوان متولي در اين خصوص با شوراي رقابت صحبت كند و تكليف را روشن كنند.

نعمت‌بخش تصريح كرد: ما اعلام كرده‌ايم با توجه به اينكه 15 ماه است كه افزايش قيمت نداشته‌ايم و اگر هم افزايشي وجود داشته فقط بابت افزايش ارزش افزوده و بيمه شخص ثالث بوده است و در واقع ما خودرو را گران نكرده‌ايم و اين افزايش اعلام شده از سوي شوراي رقابت جزئي است؛ چرا كه بعد از اين 15 ماه، هزينه‌هايي توليد ما اعم از مواد اوليه‌، كارگر، آب، برق، گاز گران شده و اين افزايش قيمت جزئي پاسخگوي هزينه‌هاي ما نيست و به همين دليل هم به اين مصوبه شوراي رقابت عمل نخواهيم كرد .راهكار قانوني اين است كه شوراي رقابت به وظايف قانوني خود عمل كند و دستورالعمل ارائه دهد.

دبير انجمن خودروسازان يادآور شد: سوال ما اين است كه در اين دو سال شوراي رقابت چه كرده‌ تا خودرو سازان را از انحصار خارج كند. ما معتقديم صنعت خودرو انحصاري نيست به دليل اينكه ايران‌خودرو و سايپا هرگز خودرو ارزاني ارائه نداده‌اند تا خودروسازان ديگر نتواند فعاليت كنند؛ چرا كه وقتي مي‌گويند انحصار، يعني قيمت كالايي را ارزان مي‌كنند تا رقبا نابود شوند در حالي كه ايران خودرو و سايپا چنين كاري انجام نداده‌اند و خودشان در مظن اتهام گران فروشي قرار دارند.

نعمت بخش گفت: اولين حرف ما اين است كه آزادسازي صورت گيرد و دوم اينكه اگر شوراي رقابت هم مي‌خواهد وارد عمل شود بايد دستور عمل ارائه دهد و بعد هم به دستور العملش عمل كند. يعني 15 ماه است كه به تورم بخشي عمل نكرده‌اند و بايد محاسبه كنند آن 15 ميليون تورم بخشي چقدر شده است، ضمن اينكه كيفيت هم خارج از ايراد نيست، براي كيفيت يك نفر كه از نمره ده به 11 مي‌رسد و كسي كه از 18 به 19 مي‌رسد تفاوت وجود دارد در حالي كه طبق مصوبه شوراي رقابت هر دو آنها يك امتياز دارند. ما به اين مسئله نيز ايراد مي‌گيريم و موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در ميان گذاشته‌ايم و آنها هم به عنوان متولي صنعت قرار شده با شوراي رقابت صحبت كنند.

وي همچنين در پاسخ به سوال «جوان‌آنلاين» مبني بر خبري كه در خصوص قيمت تمام شده پرايد بر روي خروجي يك خبرگزاري قرار گرفته بود، گفت: اينكه گفته شده قيمت تمام شده پرايد سه ميليون تومان مي‌شود اطلاعات غلطي است و به شدت تكذيب مي‌كنيم ما همچنان در حال زيان‌دهي هستيم. سايپا دو سال است كه سودي به سهام‌داران نداده و چگونه است كه زيان مي‌كند و اگر چنان كه مي‌گويند در اين صورت بايد كلي سود به ما دهند. بنده شخصا با امامي، دبير انجمن مديريت كيفيت ايران صحبت كرده‌ام و او نيز اين موضوع را تكذيب كرد و باشگاه خبرنگاران و همشهري نيز بايد اين را تكذيب كنند.  
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کارشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
0
3
به نام خدا
ای انسان خوب، ای مرد مومن،شما که می فرمایید قیمت خودرو مثل همه کشورها در حاشیه بازار مشخص شود،آیا به گفته خودت ایمان داری وآن را انصاف می دانی در تمام دنیا بازار رقابتی است وشرکتها تلاش می کنند کیفیت محصولات را بالا ببرند وقیمت را پایین بیاورند تا مشتری پیدا کنندآیا در کشور ما خودرو رقابتی است چرا حرف دور از انصاف می زنی قیمتی که شورای رقابت گذاشته نه به نفع مشتری بلکه به نفع خودرو سازان هست چرا از وضعیت بوجود آمده در دوسال اخیر سوءاستفاده می کنید ومی خواهید ره صد سیاله را یک شبه(از لحاظ درآمدی)طی کنید،منصف باشید وبا تولید بیشتر همراه با کیفیت سود خودتان را بالا ببرید،اگر نهادی به شما چنین اجازه ای را بدهد خیانت بر مردم کرده ومطمئنا"بخشوده نخواهد شد.
مردم ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
0
2
... همیشه فکرمیکنه بابچه های دبستانی داره صحبت می کنه.وخیلی هم چیز حالیشه .اگه ماداریم ماشینهای ازرده خارج دنیاروسوارمی شیم علتش تفکرات امثال این آدمهاست.یه نگاهی به امکانات خودروهای خارجی (مثلاهیوندا)بندازین اونوقته که ازخجالت آب میشین میرین زمین.فرق اونابامااینه که نه شورای رقابت دارن نه دبیرانجمن خوروسازان بلکه وجدان وانصاف دارن.......والسلام.
حقگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
2
بسم الله سلام کارشناسان خبره و اهل فن مستقل از خودرو سازان تشکیل شود و قطعات خودرو به طور منفصل مورد ارزیابی وتعیین قیمت گردد و جمع قطعات که مجموعا یک خودرو را تشکیل میدهد قیمت انرا به اطلاع عموم برسانند تا ببینند آب کج است یا نو کج است؟ یا حق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار