کد خبر: 681440
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
سینا تفنگ چی*

جوان آنلاين: می‌توان گفت وجود امنیت در یک جامعه به همان اندازه مهم است که احساس امنیت روانی در آن جامعه البته بعضی از کارشناسان احساس امنیت را در یک جامعه مهم‌تر از وجود امنیت در آن می‌دانند که سخنی به جاست. حال پرسش این است چه شرایطی دریک جامعه به وجود می‌آید که جامعه لقب نا امنی به خود می‌گیرد و آیا وقوع جرم نشان دهنده عدم امنیت است؟ اگر جواب این پرسش مثبت باشد و هرگاه در جامعه ای جرمی واقع شود، آن جامعه به همین دلیل مصداق جامعه نا امن تلقی شود، بنابراین در این دنیای پهناور سرزمینی را نمی‌یابیم که در آن شهر امن وجود داشته باشد.

بنابراین هر کجا قانون وجود داشته باشد جرم هم وجود دارد. جرم امری است نسبی و معمولاً فرهنگ و نوع روابط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه تعیین کننده میزان جرم در آن جامعه است. و اما احساس امنیت در یک جامعه به احساس روانی شهروندان از میزان وجود یا عدم وجود جرم در آن جامعه برمی‌گردد و هر مقدار فراوانی جرم بالاتر باشد احساس امنیت پایین تر است. متاسفانه در کشور ما به میزانی که امنیت وجود دارد احساس امنیت وجود ندارد. احساس امنیت و امنیت اجتماعی اگرچه با میزان جرم و با ضریب امنیتی موجود در جامعه ارتباط دارد، ولی به عوامل دیگری نیز وابسته است که عبارت‌اند از:


1_ قدرت و توان پلیس: اگر شهروندان از یک سو در مواجهه با پلیس احساس آرامش کردند و پلیس را فعال و خدمتگزار مردم دانستند و مجرمین از سوی دیگر احساس ترس و بیم نمودند، پلیس در آن جامعه، قدرت دارد.

2 _ رسانه‌ها: اطلاع رسانی ضمن اینکه می‌تواند در جهت شفاف سازی و آگاهی بخشی به جامعه اثرگذار باشد، در بعضی موارد تخریب کننده نیز هست.

3_ مجازات مجرمین: اگر تخفیف مجازات برای مجرمین در نظر گرفته شود و مجرم پس از دوران کوتاهی مجدد به جامعه بازگردد، نوع اقدامات تنبیهی به خاطر اینکه شرایط خاص زندان‌ها نه تنها باعث تنبیه نگردیده بلکه مجرم را حرفه ای تر نموده و اعمال مجرمانه خود را با اشکال پیچیده تر ادامه می‌دهد، احساس نا امنی را گسترش خواهد داد.

اگر در جامعه، اخبار وقوع جرم توسط رسانه‌ها تکرار شود، هرچند به همان میزان هم اخبار مربوط به کشف جرم بیان شود، باز بار منفی آن بیشتر است و موجب افزایش احساس نا امنی می‌گردد و تنها در صورتی که شرایط تعادل ایجاد گردد، یعنی چند برابر کشف جرم در مقابل یک بار وقوع جرم بیان شود این تعادل روانی می‌تواند از احساس نا امنی جلوگیری کند. به تعبیر دیگر، رسانه‌ها ضمن اینکه کشف جرم را بیان می‌کنند، تکرار آن هم در ایجاد احساس امنیت اثرگذار خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار