کد خبر: 820637
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
رئیس مرکز آکادمی مطالعات اسلامی لندن:
رئیس مرکز آکادمی مطالعات اسلامی لندن گفت: خاندان شیخ صفی‌الدین اردبیلی در عصر معاصر در حقیقت با احیای فرهنگ شیعی و توجه به یکپارچگی ایران اسلامی زمینه‌ساز تحولی اساسی و پیشرفت واقعی کشور شدند.

به گزارش جوان از اردبیل، سید سلمان صفوی در نشست تخصصی تأثیر صفویه بر فرهنگ و هنر اسلامی در حوزه هنری استان اردبیل اظهار کرد: در باب اهمیت و ضرورت خاندان شیخ صفی‌الدین اردبیلی و جنبش عرفانی شکل‌ گرفته باید این موضوع را گفت که براساس مبانی شیعی و مکتب اسلام فرهنگ و تمدنی اصیل در عصر صفویه در این کشور شکل گرفت که تاکنون شاهد عظمت و شکوه این تمدن با شکوه هستیم.

وی با بیان اینکه نهضت شیخ صفی‌الدین اردبیلی علاوه بر تأثیرگذاری در جهان اسلام به تقویت مناسبات بین‌المللی نیز منجر شده است، تصریح کرد: ما امروز در سایه هنر، تاریخ، تمدن و عرفان که برگرفته از اساس خاندان صفوی است، شاهد اعتلای نظام اسلامی هستیم به طوری که شیخ صفی‌الدین به عنوان نواده حضرت موسی کاظم(ع) با قدرت و صلابت تمام به استقلال و یکپارچگی این کشور بر پایه فرهنگ تشیع تلاشی جدی انجام داد.

* امام خمینی(ره) منادی فرهنگ و تمدن شیعی و اسلامی هستند

رئیس مرکز آکادمی مطالعات اسلامی لندن گفت: این جنبش معنوی در مدت 200 سال توانست برای این کشور دستاورد عظیمی را در بخش‌های مختلف به همراه داشته باشد به طوری که قهرمان بزرگ ایران شاه اسماعیل با قیام تاریخی و حرکت بی‌نظیر خود توانست با تأسیس حکومت صفویه تشیع ناب اثنی‌ عشری را در این کشور پایه‌ریزی کند.

صفوی با بیان اینکه بعد از حمله عرب‌ها این اولین بار بود که استقلال سیاسی ایران به دست حاکمان صفویه حفظ شده و براساس فرهنگ تشیع هویت ملی قوام و دوام پیدا کرد، افزود: در حقیقت با این حرکت ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام و تشیع زمینه‌ساز یک حرکت بی‌نظیر شد تا یک گفتمان سازنده بین دین، معنویت، سیاست و اجتماع شکل بگیرد.

وی بیان کرد:‌ خاندان شیخ صفی‌الدین اردبیلی در عصر معاصر در حقیقت با احیای فرهنگ شیعی و توجه به یکپارچگی ایران اسلامی زمینه‌ساز تحولی اساسی و پیشرفت واقعی کشور شدند.

صفوی با بیان فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آمیزه‌ای از دین، هنر و سیاست‌ است، اضافه کرد: در قالب این جنبش عرفانی معنوی هنر زمینه‌ساز بروز آثار ارزشمندی از به هم‌پیوستگی دین، سیاست و تمدن بود که در حقیقت علیه نحله‌های دیگر به پا خاست تا تفکر عرفانی شیخ صفی‌الدین ترویج پیدا کند.

وی اضافه کرد: بعد از نهضت عظیم شیخ صفی‌الدین و خاندان او به عنوان نواده امام موسی کاظم(ع)، در قرن معاصر نیز امام خمینی(ره) توانست منادی فرهنگ و تمدن شیعی و اسلامی باشد تا این نهضت نیز مبدأ تحول تاریخ ایران اسلامی باشد.

* اندیشه عقلانی صفویه ابزار مقابله با افراطی‌گری‌ها

رئیس مرکز آکادمی مطالعات اسلامی لندن به وضعیت امروز دنیا با ترویج و توسعه تفکر افراطی‌گری به ویژه تفکر طالبان و داعش اشاره کرد و ادامه داد: برای مقابله با این تفکر افراط‌گری باید احیای معنویت و تعادل شریعت و طریقت مورد توجه قرار گیرد تا یک مقابله جدی با اندیشه‌های ضد انسانی بوده و با رجوع به اندیشه شیخ‌ صفی‌الدین که برگرفته از اسلام ناب است، بتوان اندیشه منطقی را ترویج و توسعه داد.

صفوی با بیان اینکه جوهره این عرفان ناب فتوت و جوانمردی است که باید زمینه‌ساز یک حرکت بی‌نظیر باشد، اظهار کرد: در مقابل عرفان‌های کاذب و سرگیجه‌آور، عرفان ناب شیخ صفی‌الدین اردبیلی بهترین نمایش برای معرفی عرفان و تمدنی است که می‌تواند در محور اخلاق، معنویت، تفاهم و جوانمردی شکل بگیرد.

مولوی‌شناس معروف لندن تصریح کرد: ‌در نقطه مقابل مولوی که از کلام نافذ عرفانی برخوردار است، تفاوت آن با شیخ صفی‌الدین در این است که جنبش فکری بر پایه فرهنگ و تمدن اسلامی را شیخ صفی‌الدین با نفوذ تمام ترویج داد اما مولانا نتوانست چنین جریانی را در قالب شعر و حرکت تاریخی خود به وجود آورد.

وی گفت:‌ ما در این تمدن ناب آمیختگی دین و معنویت با امور دنیوی و اخروی را شاهد هستیم به طوری که دنیا و آخرت زیر سایه هنر توانسته با زبانی تأثیرگذار انتقال‌دهنده پیام راستین در این عرصه باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر