کد خبر: 932813
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
با وجود قانون مدیریت پسماند، همچنان زباله‌های خطرناک بیمارستانی بین شهرداری و وزارت بهداشت پاسکاری می‌شود.
عليرضا سزاوار
با وجود قانون مدیریت پسماند، همچنان زباله‌های خطرناک بیمارستانی بین شهرداری و وزارت بهداشت پاسکاری می‌شود. این معضل خطرات بسیاری برای سلامت شهروندان و محیط‌زیست دارد و البته با اراده وزارت بهداشت و مشارکت دستگاه‌های متولی این مشکل قابل حل است. در این خصوص، محققان دانشگاهی به دانش فنی ساخت زباله‌سوز‌های پلاسمایی برای امحای زباله‌های خطرناک دست یافتند. برهمین اساس قرار است تا پایان امسال دو پایلوت یکی برای امحای پسماند‌های «صنعتی» و دیگری برای پسماند‌های «بیمارستانی» راه‌اندازی شود.
به گفته مدیرکل دفتر آب‌و‌خاک سازمان محیط‌زیست «مدیریت پسماند پزشکی که برعهده وزارت بهداشت است، رضایت‌بخش ارزیابی نمی‌شود.» یعنی برخی بیمارستان‌ها از بی‌خطرکردن پسماندهایشان شانه خالی می‌کنند. با اجرای طرح پایلوت پلاسما، مشکل پسماند‌های بیمارستانی به طرز چشم‌گیری مرتفع می‌شود.
ناظر عالی بر مدیریت پسماند پزشکی کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست است که به صورت تصادفی پایش‌هایی را انجام می‌دهد و بر فعالیت بیمارستان‌ها و مطب‌ها نظارت می‌کند. علاوه بر این سازمان حفاظت محیط‌زیست به عملکرد شهرداری‌ها که پسماند‌های پزشکی را از بیمارستان‌ها تحویل می‌گیرند هم نظارت دارد تا بداند شهرداری بعد از دریافت پسماند پزشکی با آن‌ها چه می‌کند.
از فناوری پلاسما بسته به ترکیباتی که در آن وجود دارد، حجم زباله بین ۹۵ تا ۹۹ درصد کاهش می‌یابد. به گونه‌ای که ترکیبات فلزی و شیشه به صورت مواد مذاب از پایین رآکتور خارج می‌شوند و از آن می‌توان در ساخت مصالح ساختمانی به شدت مقاوم استفاده کرد.
از لحاظ قانونی، سال‌هاست که «قانون مدیریت پسماند» را داریم که براساس آن، وظایف هر دستگاه مشخص است. به طور کلی وظیفه جمع‌آوری زباله‌ها بر عهده شهرداری است، اما درباره پسماند‌های پزشکی و ویژه برمبنای قانون، وزارت بهداشت و مراکز درمانی هم باید در امحای زباله نقش ایفا کنند.
پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهیدبهشتی در سال ۱۳۹۰ اولین سیستم آزمایشگاهی امحای پسماند‌ها به روش پلاسما را در کشور ثبت و اختراع کرد. از سال ۹۰ تاکنون هم به مدت هفت سال است که به دنبال صنعتی‌سازی این دستگاه هستند که تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد.
سازمان محیط‌زیست علاقه خود به این طرح را نشان داده و اگر وزارت بهداشت حامی باشد، این طرح سرعت بیشتری خواهد گرفت.
این فناوری دارای چندین مزیت است که از جمله می‌توان به قابل استفاده‌بودن برای همه پسماند‌ها اشاره کرد. پسماند‌های حاوی ترکیبات آب، مواد نسوز یا پسماند‌هایی را که به شدت خطرناک هستند و در اثر فرآیند‌های احتراقی معمول منجر به تولید آلاینده‌های گازی می‌شوند، در این روش می‌توانیم با استاندارد‌های روز امحا کنیم؛ ضمن آنکه خروجی این امحا نیز مواد ارزشمند است.
در حال حاضر برای رفع این چالش عملیات «اتوکلاو» انجام می‌شود؛ یعنی روی زباله‌ها در دما و فشار بالا فرآیند استریل انجام می‌شود. ولی مطالعات نشان می‌دهد که در این فرآیند، عملیات استریل به صورت کامل انجام نشده و حجم پسماند‌ها کاهش محسوسی ندارند. از این رو در این روش ما همچنان با حجم زیادی از زباله مواجه خواهیم بود.
فناوری پلاسما در دنیا خود را اثبات کرده و می‌تواند انواع پسماند‌های بیمارستانی، عفونی و غیرعفونی را به خوبی امحا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار