کد خبر: 938733
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶
با کاشت ۵۰۰ گلدان بذر گونه‌های بومی
بخش اعظمی از درختان زاگرس را بلوط تشکیل می‌دهد و بیماری‌های درختی، بروز گرد و غبار، کاهش بارندگی‌ها و از همه مهم‌تر عوامل انسانی نقش به‌سزایی در تخریب جنگل‌های بلوط منطقه دارد
زيبا احمدى
سرویس ایران جوان آنلاین: بخش اعظمی از درختان زاگرس را بلوط تشکیل می‌دهد و بیماری‌های درختی، بروز گرد و غبار، کاهش بارندگی‌ها و از همه مهم‌تر عوامل انسانی نقش به‌سزایی در تخریب جنگل‌های بلوط منطقه دارد و حاصل این عوامل این است که بلوط‌های زاگرس به سختی نفس می‌کشند. به همین خاطر حالا گروهی از مردم دست در دست هم داده‌اند تا به داد محیط‌زیست برسند و با احساس مسئولیت در برابر این موهبت الهی به حفظ و نگهداری آن بپردازند. کاری که با کاشت ۵۰۰ گلدان بذر گونه‌های بومی در شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد آغاز شد.

طی روز‌های اخیر فعالان و دوستداران محیط‌زیست با همکاری سازمان مردم نهاد نهضت سبز زاگرس، کاشت بذر گونه‌های بومی با پوشش ۵۰۰ گلدان را انجام دادند.
در همین رابطه دبیر اجرایی سازمان مردم نهاد نهضت سبز زاگرس با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ بذر بلوط، سماغ، کله خنگ، بادام وحشی و چند بذر دیگر طی این برنامه کشت شد، گفت: «این بذور کشت شده در گلدان جهت انتقال به عرصه مورد نگه‌داری قرار خواهند گرفت.»

امید سجادیان با اشاره به فعالیت‌های این نهضت تصریح کرد: «با توجه به تخریب جنگل‌ها و دخالت انسان‌ها، گونه‌های بومی منطقه در حال از بین رفتن است که نهضت سبز زاگرس در راستای احیا و حفظ این گونه‌ها چند سالی است که اقدام به کاشت این گونه‌ها در عرصه و نهالستان می‌کند.» وی افزود: «این نهصت به مدت ٧ سال مداوم در حال کاشت گونه‌های بومی از جمله بلوط در عرصه‌ها است و فعالیت‌ها شامل آموزش و کاشت بلوط در گلدان و عرصه‌های جنگلی تخریب شده بوده و همچنین چهار سال به عنوان دبیرخانه استانی جنگلانه مشغول در عرصه بوده و اقدام به کاشت کرده است.»

سجادیان به برخی از اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: از سال پیش اقدام به ایجاد نهالستان از گونه بومی کرده‌ایم و گونه‌های بومی شامل بلوط، بنه، داغداغان، ول، زالزالک، گلابی وحشی، بادام وحشی، گلخنگ، سماق وحشی و تاگ، گونه‌هایی است که امسال نیز این تشکل اقدام به کاشت آن‌ها کرده و نهال‌های کاشته شده هر سال به عرصه‌های جنگلی منتقل می‌شود.»

وی با تشریح برنامه اجرا شده طی روز‌های اخیر هم گفت: «بیش از ۵۰۰ گلدان با همکاری اداره کل محیط‌زیست استان و حضور گروه‌های کوهنوردی و علاقه‌مندان به محیط‌زیست در این برنامه کاشته شد.»

کهگیلویه و بویراحمد آنقدر زیبا هست که پایتخت طبیعت ایران نام بگیرد و این به خاطر طبیعت خدادادی و پوشش گیاهی و جنگلی استان است. خوب است بدانیم بیش از ۸۵ درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را منابع ملی تشکیل می‌دهد. ۵۳ درصد این سطح را جنگل تشکیل می‌دهد که پتانسیل خوبی است و کمتر استانی در کشور وجود دارد که چنین وضعیتی داشته باشد. کهگیلویه بویراحمد به خاطر تنوع گونه‌های گیاهی، مرتعی و گیاهان دارویی که دارد و زیبایی‌های طبیعی و بکر و دست نخورده بودن به «پایتخت طبیعت ایران» معروف شده است و ۴۷۰ گونه گیاه دارویی در استان وجود دارد و بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده و مهم‌تر اینکه نزدیک به ۱۶ درصد گونه‌های شناخته شده ایران در کوه دنا وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار