سرویس جامعه جوان آنلاین: رتبهبندی ملی «یونیورسیتاس ۲۱» که سیستم آموزش عالی را ارزیابی میکند، به تازگی به بررسی فاکتورهایی همچون بحث آموزش در میان مردم کشورهای جهان، توسعه روابط بین مؤسسات آموزش عالی و گروههای ذینفع بیرونی و تولید تحقیقات مبتکارانه پرداخته و رتبهبندی ۲۰۱۹ خود را منتشر کرده است.
یونیورسیتاس ۲۱ شبکهای بینالمللی از ۲۱ دانشگاه است که در سال ۱۹۹۷ با هدف ایجاد مرجع و منبع بینالمللی برای تفکر راهبردی در مسائل پراهمیت جهانی بنیان نهاده شده است. این شبکه روی هم رفته دارای نیم میلیون دانشجو و ۴۰هزار نفر عضو هیئت علمی است و با بیش از ۲میلیون فارغالتحصیل فعال ارتباط دارد.
در این ردهبندی دانشگاههای ۵۰ کشور جهان در چهار موضوع محوری «منابع»، «خروجی»، «ارتباطات» و «محیط» مورد بررسی قرار میگیرند. دانشگاههای عضو یونیورسیتاس ۲۱ در زمینههای زیادی با هم همکاری میکنند؛ پروژههای پژوهشی مشترک، اشتراک تجربیات اداری و مدیریتی و تبادل صدها دانشجو در سال از نمونههای این همکاریها به حساب میآید. در این گزارش دانشگاههای ۵۰کشور رتبهبندی شدهاند که امریکا، سوئیس و انگلیس و به دنبال آنها سوئد، دانمارک، کانادا، سنگاپور، استرالیا، فنلاند و هلند بهترین دستاوردهای تحصیلات عالی را به خود اختصاص دادهاند. سنگاپور در این رتبهبندی نسبت به سال گذشته دو پله صعود داشته و فنلاند نیز دو پله سقوط کرده است. هلند نیز با وجود افزایش نمره خود به میزان ۵/۰ نسبت به پارسال چهار پله کاهش رتبه داشته است. کشورهای تایلند، مکزیک، ایران، هند و اندونزی نیز به ترتیب در رتبههای ۴۶ تا ۵۰ این ردهبندی قرار گرفتهاند. جایگاه ایران حاکی از عدم موفقیت وزارت علوم در این زمینه است. البته از سوی دیگر ارائهدهندگان این ردهبندیها باید به خاطر داشته باشند که ماهیت و اساس دانشگاهها را نمیتوان با شاخصهای مختلف سنجید و در واقع معیار اصلی سنجش آنها باید درصد موفقیتشان در تربیت رهبران آینده، شهروندان و اعضای جوامع بینالمللی، ملی و منطقهای باشد. در این گزارش همچنین آمده که بیشترین میزان صرف هزینه برای انجام تحقیقات مربوط به کشورهای مالزی، تایلند، اسلواکی و چین است. این در حالی است که این میزان در کشورهای اروپای شرقی، اسپانیا و ایتالیا کاهش داشته است. گفتنی است، این رتبهبندی به رهبری «رأس ویلیامز» استاد دانشگاه «ملبورن» استرالیا انجام شده است.