کد خبر: 1183510
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود در شهر سوچی گفت: دیدار و رایزنی با رئیس جمهور اردوغان سازنده و مثبت بود و ما درباره مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کردیم. ما برای تقویت ارز‌های محلی در مبادلات تجاری تلاش می‌کنیم و استفاده از یورو و دلار در این مبادلات کاهش یافته است.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از صداوسيما، رئیس جمهور روسیه در افزود: ما تلاش‌های خود را برای افتتاح نیروگاه هسته‌ای "آک کیو" شدت می‌بخشیم تا ترکیه به یکی از کشور‌هایی تبدیل شود که انرژی هسته‌ای صلح آمیز را در اختیار می‌گیرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، پوتین تصریح کرد: ما همچنان صادر کننده مورد اعتمادی برای انرژی هستم و آماده ایم ترکیه به یکی از مراکز توزیع گاز روسیه تبدیل شود. روسیه طی سال جاری ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده است.

رئیس جمهور روسیه گفت: توسعه همکاری بین روسیه و ترکیه در بخش کشاورزی در حال توسعه است و به بیش از هفت میلیادر دلار رسیده است.

وی با اشاره به تعلیق توافق غلات خاطرنشان کرد: رویکرد غرب در زمینه جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی روسیه، ما را به تعلیق توافق غلات مجبور کرد. اوکراین از گذرگاه‌های صادرات غلات برای قاچاق سلاح ضد غیرنظامیان در روسیه استفاده می‌کرد. تعلیق توافق غلات در افزایش قیمت‌های جهانی تأثیر نداشته بلکه این روند برعکس بوده است. غرب در تعامل با توافق غلات فریبکار بوده و فقط سه درصد از غلات صادر شده به دست کشور‌های فقیر رسیده است. ما آماده از سرگیری توافق غلات به محض لغو تحریم‌ها و پذیرش شرط‌های مسکو هستیم و من این موضوع را به اطلاع رئیس جمهور اردوغان رساندم. ما به زودی محموله‌های مجانی غلات را به کشور‌های فقیر ارسال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از تلاش رئیس جمهور ترکیه برای حل سیاسی بحران اوکرین قدردانی می‌کنیم و ما با هیچ وساطتی برای حل این بحران مخالفت نکرده ایم.

پوتین افزود: ما درباره پرونده سوریه رایزنی و تأکید کردیم که این مردم سوریه هستند که باید آینده خود را بدون دیکته‌های خارجی تعیین کنند. ما به حفظ تمامیت ارضی سوریه اهمیت می‌دهیم و سوری‌ها باید به صلح و سازش دست یایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار