جوان آنلاین: نویسنده در ادبیات کودک و نوجوان باید تاریخ را از یک برهه زمانی به زبان حال و کنونی تبدیل کند. به عبارتی باید موقعیتسازی مناسب زمان حاضر انجام دهد تا کودک بتواند با آن همذاتپنداری و آن را درک کند.
علی اصغر کاویانی، نویسنده و کارشناس کتاب کودک در نشست تخصصی بررسی کتابهای دینی کودک و نوجوان از ویژه برنامههای چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی کتاب سلام با نگاهی به مجموعه «سلام بر گل نجمه» گفت: از طرف استاد مجید ملامحمدی، دبیر انتشار مجموعه «سلام بر گل نجمه» به من پیشنهاد شد که درباره تاریخ زندگی امام رضا (ع) قصهای برای کودکان و نوجوانان بنویسم که منجر شد به نگارش «قصه یک پیراهن». نوشتن قصه و داستان برای این گروه سنی بسیار دشوار است. از این جهت که بسیاری از مسائل برای آنها قابلبیان نیستند و از طرفی باید برخی از مسائل را برای آنها بازگو کرد. ادبیات کودک ادبیاتی «تعلیمی» است. نوشتن «قصه یک پیراهن» به تحقیق نیاز داشت و باید به ساختاری میرسیدم که برای کودک جذاب باشد و قصه بتواند در آن ساختار قرار بگیرد.
وی افزود: معنای تعلیمیبودن ادبیات کودک این است که آموزشیبودن باید در هر دو وجه نگارش و تصویرش لحاظ شود. از دیگر ویژگی کتابهای کودک و نوجوان انتقال هیجان و نشاط به خواننده است. اگر هیجان را از کتابهای این گروه سنی بگیریم، چیزی از کتاب باقی نمیماند، چراکه ادبیات کودک و نوجوان ادبیاتی فعال است. کتابی که در آن ایستایی، خمودی و کسالت وجود داشتهباشد، از ادبیات کودک و نوجوان دور میشود.
کاویانی به دیگر ویژگیهای ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و ادامه داد: نویسنده در ادبیات کودک و نوجوان باید تاریخ را از یک برهه زمانی به زبان حال و کنونی تبدیل کند. به عبارتی باید موقعیتسازی مناسب زمان حاضر انجام دهد تا کودک بتواند با آن همذاتپنداری و آن را درک کند.
کاویانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه کسی برای ادای تکلیف شروع به نوشتن کتاب نکند، گفت: برای نوشتن در حوزه کودک و نوجوان باید تحصیلات و تجربه داشتهباشید. پس از کسب این دو مهارت میتوان وارد عرصه نوشتن برای کودک و نوجوان شد. ساختار ادبیات کودک و نوجوان را باید شناخت. این ساختار شامل شناخت موضوع، نوشتن سناریو، تبدیل سناریو به قصه و داستان، طراحی و ویرایش داستان است. یادگیری این ساختار اهمیت زیادی دارد. در کنار همه این موارد باید نویسندگان کودک و نوجوان را بشناسید و قالبهای انتخابی آنها را دوست داشتهباشید و دنبال کنید و شیوه آنها در نوشتن را یاد بگیرید و تمرین کنید. بعد از طی این مراحل وارد فاز خلق آثار خلاقانه میشوید و میتوانید آثار خاص خودتان را تولید کنید.
او درباره شیوه تصویرسازی برای داستان کودکان و نوجوان چنین توضیح داد: برای بیان تاریخ زمان گذشته باید از عناصر و ابزارهای مناسب کودکان عصر حاضر استفاده کنید تا بتوانید آنها را به تاریخ گذشته نزدیک کنید و اندیشه مدنظر برای آنها قابلفهم باشد.
علی باباجانی نیز در این نشست با اشاره به موضوع و محتوای مجموعه کتابهای «سلام بر گل نجمه» گفت: این کتابها با موضوع امامرضا (ع) از سوی انتشارات بهنشر برای گروه سنی کودک و نوجوان در دو موضوع «یک قصه یک حدیث» هر کدام بر اساس یک حدیث از امام رضا (ع) و «قصههای مثل ماه» درباره زندگی آن حضرت (ع) منتشر شدهاست.
وی یکی از ویژگیهای مجموعه کتابهای «سلام بر گل نجمه» را حضور طیف وسیعی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان برای نگارش این کتابها عنوان کرد و ادامه داد: این کتابها از نظر کثرت نویسنده و تصویرگری متنوع است.
باباجانی با بیان اینکه خانوادهها و گروههای مروج کتاب و کتابخوانی به دنبال کتاب مناسب به ویژه کتابهای مذهبی هستند، گفت: مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بر تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان تأکید دارند. کتابهای ترجمهشده موجود در بازار موجب ترویج فرهنگ غربی در کشور ما میشود. انتشارات بهنشر با انتشار این مجموعه ۴۰ جلدی توانست خوراک فرهنگی مناسبی برای مخاطبان ارائه کند.