کد خبر: 1214412
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
امروز در اولین سانس جشنوره فیلم فجر فیلم کمدی "آپاراتچی" اکران شد.

جوان آنلاین: امروز در اولین سانس جشنوره فیلم فجر فیلم کمدی "آپاراتچی" اکران شد.

فیلم بر اساس کتابی از زندگی جلیل طایفی از هنرمندان تبریزی ساخته شده است. "آپاراتچی" به فعالیت‌ها و سختی‌های این فیلمساز در دهه ۶۰ می‌پردازد.

اکبر طاهرپور در نشست خبری فیلم گفت: عاشق کاراکترهایی هستم که از دل مردم بجوشد و پوشالی نباشد و محصول تخیل نویسنده نباشد. وقتی فیلمنامه نوشته شد و تهیه‌کننده اصرار داشتند کارگردانی از تبریز بالای کار باشد. موقعیت‌های کمدی ما جدی است و نخواستیم موقعیت کمدی طراحی کنیم.

طاهرپور ادامه داد: فیلم را با نگاهی از کتاب ساختیم و خاطرات پراکنده‌اش را جمع‌آوری کردیم و کار سختی جهت نزدیک شدن به فضای دهه ۶۰ داشتیم. اینکه طوری نزدیک شویم که نوستالژی دهه ۶۰ را با خاطرات شیرینی لمس کند خیلی برایمان سخت بود.

او گفت: هنر مردمی در دهه ۶۰ با جریان شبه روشنفکری و متحجر درگیر بوده ولی نمی‌خواستیم ابن تعارض را خیلی نشان دهیم. دوست داشتم به تا حدی به این دو جریان بپردازم.

تورج الوند پس از نگهبان شب، در آپاراتچی بازی کرد. او درباره بازی در "آپاراتچی" بیان کرد: خوشحالم که نقشی را به زبان آذری بازی کردم. گویش آذری برایم سخت بود و فکر نمی‌کردم روزی با گویش آذری فیلم بازی کنم ولی این اتفاق افتاد. عوض کردن ژانر خطراتی دارد ولی من از این موضوع استقبال می‌کنم.

جلیل طایفی نیز با حضور در نشست خبری فیلم با زبان آذری صحبت کرد و گفت: من ۱۲۰ فیلم کار کرده‌ام نزدیک به ۸۰ فیلم مجوز پخش گرفته و فیلم نوری در تاریکی را در دهه ۶۰ ساختم. 

رضا ناجی با ذکر خاطراتی از فعالیت‌های هنری جلیل طایفی اظهار کرد: آقای جلیل طایفی می‌توانم بگویم ۴۵ سال در عالم هنر زحمت کشیده ولی چون سواد نداشته و با زبان آذری کار کرده. ۴۰ سال است ایشان را می‌شناسم و قبل از ورودم به سینما در چند کارش بودم. او عاشق سینماست و نقاشی و عکاسی و فیلمبرداری می‌کرد و تمام پولش را به سینما می‌آورد. فیلم‌های سوپر هشت می‌ساخت و من در چهار فیلمش بودم.

ناجی ادامه داد: در سینما و هنر خیلی زحمت کشید و وقتی به من پیشنهاد دادند عکس‌های قدیم من داخلش هست. من خوشحالم شدم کتاب آپاراتچی نوشته شده. خیلی مواقع سعی کرد به جشنواره بیاید و من نقش پدر ایشان را در فیلم بازی کردم.

حسین عابدینی در ادامه گفت: به من پیشنهاد بازی در شبکه‌های ماهواره‌ای شد و گفتند میلیاردی به تو پول می‌دهیم و من گفتم شما می‌خواهید پول بدهید و خاک و ایرانم را بگیرید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار