کد خبر: 1227436
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
در شرایطی که وزارت صمت نسبت به ثبت اموال طلافروشان در سامانه جامع تجارت تاکید دارد طلافروشان نیز نسبت به انجام آن مقاومت کرده و دست به اعتصاباتی زدند.

جوان آنلاین: زمستان سال گذشته بود که طلافروشان در اعتراض به ثبت اموال خود در سامانه جامع تجارت معترض شدند و در نهایت بعد از برگزاری چندین نشست با نمایندگان این صنف و نمایندگان دولت و مجلس، تصمیم به تاخیر سه ماهه در اجرای این مصوبه گرفته شد. حالا با گذشت چندین ماه، موعد ثبت اموال طلافروشان در سامانه تجارت رسیده و این مساله هفته گذشته به اعتراضات و اعتصابات برخی از آن‌ها منجر شد.


طبق برخی گزارش‌ها تاکنون حدود ۷۰ درصد از طلافروشان نسبت به ثبت در این سامانه امتناع داشته و دلیل این مساله را نیز ابهامات موجود در سامانه عنوان کرده اند. به گفته آن‌ها ثبت اموال در این سامانه امنیت سرمایه آن‌ها را به خطر می‌اندازد. اما محمد مهدی برادران، معاون وزیر صمت در این خصوص گفته که از ابتدای سال ۱۴۰۲ نزدیک دو میلیارد دلار طلا وارد شده و این حق دولت است که بداند این دو میلیارد دلار کجا دارد می‌چرخد؟


اما نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلافروشان تهران در این باره گفته: اصلا بحث سامانه یک مورد است: ثبت سرمایه! همکاران ما می‌گویند ما برای چی باید سرمایه‌ای که چند نسل گشته و الان به ما رسیده و تا خانواده ما در کنار این دارند، استفاده می‌کنند، چرا باید در این سامانه ثبت کنیم؟ مشکل دیگر امنیت این سامانه است. این یک موضوع است و مهم‌ترین مساله این است که شفاف‌سازی و اعتمادسازی نسبت به این مساله نشده است.


وی افزود: بعد از این مشکلات، دی ماه سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس با روسای اتحادیه‌ها حضور پیدا کردیم. در این جلسه آقای پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی و آقای برادران بودند که اصلا شرایط اجرای این سامانه بررسی شود. روش اجرا اینطوری نبوده، چرا باید برای ۹۵ درصد صنف طلا و جواهر که تکالیف مالیاتی و صنفی‌شان را انجام می‌دهند، برای یک درصد قاچاق که دارد می‌شود، تلاطم و التهاب به وجود بیاورند؟


با این حال روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای با هدف تسهیل کار معامله‌گران فرآیند ثبت صورت‌حساب الکترونیکی را شفاف‌سازی کرد. در این اطلاعیه آمده: «در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، اختیار دارند از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال نمایند. بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تاییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تاییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده (۶) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.»


اعتراضات صنف طلافروشان نسبت به شفاف سازی درآمدی در شرایطی است که در حال حاضر مالیات ماهانه این صنف حدود ۸۰۰ هزار تومان است که به طور متوسط و به صورت سالیانه حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که در مقایسه با سایر اصناف از جمله کارمندان قابل مقایسه نیست.

خانم محمدی یکی از خریداران طلا در بازار تهران ضمن اشاره به فرار‌های مالیاتی در بین طلافروشان گفت: مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان خرید داشتم که فروشنده اصرار داشت که بخش عمده مبلغ به صورت کارت به کارت به حساب واریز شود. این گونه متوجه شدم که فروشنده خریدی از شخصی داشته و من بجای واریز پول به حساب طلافروش به حساب آن شخص پول را واریز کنم. با این تفاسیر هیچ مبلغی در حساب طلافروش رد و بدل نمی‌شود و از این موارد بسیار تجربه کرده ایم.


آقای احمدزاده نیز یکی دیگر از خریداران طلا در بازار سعدی گفت: برای خرید طلا برای همسرم بیش از یک ساعت معطل شدم چرا که فروشنده اصرار داشت مبلغ به اشکال مختلف به کارت‌های مختلف واریز شود. بخشی از پول به کارتی واریز شد، بخشی از آن از خودپرداز بانک کشیده شد و مبلغ کمی نیز که ناچارا، چون ازسقف خرید کارت به کارت فراتر رفته بود از دستگاه پوز کشیده شد.


باید دید با اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی کشور در روز‌های پیش‌رو فعالان بازار طلا نسبت به این اطلاعیه چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا بازار طلا به سازو‌کار عادی خود بازخواهد گشت یا خیر؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار