سرویس اقتصاد جوان آنلاین: علی لشکری در گفتگو با ایسنا، از صادرات ۱۰۵میلیون دلاری انواع کفش در سال گذشته خبر داده و میگوید: «صادرات کفش در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۶/۳۶ درصد به لحاظ ارزشی و ۲۹درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است. در این دوره متوسط قیمت صادرات کفش ۷/۵ درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر با افزایش صادرات وزنی توانستیم با قیمتهای پایینتر صادرات بیشتری نسبت به سالهای قبل به دست آوریم.»
سهم ۵۶ درصدی عراق از صادرات کفش ایران
لشکری با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات ایران به کشور عراق، افغانستان و آذربایجان است، تصریح میکند: «عراق به تنهایی سهم ۵۶ درصدی صادرات ایران را دارد. ۲۶ درصد صادرات کفش نیز به کشور افغانستان و مابقی به کشور آذربایجان صادر میشود.»
عضو هیئت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه بیشترین صادرات در بین انواع کفش مربوط به کفشهای با رویه چرم مصنوعی و زیره پلیمر بوده که ۴۹ درصد ارزش صادرات و ۶۶ درصد وزن کل صادرات را به خود اختصاص داده، میافزاید: «سهم کفشهایی به رویه چرمی از کل صادرات به لحاظ وزنی ۸ درصد و به لحاظ ریالی ۵/ ۱۲ درصد بوده است. این در حالی است که در دنیا فقط ۲۴ درصد صادرات کفش با رویه پلاستیکی است و بیشترین سهم از صادرات کفشهای دنیا در سال ۲۰۱۹، یعنی ۷/ ۳۶ درصد مربوط به کفشهایی با رویه چرمی بوده است. همچنین ۵۰ درصد واردات کفش در روسیه در سال گذشته، کفشهای با رویه چرمی و زیره پلیمری بوده که ارزش افزوده بالاتری دارد. بنابراین سهم پایین این نوع کفش در صادرات ایران نشاندهنده فاصله زیاد ایران با همسایهها و کشورهایی است که قابلیت صادرات به آنها را داریم.»
سهم ناچیز ایران از بازار بزرگ روسیه
لشکری میگوید: سهم ایران از واردات بیش از ۳میلیارد دلاری کفش در روسیه بسیار ناچیز است، چراکه بیش از ۵۰ درصد کفشهای وارداتی به روسیه با رویه چرمی است که صادرات آنها از ایران ناچیز است.
همچنین به گفته عضو هیئت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران در سالهای اخیر شاهد رشد صادرات کفشهایی با رویه پارچهای بودیم، به طوری که سهم این کفشها از صادرات دنیا از ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۵/ ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. سهم کفشهایی با رویه پلاستیکی نیز از حدود ۲۷ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که سهم کفشها با رویه چرمی تقریباً ثابت بوده است، اما در ایران سهم کفشهای پارچهای از کل صادرات از ۵ /۱۴ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۶درصد در سال ١٣٩٨ و مجدداً ۱۴درصد در سال ١٣٩٩ رسیده است. این مسئله نشان میدهد ایران باید بیشتر همراه بازارهای جهانی شود.
چرا ایران سهم زیادی از صادرات کفش در دنیا ندارد؟
لشکری همچنین نوسانات نرخ ارز را مهمترین چالش صادرات عنوان کرد و میگوید: در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١۳٩٨ شاهد رشد ۶۱ درصدی نرخ ارز بودیم. نرخ ارز نیمایی که مبنای قیمتگذاری در بورس کالاست نیز ۶۵ درصد رشد داشته است. یکی از عمدهترین چالشهای تولیدکنندگان این است که قیمتهای تمام شده در مقایسه با نرخهای صادراتی رشد بیشتری داشته است. برای مثال در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن برخی از مواد اولیهای که در بورس کالا عرضه میشد رشد بیش از ۱۰۰ تا ۲۸۰درصدی داشته است.
به گفته وی، افزایش قیمت مواد اولیه در حالی رخ داده که صادرات تنها ۳۶ درصد افزایش داشته و کالای صادراتی به لحاظ قیمتی نیز ۷ /۵ درصد کاهش داشته است. بنابراین نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت تمام شده داخلی نسبت به قیمت صادراتی و افزایش نرخ مواداولیه در بورس کالا از مهمترین عوامل افت صادرات کفش ایران در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیاست.
رئیس کمیسیون آمار و مطالعات راهبردی جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه نوسانات قیمتها و افزایش قیمت تمام شده داخلی باعث شده در بازار ۳۷۴ میلیون دلاری عراق، سهم ایران از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۷/ ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند، میگوید: این در حالی است که سهم کشور چین در بازار عراق در همین دوره از ۲۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش پیدا کرد. در صورت تداوم این وضعیت همچنان صادرات ایران با مشکل مواجه خواهد بود.