به گفته نویسنده کتاب «مادر ایران» از آنجا که نمیخواستیم یک قهرمان دستنیافتنی بسازیم و میخواستیم خود خانم فرجوانی را معرفی کنیم، تمام خاطرات تلخ و شیرین را در کنار هم آوردیم.
به گزارش «جوان» آیین رونمایی کتاب «مادر ایران» با حضور عصمت احمدیان مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی و راوی کتاب، نورالهدی ماهپری نویسنده کتاب و فضه السادات حسینی مدرس دانشگاه در کتابفروشی بهنشر برگزار شد.
نورالهدی ماهپری، نویسنده کتاب «مادر ایران» در بخش آغازین این برنامه در سخنانی با اشاره به مستند ساختهشده درباره مادر شهیدان فرجوانی گفت: ارزش کار مستند «بانو» این بود که امثال من و بسیاری دیگر را با خانم احمدیان آشنا کرد. وقتی این مستند را تماشا کردم، احساسات مختلفی داشتم؛ هم حس حیرت، هم اندوه و مهمتر از همه، اینکه چطور امثال من، تاکنون با چنین شخصیتی آشنا نشده بودم ولی وقتی که به من گفتند تصمیم داریم کتاب زندگی مادر شهیدان فرجوانی را بنویسیم، ابتدا فکر میکردم مستند برای معرفی ایشان کفایت میکند ولی بعد که فایل مصاحبههای کتاب را دیدم، متوجه شدم به دلیل محدودیتهای زمانی، در مستند نتوانستند همه بخشهای زندگی مادر شهیدان فرجوانی را روایت کنند، این شد که بسمالله گفتیم و شروع به نوشتن کتاب کردیم.
وی با بیان اینکه تعدد فعالیتهای مادر شهیدان فرجوانی و خاطراتش، کار را برای نوشتن راحت میکرد، توضیح داد: از آنجا که نمیخواستیم یک قهرمان دستنیافتنی بسازیم و میخواستیم خود خانم فرجوانی را معرفی کنیم، تمام خاطرات تلخ و شیرین را در کنار هم آوردیم، البته از طرفی، تنوع و وسعت خاطرات برای من مانع بزرگی ایجاد میکرد، چراکه نمیخواستم کتاب را خاطرهمحور بنویسم بلکه قصدم نوشتن به صورت یکپارچه و شبهداستان بود، البته نه این معنا که تخیل در آن راه داشته باشد، پیوند دادن و قلاب کردن این خاطرات، سختیهایی داشت.
در ادامه این برنامه، سحر دانشور، پژوهشگر مطالعات زنان نیز در سخنانی با اشاره به مستند «بانو» گفت: در این مستند که اسمش به درستی انتخاب شده بود، ما تصویر اجمالی از مادر شهیدان فرجوانی داشتیم ولی در کتاب «مادر ایران» با گستره زندگی این زن طرف هستیم و به نظرم انتخاب اسم «مادر ایران» برای کتاب، انتخاب هوشمندانهای بوده است و من هر چقدر از این هوشمندی بگویم، کم گفتهام، این عنوان ما را به بحث نظریه مادری انقلاب اسلامی گره میزند.
وی با اشاره به کنشگری زنان در انقلاب اسلامی ادامه داد: من وقتی این کتاب را تورق میکردم، به نظرم آمد وجه مادرانه در دیدگاههای چنین بانوانی خیلی پررنگ است و ما نمیتوانیم منکر یک وجه در انقلاب اسلامی درباره یک کنشگری زنان در نسبت با انقلاب اسلامی باشیم؛ نظریه مادری در انقلاب اسلامی، وجهی است که این کتاب به ما میدهد.