کد خبر: 1109877
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بانوی وزنه‌برداری که آسیا را به احترام وا داشت
وزنه‌برداری زنان تا سال ۲۰۱۸ در ایران هیچ‌گونه فعالیتی نداشت، اما سه سال تلاش بی‌وقفه، تمرین مستمر و ایستادگی برابر انبوه مشکلات ریز و درشت سرانجام در بحرین نتیجه داد، آن‌هم به بهترین شکل ممکن و با به اهتزاز درآوردن پرچم پرافتخار ایران بر بام آسیا در پی کسب سه گردن‌آویز طلا و ایستادن بر سکوی قهرمانی مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا. موفقیتی تاریخی که توانمندی‌های وزنه‌برداری بانوان ایران را به رخ کشید.
دنیا حیدری 
وزنه‌برداری زنان تا سال ۲۰۱۸ در ایران هیچ‌گونه فعالیتی نداشت، اما سه سال تلاش بی‌وقفه، تمرین مستمر و ایستادگی برابر انبوه مشکلات ریز و درشت سرانجام در بحرین نتیجه داد، آن‌هم به بهترین شکل ممکن و با به اهتزاز درآوردن پرچم پرافتخار ایران بر بام آسیا در پی کسب سه گردن‌آویز طلا و ایستادن بر سکوی قهرمانی مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا. موفقیتی تاریخی که توانمندی‌های وزنه‌برداری بانوان ایران را به رخ کشید.
حالا دختر لر ایران که روی تخته می‌رود، تک‌تک حریفان دست به دعا می‌شوند که به گرد پایش برسند. نخستین بار که روی سکو رفت، رنگ مدالش برنزی بود، سال ۹۸ و در جریان مسابقات جام نعیم سلیمان اوغلو، اما حتی آن روز هم تاریخ‌ساز بود و نخستین مدال‌آور تاریخ وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های بین‌المللی نام گرفت. موفقیتی که بانوی لرستانی تیم ملی وزنه‌برداری ایران را به آینده امیدوار کرد، اما بی‌شک تصورش را هم نمی‌کرد که روزی با کسب سه طلای تاریخی، نامش یک‌بار دیگر به عنوان بانوی تاریخ‌ساز وزنه‌برداری سر زبان‌ها بیفتد. اما سیده‌الهام حسینی، وزنه‌بردار دسته ۸۱ کیلوگرم ایران با کسب سه طلای یک‌ضرب، دوضرب و مجموع، نه فقط با برافراشتن پرچم پرافتخار ایران در آسیا عنوان قهرمانی وزنه‌برداری بانوان آسیا را از آن خود کرده که آینده‌ای روشن برای وزنه‌برداری بانوان نیز ترسیم و راه را برای دیگر ملی‌پوشان و علاقه‌مندان به این رشته هموار کرده است.
 
حسینی در شرایطی عنوان قهرمانی آسیا را برای وزنه‌برداری ایران به ارمغان آورده که اگر چند ماه قبل و اواسط خرداد‌ماه از موفقیت احتمالی بانوان ورزشکار در آسیا پرسیده می‌شد، بی‌شک در خوشبینانه‌ترین حالت هم کسی احتمال رفتن روی سکو را برای بانوان این رشته متصور نبود. نه آنکه شکی در توانایی بانوان وزنه‌بردار ایران باشد، نه. مسئله آشفتگی اوضاع به دلیل مدیریت سرتاپا ایراد علی مرادی بود که سرانجام کاسه صبر ملی‌پوشان را لبریز کرد تا برای نخستین بار در تاریخ وزنه‌برداری ایران شاهد ترک دسته‌جمعی اردوی تیم ملی در اعتراض ملی‌پوشان به شرایط نامناسب اردو‌ها باشیم. تصمیمی که با حمایت سرمربی تیم برای زدن تلنگری جدی به مدیریت فدراسیون بود که نتیجه عکس داد و مرادی که هرگز زیر بار اشتباهات خود نمی‌رفت و حاضر به شنیدن انتقاد ملی‌پوشان نبود با انتخاب سرمربی جدید، ترتیب آغاز اردو‌ها با نفرات جدید را داد. اما سرانجام با رأی دیوان عدالت اداری انتخابات وزنه‌برداری ابطال و مرادی از ریاست این فدراسیون عزل شد. رأیی که در بهترین زمان ممکن صادر شد تا وزنه‌برداری با خارج شدن از زیر یوق مرادی، نفسی تازه بکشد، به‌طوری‌که تقریباً یک ماه بعد از پایان کار مرادی، وزنه‌برداری ایران به سرپرستی سجاد انوشیروانی توانست موفقیت قابل توجهی در بازی‌های کشور‌های اسلامی کسب کند و بار دیگر در مسیر موفقیت قرار گیرد.
 
تیم ملی وزنه‌برداری ایران در قونیه موفق به کسب ۹ طلا، شش نقره و ۱۲ برنز شد. موفقیتی که سجاد انوشیروانی آن را آغاز کار وزنه‌برداران ایران خواند. توصیفی که موفقیت الهام حسینی در رقابت‌های قهرمانی آسیا نشان داد نه اغراق بود و نه بیراه، به‌طوری‌که یک ماه بعد از وعده‌ای که سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری داده بود، الهام حسینی دختر وزنه‌بردار ایران در گروه A دسته۸۱ کیلوگرم مسابقات قهرمانی زنان آسیا با کسب سه طلای ارزشمند برای تیم ملی بانوان تاریخ‌سازی کرد.
 
موفقیت الهام حسینی همانطور که او نیز اشاره می‌کند، کارش را در آینده دشوارتر خواهد کرد: «از روز اول وزنه‌برداری را با عشق و علاقه شروع کردم. هدفم این بود خودم را روز به روز به سکو‌ها نزدیک‌تر کنم. مسیر آسانی نبود و نخواهد بود. در این مسیر درد‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها هستند که ممکن است ورزشکار را متوقف یا سرعتش را کم کنند. گاهی اوقات با وجود علاقه‌ای که داری مجبوری متوقف شوی، اما باید روحیه بالایی داشته باشی و همیشه انگیزه داشته باشی و ناامید نشوی. البته باید از همه عزیزانی که در این چند سال به من کمک کردند، تشکر کنم. درس‌هایی که در این مسیر گرفتم و تجربه‌هایی که در مسابقات به دست آوردم، خیلی به من کمک کرد. رقابت آسانی نداشتم و در شروع یک‌ضرب شرایط پایدار نبود، اما در حرکت سوم جبران شد. من از پنج ماه پیش آسیب‌دیدگی از ناحیه کمر داشتم که همراه من است و زمانی هم برای ریکاوری نداشتم. از بازی‌های کشور‌های اسلامی نیز که برگشتم، کرونا گرفتم و این مسئله مقداری مرا عقب انداخت و باعث شد آنطور که باید، نتوانم تمرین کنم، اما تجربه‌های قبلی و دعای خیر پدر و مادرم همه به کمکم آمدند تا عملکرد خوبی داشته باشم. البته کارم سخت‌تر شده و برای رسیدن به مسابقات جهانی و المپیک باید تلاش بیشتری کنم، چراکه توقع از من بالا رفته است.»
 
سجاد انوشیروانی، سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری که دارد نتیجه چند ماه حضورش در مدیریت این فدراسیون را از نزدیک لمس می‌کند با موفقیت کسب شده در بحرین، افق نگاهش المپیک است: «خانم حسینی خیلی خوب کار کرد و همه را به آینده امیدوار کرده است. در پاریس به دنبال مدال هستیم. عملکرد الهام حسینی در قهرمانی آسیا نشان داد راه را درست رفته‌ایم. اکنون ۲۰ بانوی وزنه‌بردار در کمپ تمرینی داریم و برنامه‌های خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم تا در نخستین حضور خود در المپیک موفق به رفتن روی سکو و کسب مدال شویم و این برای ما خیلی مهم است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار