کد خبر: 1156091
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
ازدواج آسان ازدواجی بر پایه ساده زیستی و کنار گذاشتن هزینه‌های پرزرق وبرق و دوری از هر گونه چشم و هم چشمی است.
محبوبه قربانی

اختصاصی جوان آنلاین؛ ازدواج آسان ازدواجی بر پایه ساده زیستی و کنار گذاشتن هزینه‌های پرزرق وبرق و دوری از هر گونه چشم و هم چشمی است. این تصمیم در این بحران اقتصادی به جای تن دادن به هزینه‌های بالا که موجب عدم رغبت به ازدواج می‌شود، موجب بالا رفتن آمار ازدواج و نجات کشور از بحران جمعیت است. حجت الاسلام و المسلمین حسین خادمیان استاد حوزه و دانشگاه نیز معتقداست؛ ازدواج آسان فکر و اندیشه را معطوف به معماری یک زندگی هدفمند می‌کند و ازدواج سختگیرانه همه فکر را مشغول رنگ کردن پایه‌هایی از زندگی می‌کند که در حال فروریختن است.

طبق آمار‌ها حدود ۱۲ میلیون مجرد در کشور داریم که ۶ میلیون نفر از این جمعیت را پسران ۲۰ تا ۴۵ سال و ۵.۶ میلیون نفر را دختران ۱۵ تا ۴۰ تشکیل می‌دهند.
در گزارشی دیگر براساس آخرین سرشماری پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور در سازمان ثبت احوال، ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در سن متعارف ازدواج قرار دارند یا از این سن گذشته‌اند، اما هرگز ازدواج نکرده‌اند. از این بین ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار زن هستند.
شواهد دیگری نشان می‌دهد، سن ازدواج در مردان و زنان کشور با توجه به عوامل متعدد بین چهار تا شش سال افزایش پیدا کرده است و این آمار در استان‌های بزرگ مانند تهران بالاتر و رو به افزایش است.
طبق آمار‌های به دست آمده این تعداد مجرد‌ها اگر ازدواج نکنند با توجه به کاهش موالید در زوج‌های جوان، کشور رو به پیری خواهد رفت؛ بنابراین مهار مشکلات چه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی به ویژه اقتصادی و تشویق مجرد‌ها به ازدواج امری ضروری است.
یکی از دلایلی که میل به ازدواج در جوان‌ها را کمرنگ کرده است، مشکلات اقتصادی است. از جمله هزینه‌های قبل و بعد ازدواج که در بعضی موارد سقوط چند زندگی را رقم زده است. هزینه‌هایی که به اجبار کردن عروس و داماد یا بر اثر معضل چشم و هم چشمی، زوج‌ها و بعضا خانواده آن‌ها را درگیر بدهکاری و پرداخت وام‌هایی با سود نامتعارف می‌کند.
تأمین همین هزینه‌ها یکی از دلایلی است که باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است. در این بحران اقتصادی با یک حساب و کتاب جزئی نمی‌توان از یک جوان ۲۵ ساله توقع داشت تا بتواند هزینه‌ها را بدون هیچ مشکلی پرداخت کند. به همین جهت از زیر بار ساختن آینده اش شانه خالی می‌کند. این مهم در گفتگو با چند پسر و دختری که در آستانه ازدواج قرار داشتند آشکار است. آن‌ها هزینه‌های شروع زندگی را از مهمترین عامل ترس از ازدواج می‌دانستند.
حمید 28 ساله در آستانه ازدواج قرار دارد او به خبرنگار جوان آنلاین گفت: «شغلم آزاد است و در یک بوتیک لباس مردانه کار می‌کنم. تا حالا به خواستگاری چند دختر رفته ام. تقریبا ۶۰ درصد آن‌ها توقع مسکن دارند. چند نفر دیگر که کمی قانع‌تر بودند خودرو می‌خواستند که به نام خودشان باشد. با یک حساب سرانگشتی متوجه شدم سرمایه‌ای که دارم در حد اجاره یک خانه است و باید سال‌ها با موتوری که زیر پایم هست کنار بیایم. فعلا منصرف شدم، ولی خیلی دوست دارم در این اوضاع جامعه تشکیل زندگی بدهم.»
خانم کشوری ۲۲ ساله هم از سختی و چشم و هم چشمی در تهیه جهیزیه می گوید: «هرعروسی بین فامیل ما جهیزیه کامل می‌برد. همه لوازم برقی او از یک برند است. منتظرم برایم شغل مناسبی پیدا شود تا بتوانم چنین جهیزیه‌ای به خانه بخت ببرم. آخه پدرم درآمد چندانی ندارد تا بتواند جهیزیه کامل بدهد. نمی‌خواهم جلوی فامیل و خانواده شوهر کم بیاورم!»

ازدواج آسان از نگاه کارشناس
ازدواج آسان چند سالی است بین بسیاری از جوان‌ها باب شده و مورد استقبال خیلی از آن‌ها قرار گرفته است. روشی که بتوان با گرفتن یک مراسم ساده بدور از تجملات غیرضروری به خانه بخت رفت و زندگی را با هزینه‌های پایین شروع کرد تا زوج‌های جوان بتوانند بدون دغدغه برای پرداخت قسط و وام به زندگی خودشان ادامه دهند. ازدواج آسان از نظر یک کارشناس دینی برکات دیگری هم دارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خادمیان از کارشناسان مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه ازدواج آسان را از دو نگاه مورد بررسی قرار دادند. یکی نگاه دین به ازدواج و دیگری نگاه عقلی به ازدواج
ازدواج آسان از نگاه دین
این استاد حوزه و دانشگاه می‌گوید: «خداوند در قرآن کریم فرموده اند اگر کسی بخاطر مال اندوزی (مثلا زن با مهریه سنگین به بهانه ضمانت زندگی و مرد به خاطر داده‌های مالی زن) ازدواج کند من آن‌ها را به خودشان وا می‌گذارم، اما
اگر کسی برای حقیقت ازدواج کند ضمانت می‌کنم. پس چه ضمانتی بهتر از ضمانت پرودگار.
ازدواج از نگاه عقل
وی در توضیح ازدواج از منظر عقلی گفت: «تجربه و مطالعه در ازدواج‌های قدیم نشان می‌دهد آن‌ها از قوام بیشتری برخوردار بودند. زیرا نگاه به ازدواج نگاه به زینت‌های ظاهری که اساس و پایه‌ای در زندگی نداشت، نبود و
تنها شخصیت مرد و زن مهم بود. خبری هم از مهریه‌های سنگین نبود، ولی در آمار‌ها طلاق بسیار پایین‌تر از زمان حال بود.»

او با اشاره به معدل سازی مدرک‌های علمی در بین جوان‌های تحصیل کرده گفت: «مگر همسر پروفسور حسابی و همسر امام مدرک تحصیلی بالایی داشتند، اما زندگی آن‌ها کجا و زندگی بعضی تحصیل کرده‌های زمان حال کجا. در زندگی آن‌ها دوام و پایبندی به عقد و جدا نشدن از حلقه محبت خدا موج می‌زد.»
او گفت: «ازدواج‌هایی که امروز با شاخصه‌های بی جهت سخت شده اند باعث می‌شود زن و شوهر در مقابل هم گارد داشته و با منت گذاشتن داشته‌های خود به زندگی ادامه دهند. مثلا زن منت جهیزه سنگین و مرد منت مخارج سنگین عقد و عروسی را بر هم بگذارند. این باعث می‌شود زوج‌های جوان به جای اینکه با عقل آماده به استقبال زندگی مشترک بروند با قلب‌های پرکینه زندگی شان را آغاز کنند.»
این استاد حوزه و دانشگاه می‌گوید: «اگر ازدواج ساده گرفته شود همه فکر و اندیشه معطوف به معماری یک زندگی هدفمند با نتایج پرثمر می‌رود، اما سختگیری در ازدواج زوج‌ها را مشغول رنگ کردن پایه‌هایی از زندگی می‌کند که در حال فروریختن است.»

وی در ادامه گفت: «فطرت انسان از به سختی افتادن بیزار است. تجربه ازدواج در دوران کرونا این مهم را نشان داد و مجالی شد تا جوان‌ها بگویند دوست دارند شروع زندگی شان را چطور شروع کنند. خیلی از آن‌ها به پدر و مادرشان گفتند نمی‌خواهند در بند باشند و می‌خواهند زندگی شان را با شریک انتخابی خود بسازند تا لذتی دو چندان ببرند.»

مولفه‌های ازدواج آسان
این کارشناس حوزه و دانشگاه در آخر از چند نمونه مولفه‌های ازدواج آسان از جمله داشتن هدف نام برد و گفت: «از دیگر مولفه‌های ازدواج آسان، پیوند بر اساس باور‌ها و اعتقادات دینی نه نمایشی است و باید زندگی را برای رسیدن به کمال و رشد شروع کرد چرا که زندگی نمایشگاه مد و زیور نیست. باید در ازدواج آسان رسوم و مناسبات غلط را از بین برد. این جمله را تاکید می‌کنم برای شروع نباید منتظر یک شروع کننده بود. از خودتان شروع کنید. همانند انبیاء و پیامبران که خودشان شروع کننده‌ای برای از بین بردن مناسبت ها، آیین‌ها و مناسک غلط بودند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار