کد خبر: 1169319
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
پنج شنبه هفته گذشته رئیس جمهور مسیر رفت از فاز دوم آزادراه تهران-شمال به‌طول ۲۲ کیلومتر را افتتاح کرد و این مسیر از امروز به روی تهرانی‌ها باز شده است. عملیات ساخت و اجرای منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال از آنجا از اهمیت بیشتری برخوردار شده که ثبت رکورد‌های جدیدی در صنعت راهسازی کشور و نقطه عطفی در ارتقاء دانش، تخصص و نوآوری‌های صنعت راهسازی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

اختصاصی جوان آنلاین:  قطعه دو دارای بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است، به‌نحوی که ۸۰ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده است. بیشترین حجم تاسیسات به‌کار رفته در پروژه‌های آزادراهی در منطقه دو آزادراه تهران-شمال است و رکورد بیشترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها برای اولین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

فعلا کل قطعه یک، مسیر رفت قطعه ۲ و کل مسیر قطعه ۴ مورد بهره برداری قرار گرفته است و دستور ساخت قطعه ۳ نیز روز پنج شنبه از سوی رئیس جمهور صادر شد.

کاهش بار ترافیک و تصادفات
سید‌ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، پنج‌شنبه و در جریان افتتاح باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال، اعلام کرد: بهره برداری از قطعات جدید آزادراه تهران- شمال هم در مصرف سوخت و زمان سفر صرفه جویی می‌کند و هم بار ترافیک و تصادفات و تلفات جاده‌ای که همگان را رنج می‌دهد، کاهش خواهد داد.


رئیس جمهور با قدردانی از همه دست‌اندرکاران احداث مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال، اجرای این پروژه را نماد ایمان، خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران دانست و اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد عزم و اراده، تلاش فناورانه، معماری و هنر و دانایی و توانایی ملت ایران را ببینند، یکی از نماد‌های آن آزادراه تهران–شمال است.


آیت الله رئیسی با قدردانی از زحمات طراحان و مهندسان این پروژه عظیم آزادراهی و اقداماتی که در گذشته در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: کار مجاهدانه مسئولان وزارت راه و بنیاد مستضعفان و مهندسان و پیمانکاران و کارگران عزیز در طول ۲ سال گذشته برای اجرای این پروژه بزرگ، نماد افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.

ابرپروژه راهداری با بیشترین حجم از تونل و پل
این طرح یکی از ابرپروژه‌های راهداری کشور محسوب می‌شود و در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی‌های خاص مهندسی بسیار متفاوت است.


ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی و ساخته شده در داخل کشور یکی از افتخارات این پروژه است و ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر طول و ۴۰ متر ارتفاع یکی از نمونه‌های این اقدام است.


در عین حال سیستم مدیریت هوشمند تونل‌های این پروژه حاکی ازآن است که برای اولین بار در کشور تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفاء حریق هوشمند در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی و تجهیزات داخلی تجهیز شده است.


علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود، بهره‌برداری از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را نماد خودباوری جوانان ایرانی عنوان کرد و نوشت: صرفه‌جویی در وقت و سوخت، کم شدن مسافت و ایمنی بیشتر مسیر از مزایای این طرح است که سال‌ها بر زمین مانده بود.


محمود محسن‌زاده، سرپرست مجری آزادراه تهران – شمال نیز این پروژه را یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های آزادراهی کشور در اجرا با حجم عملیات قابل توجه دانست و گفت: منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال پروژه‌ای است که ۸۶ درصد آن ابنیه فنی است و ساخت ۲۰ دستگاه پل بزرگ در حدود ۳ کیلومتر، ۳۲ دستگاه آبرو به‌طول ۳۸۳ متر، ۸۴ دستگاه گالری به‌طول ۳۰۰۰ و ۸۸۷ متر و ۲۸ دستگاه دیوار به‌طول ۲۰۰۰ و ۷۱۴ متر در کل منطقه دو این پروژه نمونه‌ای مثال‌زدنی در کل کشور است.


محسن‌زاده حجم حفاری تونل‌های منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال را ۴.۳ میلیون متر مکعب دانست و گفت: این اقدام یکی از کار‌های سنگین این پروژه محسوب می‌شود که در ۴۳ رشته تونل به طول بیش از ۳۹ کیلومتر در کل منطقه ۲ اجرایی شده است و ۱.۳ میلیون متر مکعب حفاری در ۱۶ رشته تونل به طول بیش از ۱۲ کیلومتر در باند رفت اجرایی شده است.


سرپرست مجری آزادراه تهران-شمال در خصوص ابنیه فنی اجرا شده در باند رفت منطقه ۲ توضیح داد و اظهار داشت: احداث ۱۶ رشته تونل به طول ۱۲ هزار و ۳۰۰ متر، ۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۹۸۷ متر، ۱۵ دستگاه آبرو به طول ۱۸۷ متر، ۴۳ دستگاه گالری به طول ۲۲۷۹ متر و ۱۱ دستگاه دیوار به طول ۸۸۸ متر اعدادی هستند که نشان‌دهنده همت مهندسان ایرانی در ساخت این پروژه است.

قطعه سوم آزاد راه تهران شمال چه ویژگی‌هایی دارد؟
قطعه سوم آزادراه تهران-شمال که عملیات احداث آن از سوی رئیس جمهور صادر شد به طول تقریبی ۵۴ کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، هم‌عرض با پل زنگوله آغاز و تا مرزن‌آباد در استان مازندران ادامه دارد. برآورد اولیه هزینه احداث این مسیر حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن با ساخت ۴۴ تونل در مسیر رفت و برگشت در زیر زمین ایجاد شده و ۴۴ پل نیز در مسیر رفت و برگشت احداث خواهد شد.


مهمترین شاخصه این قطعه آغاز آن در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریا است که این پروژه را با ۲ هزار و ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاص‌ترین طرح‌های راهسازی کشور تبدیل می‌کند که در نوع خود مشابه ندارد. طول مجموع آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کیلومتر است که تاکنون ۳ قطعه از چهار قطعه آن به بهره‌برداری رسیده است.

آخرین وضعیت آزادراه تهران- شمال
بر اساس گزارش‌ها ۲ هزار و ۷۹۳ کیلومتر پروژه آزادراهی آماده بهره‌برداری، هزار و ۳۸ کیلومتر در دست اجرا و هزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است که در این میان مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران–شمال با ۲۲ کیلومتر طول و اعتبار صرف شده بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، از پروژه‌های اولویت‌دار آزادراهی بوده است.


قطعه ۳ فعلا دو درصد پیشرفت داشته و مسیر برگشت قطعه دو نیز حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اوایل ۱۴۰۵ افتتاح می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار