کد خبر: 1204731
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
مسئول گروه جهادی امام جواد (ع) تأکید کرد
جهادگران گروه امام جواد (ع) با برگزاری ۲۰ اردو در زمینه‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، تعمیر لوازم خانگی، آرایشگری جوشکاری و مسائل عمرانی به ساکنان مناطق محروم خدمات‌رسانی کردند
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: گروه‌های جهادی هر کدام با طرح و برنامه‌ای خاص پیش می‌روند. با اینکه هدف همه آن‌ها یک چیز، یعنی کمک‌رسانی به هموطنان نیازمند و رفع محرومیت از مناطق روستایی است، اما حالا روش‌هایی را در دستور کار دارند که هر کدام‌شان می‌توانند الگویی برای بقیه شوند، مثلاً گروه جهادی امام جواد (ع) سال‌هاست جهادگرانش جمعه‌های‌شان را وقف امور خیر کرده‌اند و با تخصص‌های مختلف عازم مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی می‌شوند تا لبخند را بر لب نیازمندان بنشانند. وقتی مسئولان گروه‌های جهادی قبل از ورود به هر منطقه، ابتدا به نیازسنجی می‌پردازند و کمبود‌ها را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند، بعد از آن می‌توانند با اعزام یک گروه متخصص از جهادگران، دقیقاً دست به اقداماتی بزنند که بازکننده گره اصلی ساکنان همان نقطه است.

سحرگاه جمعه قرار هفتگی آنهاست، اول یک گروه پنج‌نفره بودند، اما حالا تعدادشان به ۷۰نفر می‌رسد؛ بسیجیان جهادگری که عهد کرده‌اند زیر پرچم امام جواد (ع) بدون مرز باشند و هر جا دست نیازی به سوی آن‌ها دراز شد از خدمت دریغ نکنند. برای‌شان فرقی ندارد، دور باشد یا نزدیک، سرد باشد یا گرم، مهم جایی است که بتوانند دل به دریای اخلاص بزنند و طعم ناب خدمت به همنوع را بچشند. هر جایی که بوی محرومیت به مشام برسد، سرمست از وعده الهی می‌شتابند تا محبوب خدا باشند و در همه این سال‌های خدمت هیچ‌گاه نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود، اما اکنون بنا به فرموده مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین، مسئول گروه جهادی امام جواد (ع) تصمیم دارد حداقل گوشه‌ای از اقدامات و عملکرد دوستان و همراهانش در مسیر کمک به هموطنان کم‌برخوردار و نیازمند را بازگو کند. محمدرضا شبان اهل روستای نوغاب شهرستان درمیان است و سمت فرمانده پایگاه مقاومت بسیج این روستا را نیز به عهده دارد. او توانسته است گروه جهادی امام جواد (ع) را سازماندهی کند و با تعریف برنامه‌های متنوع، جهادگران را برای انجام اقدامات بزرگ به مناطق مختلف استان ببرد. او که شغل آزاد دارد و خود را زاده روستا می‌داند، در مورد خودش می‌گوید:، چون طعم محرومیت را چشیده‌ام، کار جهادی را با جان و دل دوست دارم، اگرچه برکاتش را هم دیده‌ام و دعای خیر مردم در زندگی ما اثرات خوبی داشته است. به گفته این بسیجی، گروه جهادی امام جواد (ع) فعالیت خود را رسماً از سال۱۳۹۵ در زمینه ساخت خانه محرومان، مساجد، رنگ‌آمیزی مدارس و سایر فعالیت‌ها آغاز کرد و جهادگران هر جا برنامه ابلاغی بوده حضور داشته‌اند.
شبان ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال حدود ۲۰گروه جهادی متشکل از ۷۰نفر با تخصص‌های پزشک، دندان‌پزشک، تعمیرکار لوازم خانگی، آرایشگر، جوشکار و اقدامات عمرانی به نقاط محروم اعزام شده‌اند.
این جهادگر تصریح می‌کند: اغلب اعضای این گروه نوجوان و جوان هستند که مشتاقانه پیگیر اعزام در روز‌های پایان هفته بوده‌اند و هر جا که قصد اعزام داشتیم در صف اول حاضر شده‌اند. مسئول گروه جهادی امام جواد (ع) خوشحال‌شدن نیازمندان را مهم‌ترین هدف اعضای گروه جهادی ذکر و تصریح می‌کند: بانوی معلولی در یکی از روستا‌های شهرستان درمیان شناسایی شد که در یک خانه ارثی زندگی می‌کرد و با دیگر اعضای خانواده همسرش دچار چالش شده بود، بنابراین به کمک گروه جهادی برایش خانه جدیدی ساختیم. روزی که این فرد در خانه‌اش ساکن شد، عنوان کرد تنها کاری که در قبال این خدمت می‌توانم برای‌تان انجام دهم خواندن دو رکعت نماز است و دعای خیر. شبان با تأکید بر اینکه همین دعای خیر یک هموطن برای ما کافی است، می‌گوید: در روستای دیگری سالن اجتماعات مسجدی را بعد از ۱۲سال تکمیل کردیم و وقتی خوشحالی اهالی روستا را دیدیم، آنقدر برای‌مان دلنشین بود که همه خستگی‌ها از تن‌مان بیرون رفت. وی ساخت یک خانه محروم بعد از چهار سال را از دیگر اقدامات این گروه جهادی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: اتمام کار‌های بر زمین مانده بیشترین رضایت را برای اعضای گروه دارد.

موضوع مذهب و قومیت مطرح نیست
آنچه بیش از هر چیز دیگری در ذهن این جهادگر نقش بسته، شادی بعد از ارائه خدمت است که در چشمان محرومان و نیازمندان موج می‌زند و خودش در این باره می‌گوید: وقتی دختربچه‌ای خوشحال از تمام شدن کار عمرانی خانه برنامه‌ریزی می‌کند که کجای اتاق عروسک‌هایش را بچیند، خستگی از تن و روح ما بیرون می‌رود. وی با اشاره به اینکه حتی اعضای گروه در جمع‌آوری محصولات کشاورزی هم به روستاییان کمک می‌کنند، ادامه می‌دهد: برای جهادگران گروه موضوع مذهب و قومیت مطرح نیست بلکه فقط رفع محرومیت‌ها را دنبال می‌کنیم و هدف‌مان خدمت بی‌منت است. یکی از دستاورد‌های مهمی که گروه جهادی داشته آشنا‌شدن نوجوانان و جوانان با مفهوم جهاد است و به گفته شبان با دعای نیازمندان روحیه جهادی در ذهن‌شان می‌ماند. جهادگران گروه امام جواد (ع) علاوه بر خدماتی که در حوزه‌های پزشکی و عمرانی داشته‌اند، به کمک جمعی از خواهران در زمینه مشاوره خانواده، ازدواج و فرزندآوری نیز در خدمت متقاضیان و همشهریان خود بوده‌اند. اما خواسته این مسئول گروه جهادی، همراهی و کمک‌رسانی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی در زمینه ایاب و ذهاب و تغذیه نیروهاست و در همین راستا با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه‌ها انتظار می‌رود هر نهاد و دستگاهی که توان دارد، باید گروه جهادی را یاری کند، می‌گوید: از همان روز‌هایی که فقط چند نفر بودیم و حدود ۱۰ سالی که از فعالیت ما می‌گذرد، فقط از بسیج سازندگی کمک دریافت کرده‌ایم. با توجه به اینکه اغلب روز‌های تعطیل اعضای گروه مشغول خدمات‌رسانی می‌شوند، انتظار داریم در خصوص اردو‌های سیاحتی و زیارتی هم مساعدتی انجام شود تا شاهد تقویت روحیه جهادگران باشیم. شبان با تأکید بر اینکه با وجود اینکه بیشتر جهادگران این گروه اهل تسنن هستند، اما علاقه فراوانی به اعزام برای کمک در ساخت‌وساز‌های عتبات عالیات دارند، می‌افزاید: به رغم اینکه عده‌ای حرف‌های تفرقه‌افکنانه می‌زنند و ادعا دارند اهل سنت تمایلی به ساخت‌وساز در حرم‌ها و مکان‌های مذهبی ندارد، اما این طور نیست، زیرا اهل بیت (ع) با ما مرتبط هستند و بخشی از اعزام گروه ما به روستای نوزاد درمیان برای توسعه ساختمان امامزاده بی‌بی‌صاحبه بود. همه جهادگران برای انجام چنین کار‌هایی با شوق و علاقه می‌آیند و امور را در کمترین زمان و به صورت جهادی به پایان می‌رسانند. مسئول گروه جهادی امام جواد (ع) ادامه می‌دهد: به‌شخصه هر زمان که به مشهد سفر می‌کنم، برای هر کاری باشد و حتی کمترین زمان را داشته باشم و مأموریت خاصی یا کار جهادی و وظیفه‌ای داشته باشم، باز هم باید اول به حرم امام رضا (ع) مشرف شوم.
وی با تأکید بر اینکه حرمت‌گذاشتن به نیرو‌های جهادی، کار را دوچندان می‌کند، می‌گوید: دوست داریم حمایت‌ها را با چشم ببینیم و در عمل تأثیرات یاری‌رساندن‌ها به هموطنان کم‌برخوردار برسد، اما برای جهادگران بی‌ادعا، حمایت در حد حرف هم کفایت می‌کند و همان خداقوت شورا‌ها و دهیاران روستا‌ها در روحیه گروه‌های جهادی بسیار اثرگذار است.

 

«تعامل» رمز همراهی با گروه جهادی
در حال حاضر چهار پزشک و دندان‌پزشک با گروه جهادی امام جواد (ع) همکاری دارند که دو نفر از این متخصصان بومی هستند و دو نفر دیگر هم غیر بومی، اما، چون کار جهادی را دوست دارند، بدون محدودیت برای خدمت به هموطنان‌شان عازم مناطق مختلف می‌شوند.
بی‌شک تعامل، رمز همراهی با گروه جهادی است و به همین خاطر جهادگرانی از هر صنف، شغل و حرفه‌ای را می‌توان در کنار هم دید.
مسئول گروه جهادی امام جواد (ع) با بیان اینکه امسال گروه را در یک منطقه عشایری مستقر کردیم که خدمات گسترده‌ای ارائه شد و در یک روز توانستیم به جمعیت چهار محله عشایری خدمات دندان‌پزشکی بدهیم، ادامه می‌دهد: اگر فردی می‌خواست برای دریافت این خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی به مرکز شهرستان مراجعه کند، جدای از خطرات جاده‌ای، حداقل حدود یک‌میلیون تومان باید هزینه می‌کرد، اما پزشکان جهادگر، بیماران را در محل به صورت رایگان ویزیت کردند و دارو‌ها هم با کمک اداره امور عشایر استان به صورت نیمه‌بها تأمین شد.
به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۵۰ نفر از عشایر و روستاییان در زمینه خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی این گروه جهادی ویزیت شده‌اند که همچنان اردو‌ها ادامه دارد، البته در کل سال گذشته این آمار ۴۵۰ نفر بود.
شبان تعامل را مهم‌ترین عامل در همراهی نوجوانان و جوانان با گروه جهادی عنوان می‌کند و می‌گوید: بعضی از اعضای گروه جهادی دانش‌آموزان هستند که در رنگ‌آمیزی مدارس کمک می‌کنند و اگر این همراهی و تعامل بین مدیران و دانش‌آموزان نیز برقرار شود، قطعاً ظرفیت‌های خوبی در حوزه مدارس به وجود می‌آید که برای رفع محرومیت نیز می‌توان از آن بهره گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار