کد خبر: 1206178
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
گروه جهادی مرصاد از سال۱۳۹۵ در بوشهر تأسیس شده است. این گروه از همان ابتدا فعالیت‌هایش را در زمینه‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی و پزشکی تعریف و خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم را شروع کرد.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: اقدامات گروه‌های جهادی در شرایطی شیرین‌تر می‌شود که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه به اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصاد مقاومتی می‌انجامد. با اینکه جهادگران در گام اول به فکر انجام اقدامات عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان هستند، اما با بهره‌مندی از تخصص اعضا در رشته‌های مختلف اتفاقاتی را رقم می‌زنند که به توانمندی، شاغل شدن افراد و به خصوص بانوان در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار می‌انجامد. گروه جهادی مرصاد از جمله این گروه‌هاست که طی هفت سال فعالیت خود و آموزش مهارت‌های مختلف مشاغل زیادی در روستا‌های بوشهر ایجاد کرده است.

گروه جهادی مرصاد از سال۱۳۹۵ در بوشهر تأسیس شده است. این گروه از همان ابتدا فعالیت‌هایش را در زمینه‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی و پزشکی تعریف و خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم را شروع کرد.
ساخت مسکن، تعمیر و بازسازی مسجد، حسینیه و مدرسه از جمله اقدامات عمرانی بسیجیان جهادگر در روستا‌های بوشهر است. گروه جهادی مرصاد بیشتر در منطقه دشتستان و پرجونک فعالیت دارد و علت حضورش در این منطقه مشکلات بهداشتی، فقر و فرهنگی است.
این گروه جهادی که کارهایش را با چند جهادگر آغاز کرده است، حالا حدود ۴۰ جهادگر خانم و ۷۰ جهادگر مرد دارد که در برنامه‌های مختلف بنا بر نیاز وارد میدان می‌شوند.
یکی از جهادگران گروه جهادی مرصاد، خانم معلمی است که آموزش قرآن می‌دهد و از زمان دانشجویی در اردو‌های مختلف شرکت کرده است.
صدیقه قاسمی متولد سال۱۳۶۳ است و به فرمان مقام معظم رهبری در اردو‌های جهادی حاضر می‌شود تا بتواند در این راه نقش مؤثری ایفا کند.
وی اهل بوشهر است و سعی می‌کند نواحی فقیرنشین شهر را تحت پوشش قرار دهد و برای کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار و نیازمندان به همراه دیگر جهادگران در این مناطق حاضر شود، از این رو گروه جهادی مرصاد را برای خدمت به محرومان انتخاب کرده است.
خودش درباره فعالیت‌هایش در گروه‌های جهادی می‌گوید: در تابستان‌ها به همراه دیگر اعضا به اردو‌های جهادی می‌رویم تا بتوانیم به مردم محروم کمک کنیم. بیشتر معلمان در این فصل اقدامات متعددی را برای کمک به نیازمندان می‌کنند، چون ساعات فراغت بیشتری دارند. من هم ترجیح می‌دهم به مناطق محروم بروم و هر چه در توان دارم و می‌توانم به آن‌ها کمک کنم.
این معلم قرآن ادامه می‌دهد: سال۱۳۸۹ بود که برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه رفتم و آنجا با بسیج دانشجویی آشنا شدم که دانشجویان را به اردو‌های جهادی می‌برد. افراد تا زمانی که به این اردو‌ها نرفته‌اند، تصور می‌کنند این اردو‌ها تنها برای آقایان است، اما وقتی بانوان به آنجا می‌روند، متوجه خواهند شد حضورشان چقدر مؤثر است. خانم قاسمی تعریف می‌کند در اردو‌هایی که به مناطق محروم رفته آموزش خیاطی داده است تا زنان روستایی بتوانند درآمدی برای خود کسب کنند.
وی با بیان خاطره‌ای در این زمینه توضیح می‌دهد: در یکی از سفر‌هایی که به مناطق محروم اطراف بوشهر رفته بودیم، کلاسی برای آموزش خیاطی برگزار کردیم و تعداد هنرجویان آنقدر زیاد بود که مدام مجبور بودم صدایم را بالا ببریم. قرار بود ۱۰روز در این اردو بمانیم و روز اول به دلیل اینکه خیلی با صدای بلند و حتی فریاد حرف زده بودم، صدایم گرفت و دیگر بالا نمی‌آمد، اما زنان محلی آن منطقه جوشانده‌ای به من دادند که مانند آب روی آتش بود. در اصل ما رفته بودیم که چیزی به آن‌ها یاد دهیم تا بتوانند درآمدزایی کنند که یک بار با این جوشانده آشنا شدیم و همین موضوع دلیلی شد تا پرورش این نوع گیاه در آن محل رونق بگیرد و افراد آن روستا با بسته‌بندی گیاه و فروش آن درآمدزایی داشته باشند، البته این موضوع باعث نشد ما از کارمان صرف‌نظر کنیم و کلاس‌های خیاطی همچنان ادامه داشت.

بخشندگی را از فقرا آموختیم
این بانوی جهادگر می‌گوید: با اینکه ما برای محرومیت‌زدایی به مناطق حاشیه بوشهر می‌رفتیم، اما وقتی وارد آنجا می‌شدیم، آنقدر پذیرایی و دست و دلبازی زیاد بود که محرومیتی به چشم نمی‌آمد. در اکثر سفر‌هایی که به آن مناطق داشتیم، روستاییان با ماست و شیر‌های محلی از ما پذیرایی می‌کردند و واقعاً بخشندگی را از آن‌ها که دست‌شان تنگ بود، آموختیم.
وی اضافه می‌کند: تا به امروز بیش از ۱۰۰ بانوی روستایی خیاطی را به صورت کامل فرا گرفته‌اند و از این راه درآمد دارند. در یکی از سفر‌ها چرخ خیاطی خودم را به همراه داشتم که سوزن‌های چرخ گم شد و فکر کردم سفر بی‌تأثیر خواهد بود، چون چرخی برای کارکردن نداشتیم، تصمیم گرفتم در مورد طرح‌های خیاطی با هنرجویان کار کنم. جالب اینکه وقتی در اردوی بعدی به آنجا رفتم، پیشرفت و مدل‌های خیاطی آنقدر زیاد بود که تعجب کردم.
خانم قاسمی با بیان اینکه در یکی از روستا‌های جنوب بوشهر مدرسه‌ای وجود دارد که اصلاً قابل استفاده نیست و دانش‌آموزان با امکانات خیلی کم مجبور به درس خواندن در این ساختمان قدیمی هستند، می‌گوید: گروه جهادی مرصاد در حال پیگیری برای ساخت یک مدرسه با امکانات در این منطقه است تا دانش‌آموزان بدون مشکل بتوانند به درس خواندن بپردازند.
وی با اشاره به اقداماتی که در گروه جهادی مرصاد انجام می‌شود، تأکید می‌کند: فعالیت این گروه در بخش‌های عمرانی شامل احداث و تکمیل مسکن محرومان و ترمیم بافت آسیب‌دیده روستایی و در اقتصاد مقاومتی آموزش کیف‌دوزی به بانوان روستایی را شامل می‌شود. همچنین در امور بهداشتی و پزشکی با حضور پزشکان و دندان‌پزشکان و ویزیت و داروی رایگان، کار‌های فرهنگی با برگزاری کلاس‌های قرآن، احکام، گلدوزی و در بخش هنر کار‌های دیوارنویسی، زیباسازی محیط روستایی و نقاشی را در دستور کار دارد و آن‌ها را پیش می‌برد.
این بانوی جهادگر تأکید می‌کند: برای حمایت از خانواده‌های محروم نیز مسئولان گروه از طریق ارتباط با خیرین اقدام به تهیه ارزاق مورد نیاز خانواده‌ها می‌کنند. اقدامات گروه بیشتر در حوزه فرهنگی است و آقایان و بانوانی که در گروه جهادی مرصاد فعالیت دارند، از قبل برنامه‌هایی را که می‌خواهند در آنجا برگزار کنند، آماده و گزارش می‌کنند تا در صورت نیاز افراد به درستی تقسیم شوند. اگر در اردو‌های ۱۰روزه که می‌رویم، کار افرادی زودتر از برنامه به پایان برسد، به بخش‌های دیگر کمک می‌کند تا تمام امور با سرعت بیشتری پیش بروند.
عضو گروه جهادی مرصاد معتقد است، کمک به محرومان نوعی آرامش دارد و حتماً همه افراد باید یک بار به این مناطق سفر کنند. در این میان افرادی هستند که در طول سال حداقل بین سه یا چهار بار به اردوی جهادی می‌روند و اعلام می‌کنند در این اردو‌ها خودشان را می‌سازند، به همین دلیل است که هر بار با اشتیاق بیشتری برای کمک به هم‌نوعان‌شان قدم پیش می‌گذارند. آن‌ها در اصل به دنبال یافتن خودشان هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار