کد خبر: 1210226
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
از مهم‌ترین نشانه‌هایی که فصل دوم «مستوران» - همچون فصل اول- به آن تأکید می‌کند، حضور راوی در داستان است
نوید پارسا

جوان آنلاین: مستوران، سریالی است که براساس قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی ساخته شده و می‌توان درباره آن از وجوه مختلفی صحبت کرد، اما از ویژگی‌های اصلی این سریال بهره گرفتن از عناصر موجود در ادبیات فارسی و افسانه‌های کهن ایرانی است.
از مهم‌ترین نشانه‌هایی که فصل دوم «مستوران» - همچون فصل اول- به آن تأکید می‌کند، حضور راوی در داستان است. راوی از عناصر اصلی روایت قصه‌ها و افسانه‌ها در ادبیات فارسی و آثار نمایشی وام گرفته از افسانه‌های کهن ایرانی بوده است. در آثار زیادی از این جنس، حضور راوی به صورت اول شخص یا سوم شخص، کمک‌کننده آن اثر بوده است. در آثار نمایشی این قالب را هرچند امروز نیز می‌توان مشاهده کرد، اما دیگر مانند گذشته مرسوم نیست.
«مستوران» برای این راه از صدای زیبای محمدرضا سرشار استفاده کرده که در بخش‌هایی از سریال با صدای خود به پیشبرد «مستوران» کمک شایانی می‌کند.
محمدرضا سرشار مشهور به رضا رهگذر، نویسنده و پژوهشگر و منتقد ادبی و گوینده برنامه‌های رادیویی است. نخستین آثار قلمی سرشار در سال ۱۳۵۲ در یکی از مجلات هفتگی ادبی و اولین کتابش در سال ۱۳۵۵ به چاپ رسید. از وی در دوران پس از پیروزی انقلاب، حدود ۱۴۰ عنوان کتاب دیگر در قالب داستان، پژوهش، نقد و مباحث نظری ادبی به شکل تألیف یا ترجمه منتشر شد. محمدرضا سرشار از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۸۴، اجرای برنامه رادیویی قصه ظهر جمعه را برعهده داشت. او همچنین دو سال در برنامه کودک و نوجوان شبکه یک سیما به نام «آستانه» قصه‌گویی کرد و اجرای ده‌ها برنامه قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان در شبکه‌های قرآن، ۲ و ۵ سیما را برعهده داشت. اجرای نریشن‌های چندین فیلم مستند تلویزیونی برای شبکه افق هم در کارنامه سرشار دیده می‌شود.
با چنین کارنامه‌ای بود که انتخاب سرشار برای راوی «مستوران» یک انتخاب هوشمندانه برای روایت یک عاشقانه پر از ارجاع به افسانه و حکایت‌های کهن ایرانی است. صدایی که هرگاه در سریال شنیده می‌شود، آرامشی خاص به مخاطب می‌دهد که نمونه آن را این روز‌ها کمتر می‌توان سراغ گرفت. دانای کل سرزمین مستوران فضای بسیار متفاوتی را در سریال به وجود می‌آورد و این همان نقطه برتری داستان است.
سریال مستوران به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای شبکه یک ساخته شده است. حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، بیژن بنفشه‌خواه و رؤیا میرعلمی از بازیگران این مجموعه هستند که روایتگر ماجرا‌هایی تلفیقی از داستان‌های کهن ایرانی مانند هزار و یک شب، کشکول، گلستان و شاهنامه است و در جایی در ایران حدود ۵۰۰ سال پیش در شهری به نام «مستوران» رخ می‌دهد. فصل دوم سریال «مستوران» به نویسندگی محمد حنیف و کارگردانی سیدعلی هاشمی این شب‌ها از شبکه یک سیما در حال پخش است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار