کد خبر: 1210449
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
گزارش «جوان» از وضعیت بزرگ‌ترین مسکن مهر کشور
اجرای پروژه مسکن مهر در کشور از سال‌۱۳۸۶ آغاز شد و پس از آن بار‌ها و بار‌ها شاهد اعلام زمان تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام در برخی مناطق اجرای این پروژه از جمله مسکن مهر پردیس به عنوان یکی از پرطرفدارترین مناطق اجرا بوده و هستیم.
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: ۱۲ سال است متقاضیان مسکن مهر پردیس که اغلب مستأجرند، در انتظار خانه‌دارشدن هستند. در این مدت که متقاضیان حدود ۳۰‌میلیون تومان به پیمانکاران پول پرداخته‌اند، اجاره‌خانه‌های‌شان بیش از ۳۰۰‌درصد افزایش یافته است و به رغم پیگیری‌های فراوان نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. فقط بخشی از فاز۱۱ پردیس در سال پایانی دولت تدبیر (۱۴۰۰) ناقص و بدون امکانات زیربنایی و گاز و آسانسور تحویل مشتریان داده شده است. سکوت معنادار متولیان در سه سالی که گذشت، با انتقادات متقاضیان این پروژه‌ها همراه شده است. اکنون در سومین سال دولت سیزدهم، مدیر عامل این شرکت از فساد گسترده پیمانکاران پرده برمی‌دارد و می‌گوید: پیمانکاران به جای ساخت پروژه‌ها با پول متقاضیان مسکن مهر، خانه و خودروی شخصی خریده‌اند، به همین دلیل به ۱۳پیمانکار کم‌کار اولتیماتوم داده‌ایم و قرار است پروژه‌ها را به صورت اورژانسی با ۱۵‌درصد قیمت بالاتر به پیمانکاران جدید واگذار کنیم.

اجرای پروژه مسکن مهر در کشور از سال‌۱۳۸۶ آغاز شد و پس از آن بار‌ها و بار‌ها شاهد اعلام زمان تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام در برخی مناطق اجرای این پروژه از جمله مسکن مهر پردیس به عنوان یکی از پرطرفدارترین مناطق اجرا بوده و هستیم.
مسکن مهر شهر پردیس بزرگ‌ترین مسکن مهر کشور است که در فاز‌های مختلف شهر پردیس ساخته شده و مجری آن شرکت عمران پردیس است.
در سال‌۱۳۸۹ با شروع طرح مسکن مهر، عملیات احداث ۱۲‌هزارو۷۹۲ واحد در شهر پردیس آغاز شد و در سال‌۱۳۹۲ با اضافه شدن ۶۸‌هزارو۴۲۷ واحد و سپس با اضافه‌شدن ۳‌هزارو۵۰۲ واحد در سال‌۱۳۹۷، این تعداد مجموعاً به ۸۴‌هزارو۷۲۱واحد مسکن مهر در این شهر رسید. ۱۲سال پیش بخشی از پردیس فاز‌بندی و وعده ساخت مسکن مهر در این منطقه داده شد. صد‌ها مستأجر تهرانی و حاشیه‌نشین به امید خانه‌دارشدن ثبت‌نام کردند و حدود ۳۰‌میلیون تومان به سازندگان این پروژه پرداختند.
در دولت گذشته که اعتقادی به ساخت مسکن مهر و خانه‌دار‌کردن مردم نبود، این پروژه با کمترین پیشرفت فیزیکی ناتمام ماند تا اینکه در سال پایانی دولت تدبیر در بهمن۱۴۰۰، در حالی که مدیر عامل عمران پردیس مدعی بود پروژه تعطیل‌شده‌ای در پردیس نداریم، ۱۴هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام‌مانده و واحد‌های اندکی که تحویل شده بود، ناقص بوده و قابل سکونت نبود. نصب‌نشدن آسانسور، شیرآلات، سیم‌کشی برق واحد‌ها، لوله‌کشی مربوط به فاضلاب، فلاش تانک، روشویی، دریچه کولر، قرنیز، توالت فرنگی، شکستگی پنجره‌ها و در‌های ورودی واحد‌ها از جمله نواقص واحد‌های تحویل داده شده در فاز‌های مختلف مسکن مهر پردیس بود که گویی هیچ مسئولی نیز به تکمیل آن‌ها توجهی نداشت.
یکی از ساکنان فاز۱۱ پردیس در خصوص ساختمان‌های نیمه‌تمام این پروژه و علت تحویل‌گرفتن واحد‌ها با وجود نواقص بسیار می‌گوید: ما در تنگنا قرار داشتیم، باید از خانه اجاره‌ای بلند می‌شدیم و جایی برای سکونت نبود، اما متأسفانه حتی از داشتن گاز نیز محروم بودیم. در آن سال برای گرمایش خانه‌های‌مان مجبور بودیم از کپسول‌های گاز مایع که تهیه آن‌ها بسیار سخت و گران بود، استفاده کنیم.
مشکلاتی که در آن سال برای ساکنان این فاز شهر جدید پردیس به وجود آمد، پای قوه قضائیه و مدعی‌العموم را به پرونده تخلفات پیمانکاران و ضعف مدیریتی شرکت عمران پردیس کشاند.
دادستان عمومی و انقلاب پردیس در آن سال از تشکیل پرونده‌های زیادی در این خصوص خبر می‌دهد و می‌گوید: متأسفانه در برخی موارد شاهد هستیم پیمانکاران، مصالح و تجهیزات بی‌کیفیت را تحویل مردم داده‌اند که در همین راستا بیش از ۳۰پیمانکار خلع‌ید یا فسخ قرارداد شده‌اند. اگر طی تحقیقات قانونی مشخص شود تبانی و تحصیل مال نامشروعی انجام شده است، به صورت قاطع برخورد خواهد شد.
وی می‌افزاید: درک مشکلات ناشی از نواقص مسکن مهر پردیس چندان هم سخت نیست، کافی است، آسانسور واحد مسکونی یا اداری مسئولان یک روز خاموش شود یا گاز واحد آن‌ها قطع باشد یا ایزوگام واحد بی‌کیفیت باشد و آب بر سرشان چکه کند تا بتوانند بهتر حال مسکن مهرنشینان پردیس را درک کنند.


پروژه‌ها «اورژانسی» به پیمانکاران جدید واگذار می‌شود
سه سال است دولت سیزدهم با وعده ساخت مسکن ملی تلاش می‌کند پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را که وعده دولت‌های گذشته است، تکمیل کند و تحویل دهد. متأسفانه در این مدت حدود یک سال شرکت عمران شهر جدید پردیس بدون مدیرعامل و سرپرست به حال خود ر‌ها شد. یکی از متقاضیان فاز۱۱ مسکن مهر پردیس در خصوص انتظار ۱۲ساله خود می‌گوید: هر بار که به پیمانکار مربوط مراجعه کردیم، نبود اعتبار و تسهیلات بانکی را دلیل تأخیر در اجرای پروژه‌ها اعلام می‌کرد.
وی در گفتگو با «جوان» با گلایه از بی‌توجهی دولت مردمی به ساخت‌و‌ساز‌های تعطیل‌شده در این منطقه می‌افزاید: تاکنون فکر می‌کردیم بودجه نیست. اکنون متوجه شده‌ایم آقایان پیمانکار با پول ما ویلا و ماشین شخصی خریده و ۱۲سال به حال خود ر‌ها شده‌اند.
در این خصوص روز گذشته مدیرعامل عمران پردیس سرانجام سکوت را شکست و از فساد گسترده پیمانکاران شهر جدید پردیس خبر داد.
خلیل محبت‌خواه در گفتگو با تسنیم با اشاره به برگزاری جلسه با پیمانکاران کم‌کار مسکن مهر شهر جدید پردیس می‌گوید: در گذشته برخی پیمانکاران پروژه مسکن مهر عادت کرده بودند پول را پیش‌پیش دریافت می‌کردند. این‌ها به جای آنکه پول را به پروژه تزریق کنند با آن ماشین و خانه می‌خریدند. وی با بیان اینکه در زمان حاضر همه پیمانکاران- مسکن مهر- منفی هستند، می‌افزاید: تا روز یک‌شنبه ۲۴دی‌ماه به پیمانکاران فرصت دادیم که گزارش مربوط به پروژه‌ها را بیاورند، هر کدام به شرکت عمران نیایند و گزارش عملکرد ارائه نکنند، از پروژه‌ها کنار گذاشته می‌شوند.
مدیرعامل شرکت عمران پردیس تأکید می‌کند: پروژه‌ها را به صورت اورژانسی با ۱۵درصد قیمت بالاتر به پیمانکاران جدید واگذار خواهیم کرد.
هرچند واکنش شرکت عمران پردیس به عنوان متولی بسیار دیرهنگام بوده، اما به نظر می‌رسد اگر قاطعیتی باشد، شاید این پروژه‌های ر‌هاشده، تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار