جوان آنلاین: بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریمهای اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایرانایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با برخی هواپیماسازهای جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ایتیآر به امضا رساند. یکی از این قراردادها، مربوط به واردات ۱۰۰ هواپیمای ایرباس بود که در نهایت تنها سه فروند ایرباس وارد کشور شد و حالا از سوی ایرباس خبر رسمی لغو قرارداد برای واردات باقی هواپیماها منتشر شده است.
این سفارش در سال ۲۰۱۶ پس از امضای توافق برجام و رفع تحریمها، داده شده بود. شرکت ایران ایر برای ۹۸ فروند جت شامل ۱۶ فروند مدل A ۳۵۰-۱۰۰۰ s و ۲۸ فروند مدل A ۳۳۰-۹۰۰ s و همچنین هشت فروند مدل A ۳۳۰-۲۰۰ s به همراه ۳۲ فروند A ۳۲۰ neos، هشت فروند A ۳۲۱ s و ۶ فروند A ۳۲۰ s سفارش داده بود.
همچنین ۲ فروند A ۳۳۰-۲۰۰ s که در ابتدا قرار بود به شرکت آویانکا تحویل داده شود، به این شرکت هواپیمایی اختصاص یافته بود. اما در حالی که ۲ فروند A ۳۳۰-۲۰۰ s و یک فروند A ۳۲۱ به ایران ایر تحویل داده شد، ۹۷ فروند هواپیمای دیگر پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها در سال ۲۰۱۸، در فهرست سفارشهای انباشته ایرباس باقی ماندند. کامل شدن توافق ایرباس، به دریافت مجوز صادرات از سوی دولت آمریکا مشروط بود، زیرا در ساخت هواپیماهای ایرباس، قطعات ساخت آمریکا به کار رفته است.
هیچ پولی برای ایرباسها پرداخت نشده بود
حسام قربانعلی، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره لغو قرارداد ایرباس با ایرانایر گفت: قرارداد بین ایرانایر و ایرباس برای واردات ۱۰۰ فروند هواپیما بعد از برجام امضا شده بود، اما هیچ پولی برای آن پرداخت نشده بود و ما فقط ثبت سفارش کرده بودیم.
وی ادامه داد: این ثبت سفارش زمانی معتبر بود که برجام باشد؛ زمانیکه آمریکا بهصورت یکجانبه در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و برجام به حالت تعلیق درآمد، این قرارداد هم معلق شد و چند سالی معلق بود تا اینکه حالا بهصورت رسمی نامه زدند که قرارداد کنسل شده است. این موضوع در متن قرارداد گنجانده شده بود که هر مجموعهای بهصورت یکطرفه میتواند قرارداد را لغو کند و حالا ایرباس این قرارداد را بهصورت رسمی لغو کرده است.
واردات واقعی ۴۰ هواپیما در دولت رئیسی
پایان رسمی دستاورد خیالی برای برجام در شرایطی است که بر اساس گزارشها ۴۰ هواپیما در دولت سیزدهم وارد شده است. در شرایطی که شهریور ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای فعال داشتیم بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی در آبان ماه این رقم به حدود ۱۹۰ فروند هواپیما رسیده است که از این تعداد حدود ۵۰ فروند هواپیمای زمینگیر به چرخه پروازی بازگشتند و حدود ۴۰ هواپیما هم خریداری و وارد کشور شده است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص قرارداد ایرباس این موضوع را مربوط به گذشته دانسته و گفت: تامین هواپیما یکی از تحریمهایی است که با آن مواجه هستیم که باید از ظرفیتهای خارجی استفاده کنیم. برخی از مذاکرات را متوجه میشوند و جلوی آن را میگیرند، ولی در برخی موارد موفق شده ایم.
وی با بیان اینکه اخیرا خود ایرلاینها هواپیماهایی وارد کشور کرده اند که ما از آنها حمایت میکنیم افزود: هفتهای نیست با یک شریک خارجی برای تامین هواپیما مشغول مذاکره نباشیم.
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیش از این با بیان اینکه نهضت تعمیر در حال انجام است و اورهال هواپیماها انجام میشود، در این خصوص گفته بود: اقدامات بزرگی در حال انجام است به طوری که حدود ۲ هزار قطعه مورد نیاز در داخل کشور طراحی و ساخته شده و استانداردهای لازم را دارد.
محمدی بخش تصریح کرد: با ظرفیتسازی که در حوزه شرکتهای دانش بنیان انجام و مجوزهایی که داده شد، یک جهش رخ داد. البته صادرات قطعات مصرفی را هم داریم؛ ولی بیشتر برای نیاز خود قطعات تندمصرف را تولید میکنیم.
اهتمام برای نوسازی ناوگان هوایی، رویکردی صحیح است که از جانب هر دولتی پیگیری شود امیدوارکننده است، اما فارغ از چالشهای قراردادهای مربوط به برجام که موضوع بحث نبود، آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است پرهیز از هیاهوی بیجا و البته اطلاع رسانی صحیح درباره اقدامات است.
رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت ضمن تاکید بر اطلاعرسانی صحیح افزودند: مردم میبینند دولت مشغول تلاش برای حل مشکلات و خدمترسانی به آنها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیا کرده است.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: اطلاعرسانی اقداماتی که انجام میشود، منافاتی با اخلاص ندارد، زیرا موجب افزایش امید مردم میشود. باید با فعالیت بیشتر بخش رسانهای دولت و اطلاع رسانی هنرمندانه و باورپذیر، این دستاوردها را برای مردم بیان کرد.