کد خبر: 1219147
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰

سازمان دیده بان حقوق بشر از سال۱۹۹۰، سالنامه‌هایی را در خصوص موارد نقض حقوق بشر در بیش ۱۰۰کشور جهان منتشر کرده است. سی‌وچهارمین شماره از این سالنامه‌ها، به بررسی موارد نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ اختصاص دارد. 
برخی محور‌های این گزارش عبارتند از:
 فرانسه
- محدودشدن فضای مدنی در کشور و تعلیق بودجه برخی از انجمن‌ها و سلب مجوز فعالیت آن‌ها بنا به گزارش حاکمیت قانون کمیسیون اروپا.
- جابه‌جایی رتبه فرانسه برای آزادی مطبوعات از ۲۶ به ۲۴ از سوی گزارشگران بدون مرز.
- انتقاد از ازدحام بیش از حد زندان‌ها و محکوم‌شدن فرانسه به دلیل شرایط غیرانسانی و تحقیرآمیز بازداشت‌شدگان از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا.
- اشاره کمیسیون ملی مشورتی حقوق بشر به افزایش لفاظی‌های مبتنی بر هویت بیگانه‌هراسی در بحث‌های عمومی و تداوم تعصبات نژادپرستانه، یهودی‌ستیز و ضدمهاجران.
- انتقاد بسیاری از گروه‌های حقوق بشر و نهاد‌های مستقل در خصوص سوءاستفاده از اجرای قانون، به ویژه در تظاهرات و اعتصابات.
- مداومت بازداشت کودکان مهاجر، رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز و محکومیت آن از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا.
- ابراز نگرانی یونیسف از خوابیدن کودکان مهاجر در خیابان‌ها و بسته‌شدن واحد‌های مسکونی اضطراری.
 انگلیس
- معرفی تعدادی از قوانین تضعیف‌کننده آزادی بیان و حقوق دموکراتیک در طول سال۲۰۲۳.
- تصویب قانون مهاجرت غیرقانونی در ماه ژوئیه و ممنوعیت دسترسی به پناهندگی و نقض آشکار تعهدات بین‌المللی بریتانیا از جمله کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل.
- انتقاد دیده‌بان از ناتوانی دولت در تعیین سطوح مناسب پرداخت‌های تأمین اجتماعی برای اطمینان از زندگی راحت دریافت‌کنندگان این حقوق.
- معرفی هزاران زن قربانی خشونت خانگی و کودکان استثمار جنسی از سوی پلیس به مقامات مهاجرت بین سال‌های۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲.
- شکست تلاش‌ها برای مقابله با نژادپرستی و تبعیض در طول سال و تجربه تجاوزات نژادپرستانه در بیش از یک‌سوم افراد از گروه‌های اقلیت.
-عقب‌نشینی از سیاست‌های کلیدی آب‌و‌هوا و اعلام به تأخیر افتادن خروج تدریجی خودرو‌های بنزینی و دیزلی تا سال۲۰۳۰ از سوی نخست‌وزیر.
- رأی ممتنع به قطعنامه شورای امنیت با درخواست دسترسی کامل کمک‌های بشردوستانه به غزه و آزادی گروگان‌های حماس در اکتبر۲۰۲۳.
- امتناع از دادن غرامت کامل به مردم چاگوسی از جمله حق بازگشت آنها.
- مداومت تضعیف نقش کمیسیون تحقیق در مورد اراضی اشغالی فلسطین و اسرائیل و دادن رأی مخالف به دیگر قطعنامه‌های حقوق بشر در اسرائیل و فلسطین.
 آلمان
- اشاره به درخواست کمیسر ادغام و ضدنژادپرستی آلمان برای اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه برای مبارزه با نژادپرستی و اشاره به تأثیر حملات نژادپرستانه و نابرابری‌های نژادی بر زندگی روزمره مردم.
- ۱۸۸هزارو ۹۶۷ درخواست پناهندگی در شش ماه اول سال۲۰۲۳ و افزایش ۱/۷۸ درصدی نسبت به سال قبل.
- سقوط از رتبه۱۶ سال۲۰۲۲ به رتبه۲۱ سال۲۰۲۳ در آزادی مطبوعات به دلیل افزایش خشونت و حملات لفظی علیه روزنامه‌نگاران.
- قانون زنجیره تأمین و موظف‌کردن شرکت‌ها برای شناسایی، پیشگیری، رسیدگی و به طور عمومی گزارش خطرات حقوق بشر در زنجیره تأمین خود.
- ثبت آمار دولتی ۲۴۰هزارو ۵۴۷ مورد خشونت خانگی در سال۲۰۲۲ و افزایش ۵/۸ درصدی نسبت به سال۲۰۲۱ (۷۰درصد قربانیان زنان هستند).
- انتقاد دیده‌بان از عدم‌اتخاذ اقدامات پیشنهادی برای مقابله با فقر فزاینده کودکان، افزایش هزینه‌های زندگی و بیشتر متأثرشدن خانواده‌های تک‌والدی (۸۸درصد آن‌ها را زنان سرپرستی می‌کنند)
- انتقاد از آلمان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای اتحادیه اروپا و نگرانی در مورد افزایش استفاده از زغال سنگ.
- کمک‌های نظامی آلمان به اسرائیل و برجسته‌شدن خطر شراکت آلمان در جنایات جنگی.

برچسب ها: حقوق بشر ، آلمان ، انگلیس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار