کد خبر: 1220172
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
نظری و گذری بر «تاریخ شفاهی  زندگی و مبارزات آیت‌الله خادمی»
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن پیداست، «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیت‌الله خادمی» را انعکاس داده است
شاهد توحیدی
جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نام آن پیداست، «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیت‌الله خادمی» را انعکاس داده است. این پژوهش توسط مهدی مهرعلیزاده انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در توضیح محتوای این کتاب به نکات ذیل اشاره کرده است: «در تاریخ انقلاب اسلامی علما، پیشگامان نهضت بودند و در پیروزی انقلاب، نقش مهمی داشته‌اند. نقش مهم و سرنوشت‌ساز آنان که همانا قدرت بسیج توده‌ای مردم است، از باور‌های مذهبی و ایمان مردم مسلمان ایران نشئت گرفته است. در کنار امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران، در سطوح پایین‌تر علمای بلاد، هر یک در خاستگاه خود و در گوشه‌ای از این مرز و بوم، اهداف انقلاب را دنبال می‌کردند. در تبریز آیت‌الله شهیدقاضی طباطبایی، در یزد آیت‌الله شهید صدوقی، در همدان آیت‌الله شهید مدنی، در کرمان آیت‌الله صالحی کرمانی و در اصفهان آیت‌الله سیدحسین خادمی. نقش آیت‌الله خادمی در وقایع انقلاب اسلامی اصفهان، از دو سو قابل دقت و توجه است: نخست موقعیت و اهمیت اصفهان از جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جریان‌های درون شهر اصفهان و نجف‌آباد و دیگری مقام و موقعیت و رتبه خودِ آیت‌الله خادمی و تأثیر و نفوذ ایشان در بازار بزرگ و تأثیرگذار اصفهان. آیت‌الله خادمی از جمله علمای ربانی تاریخ معاصر ایران است که ضمن داشتن ارتباط نزدیک و صمیمی با حضرت امام‌خمینی، با راهکار‌های خاص خود، مردم، بازاریان و فرهنگیان اصفهان را همپای مردم سایر نواحی ایران، در نهضت اسلامی هدایت و رهبری می‌کرد. اغلب فعالیت‌های فرهنگی‌ـ سیاسی صورت گرفته در اصفهان، با حضور یا نظر او تحقق یافته است. ضمن آنکه ایشان در مبارزات سیاسی ضدرژیم پهلوی هم، یکی از علمای پیشگام به حساب می‌آید. این کتاب، تلاشی در جهت روشن‌تر کردن حیات سیاسی، علمی و اجتماعی آیت‌الله سیدحسین خادمی است....» 
این تحقیق در بخشی از خود، در باره نقش آیت‌الله در روز‌های اوج‌گیری انقلاب اسلامی در اصفهان، آورده است: «نقش آیت‌الله خادمی و نیرو‌های گردآمده در بیت ایشان که از همه اقشار مردم اعم از روحانی، بازاری، دانشگاهی، فرهنگی، کارگر و کسبه و به‌ویژه جوانان شکل‌گرفته بودند، در پیروزی منظم و کم‌هزینه‌تر انقلاب اسلامی در اصفهان نسبت به سایر شهر‌های بزرگ و مؤثر کشور، بسیار مهم و تعیین‌کننده بود. به نظر می‌رسد که علت این امر را، باید در شکل‌گیری کمیته‌ای در منزل آیت‌الله خادمی دانست که گروهی از روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان و فرهنگیان به رهبری ایشان، از چندین روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا حضور داشتند و با سازماندهی مردم محلات مختلف شهر، توانسته بودند حدود ۱۲ هزار جوان داوطلب اصفهانی را به‌رغم وجود حکومت نظامی به صحنه وارد کرده و امور گوناگون شهر را مدیریت و رهبری نمایند؛ لذا چند روز قبل از پیروزی انقلاب، متانت و قدرت مدیریت جوانان مسلمان که با توان اجرایی فوق‌العاده‌ای عجین شده بود، موجب گردید تا نیرو‌های حکومت نظامی تقریباً به داخل پادگان عقب‌نشینی نمایند و عملاً شهر را در طول شب و روز‌های نزدیک به ۲۲ بهمن، در اختیار ایشان قرار دهند. استاندار و سایر مسئولان دولتی نیز از اصفهان رفتند و فرمانده‌پلیس شهر پس از اظهار اطاعت از انقلاب اسلامی، زیرنظر آیت‌الله خادمی و هماهنگی با کمیته مدیریتی بیت ایشان فعالیت می‌کرد. در این زمینه گزارش نسبتاً مفصلی در روزنامه لوموند فرانسه - که در آن زمان یکی از مهم‌ترین و معتبرترین روزنامه‌های اروپا بود- چاپ شده و در خلال آن به اوضاع و احوال اصفهان در آن روز‌ها پرداخته است....»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار