کد خبر: 1224325
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
قدرت‌نمایی فرنگی کاران ایران با تاریخ‌سازی علیزاده و طلای میرزازاده
قهرمان کشتی فرنگی آسیا رقابت‌های قرقیزستان را هم مقتدرانه آغاز کرد تا در پایان روز اول گام بلندی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود و تکرار آن بردارد. هرچند که نتیجه می‌توانست بهتر از نتیجه به دست آمده باشد
فریدون حسن
جوان آنلاین: قهرمان کشتی فرنگی آسیا رقابت‌های قرقیزستان را هم مقتدرانه آغاز کرد تا در پایان روز اول گام بلندی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود و تکرار آن بردارد. هرچند که نتیجه می‌توانست بهتر از نتیجه به دست آمده باشد.
صبح دیروز و در آغاز رقابت‌های پنج وزن اول کشتی فرنگی قهرمانی آسیا، شاگردان حسن رنگرز در همان چند کشتی اول چنان مقتدرانه ظاهر شدند که خبر رسیدن هر پنج کشتی‌گیر ایران به نیمه‌نهایی خیلی زود رسانه‌ای شد. شاگردان رنگرز در ۵۵ کیلو، ۶۳، ۷۷، ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم کاری کردند کارستان تا ایران در پایان روز اول با کسب دو طلا، یک نقره، یک برنز و ۹۵ امتیاز بالاتر از بقیه تیم‌ها قرار گیرد و به نوعی تکرار قهرمانی خود را تضمین کند.
دیروز بعد از راهیابی هر پنج ملی‌پوش ایران به دیدار‌های رده‌بندی و فینال، در سه وزن اول مسابقات غافلگیر شدیم، جایی که جوانی و بی‌تجربگی کشتی‌گیران ایران حتی فریاد اعتراض کادر فنی را هم درآورد، چون در شرایطی که می‌توانستیم خیلی راحت برنده هر سه کشتی شویم یک فینال و یک رده‌بندی را باختیم، آن هم تنها به این دلیل که کشتی‌گیران درست توصیه‌های کادر فنی و مربیان کنار تشک را اجرا نمی‌کردند، اما داستان دو وزن آخر متفاوت بود؛ ناصر علیزاده و امیر میرزازاده با درخشش خود دو مدال طلای ارزشمند را نصیب کشورمان کردند.
در وزن ۵۵ کیلوگرم پویا دادمرز پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۷ بر ۲ سجاد البیدهان از عراق را از پیش‌رو برداشت و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه ۳ بر ۲ تائه مین کیم از کره‌جنوبی را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. دادمرز در فینال مقابل کشتی‌گیر کره شمالی غافلگیر شد و خیلی زود کشتی را با اختلاف ۹ امتیاز واگذار کرد و نقره‌ای شد. 
در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۹ بر صفر کرار البیدهان از عراق را شکست داد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه ۱۰ بر ۴ مغلوب آیاتا سوزوکی از ژاپن شد و به دیدار رده‌بندی رفت. محمدی در این دیدار به مصاف هادونگ تان از چین رفت و موفق شد در یک کشتی کاملاً برتر ۱۰ بر صفر به پیروزی دست پیدا کند و صاحب مدال برنز شود. 
در وزن ۷۷ کیلوگرم امیر عبدی در دور اول با نتیجه ۹ بر صفر مقابل علی‌محمد ال‌عبوداح از عراق به پیروزی رسید. وی در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر ساجان از هند را مغلوب کرد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. عبدی در این مرحله در مصاف با آکژول محموداف، دارنده مدال نقره المپیک و مدال‌های طلای جهان از قرقیزستان با نتیجه ۱۲ بر ۲ مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در این دیدار با ابراگیم ماگومدوف قهرمان آسیا از قزاقستان مبارزه کرد و در یک کشتی نفسگیر و نزدیک با حساب ۴ بر ۳ مغلوب حریف شد تا دستش از رسیدن به مدال کوتاه شود. 
در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصر علیزاده پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۸ بر یک آتابک عزیزبیکوف از قرقیزستان را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه یک - یک از سد ماساتو سومی از ژاپن گذشت و به دیدار فینال راه یافت. علیزاده در این دیدار به مصاف میان نورسلطان تورسینوف از قزاقستان رفت و با ارائه یک کشتی بابرنامه و کاملاً برتر موفق شد با حساب ۵ بر صفر حریف قدرتمند خود را شکست دهد و برای چهارمین بار پی‌درپی مدال طلای آسیا را از آن خود کند. علیزاده حالا پرافتخارترین فرنگی‌کار ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیاست.
در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر اسلام‌جان رحمت‌اف از ازبکستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله ارلان مناتبکوف از قرقیزستان را با نتیجه ۹ بر صفر از پیش‌رو برداشت و به دیدار فینال رفت. 
قهرمان سنگین‌وزن کشتی فرنگی ایران در دیدار نهایی حریفی از کره جنوبی را پیش‌رو داشت، حریفی که البته در مقابل قهرمان کشورمان حرفی برای گفتن نداشت و خیلی راحت در همان وقت اول مغلوب بارانداز‌های میرزازاده شد تا قهرمان سنگین‌وزن ایران در یک کشتی یک‌طرفه ۵ بر صفر به پیروزی دست پیدا کند. 
 
نکته قابل تأمل کشتی‌های دیروز عملکرد دلسوزانه کادر فنی تیم ملی، به‌خصوص حسن رنگرز، سرمربی تیم بود. سرمربی تیم ملی کشورمان با صبر و حوصله مثال زدنی در کنار تشک و حتی سالن آماده‌سازی کشتی‌گیران با آن‌ها به صحبت می‌پرداخت و آن‌ها را روانه میدان می‌کرد. رنگرز حتی بعد از شکست‌های پویا دادمرز و امیر عبدی آن‌ها را به کنار خود فراخواند و با دلداری دادن و توضیح نقاط ضعف شاگردانش سعی کرد آرامش آن‌ها حفظ شود. 
بدون تردید چنین برخوردی در نوع خود کم‌سابقه است. رنگرز خوب می‌داند که باید شاگردانش را برای کسب دو سهمیه باقیمانده المپیک و بعد از آن حضور پرقدرت در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان آماده کند. بنابراین می‌داند که نباید به آن‌ها فشار مضاغف وارد شود. آوردگاه قهرمانی آسیا فرصتی برای فرنگی‌کاران ایران است تا خود را بیشتر و بهتر آماده کنند. بنابراین حتی شکست در آن هم نباید باعث شود تیم ملی ایران انسجام و آمادگی خود را از دست بدهد. سرمربی تیم ملی که هم تجربه مسابقات آسیایی و جهانی و تجربه المپیک را دارد این موضوع را به خوبی درک کرده و کاری می‌کند که شاگردانش با کمترین حاشیه ممکن و بیشترین آمادگی راهی مسابقات حساس و سرنوشت‌ساز پیش‌رو شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار