کد خبر: 1225429
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
محسن نفر، آهنگساز و مدرس موسیقی:
اگر اقتصاد هنر در بستر‌های صحیح خود جا بیفتد و نهاد‌ها و اهرم‌های دولتی متولی فرهنگ مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و بخش هنری سازمان تبلیغات آن را به رسمیت شناخته و حمایت کنند، هنرمندان ما از سرگردانی و آوارگی‌ها واقعاً نجات پیدا می‌کنند
 مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: اقتصاد هنر از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر در گفتار هنرمندان و سخنرانی مسئولان پربسامد شده است. در واقع اقتصاد هنر زیرمجموعه مبحث بزرگ‌تری به نام اقتصاد فرهنگ است که نقش مهمی در چرخه اقتصادی و حتی اجتماعی کشور دارد. این مسئله به دلیل رکود‌های اقتصادی که از سوی برخی مدیران و مسئولان دولت سابق بر اقشار مختلف جامعه و اهالی هنر تحمیل شد خسارات جبران ناپذیر زیادی هم به دنبال داشت. در مضیقه قرار گرفتن معیشت مردم و هنرمندان و لزوم توجه و رونق بخشی به مسئله مهم اقتصاد هنر اهمیت فوق العاده‌ای پیدا کرد تا جایی که اغلب مسئولان و هنرمندان در هر فرصتی به آن می‌پردازند. 
 
نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب که یک اقدام دیرینه و مبارک است به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم موجب تقویت انگیزه هنرمندان برای مطالبه و پیگیری بحث توجه و تقویت به اقتصاد هنر از مسئولان دولتی شده است. محسن نفر آهنگساز، پژوهشگر و مدرس موسیقی کشورمان با اشاره به اینکه اقتصاد هنر مقوله‌ای است که از چند سال پیش مطرح شده و دغدغه برخی هنرمندان به ویژه در عرصه سینما و موسیقی بوده است، می‌گوید: موضوع اقتصاد هنر می‌تواند در ذیل شعاری که حضرت آقا امسال را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند قرار بگیرد. هم سطح آثار هنری سیر ارتقایی خواهد داشت و هم حق و حقوق مادی هنرمند در این میان به فراموشی یا به صدمه و زیان منجر نمی‌شود. 
پژوهشگر و مدرس موسیقی در ادامه می‌افزاید: اقتصاد هنر یک نظریه کاربردی و علمی است که زمینه‌ها و بستر فعالیت هنری بدون این‌که جوهره هنر نقصان و آسیب ببیند تأمین و طراحی می‌شود و هنرمندان می‌توانند در کنار تولید اثر هنری‌شان از حق و حقوق مادی‌شان هم برخوردار باشند. اگر اقتصاد هنر در بستر‌های صحیح خود جا بیفتد و نهاد‌ها و اهرم‌های دولتی متولی فرهنگ مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و بخش هنری سازمان تبلیغات آن را به رسمیت شناخته و حمایت کنند، هنرمندان ما از سرگردانی و آوارگی‌ها واقعاً نجات پیدا می‌کنند. 
آهنگساز فیلم سینمایی «بلمی به سوی ساحل» با تأکید بر بحث دیده شدن حق و حقوق هنرمندان از سوی تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران اظهار می‌دارد: اصولاً این موضوع تهیه‌کنندگی در هنر چه در حوزه سینما و تئاتر و چه در حوزه موسیقی ضمن این‌که وجودش ضروری است و همت تهیه‌کننده و سرمایه اوست که کاری تولید می‌شود، اما در عین حال حق و حقوق هنرمند در این میان خیلی تحت نقصان و آسیب قرار می‌گیرد. به دلیل این‌که ایده را هنرمند و کار اجرایی را او انجام می‌دهد، اما به نام هنرمند و به کام تهیه‌کننده تمام و منجر به دلسردی هنرمند می‌شود؛ به ویژه هنرمندانی که کارهایشان الگوست و فکر‌های بکر و نبوغ و استعداد‌های ویژه‌ای دارند که با یک اثر، یک شبه راه صدساله می‌روند. هنرمندان نباید در تنگناها، اذیت‌ها و تبعیض‌های روانی، مادی و معنوی قرار گیرند. 
نفر در پایان خاطرنشان می‌کند: مغزافزار‌های اجرایی فعالیت فرهنگی در کشور مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی باید در این حوزه وارد شوند؛ چون فعالیت‌های این نهاد‌ها بیش از جا‌های دیگر است و لازم است بستر‌های مناسب را ایجاد کند تا امکان ورود بخش خصوصی به هنر براساس این موازین فراهم شود و سود و منفعت مادی کار سمت تهیه‌کننده نرود و در عین حال، هنرمند اشتیاق و شور و شوق خود را برای کار‌های بعدی از دست ندهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار