کد خبر: 1226727
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
جوان آنلاین: تفاهم‌نامه ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی با حضور سه شرکت کشتی‌سازی داخلی در جریان برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو۱۴۰۳ با میزبانی بیش از ۲هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰کشور جهان و نمایش توانمندی‌های صادراتی با حضور ۸۰۰شرکت ایرانی امضا شد. 
 
منوچهر علیپور، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) اظهار داشت: کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی صدرا، ایزوایکو و دریابندر با هدف اینکه نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور را تأمین کند، ایجاد شد. این کنسرسیوم با تجمیع نیاز‌ها و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توان اعضا می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد. 
وی فاز اول را در همکاری تمام دستگاه‌ها و متخصصان دانش‌بنیان و دانشگاه‌های دریایی برای تأمین نیاز‌های داخلی در مسیر تحقق جهش تولید برشمرد و افزود: فاز دوم این برنامه به بانک‌ها و مؤسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع مربوط است، ضمن اینکه تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمام مراحل کمک به تولید و تأمین نیاز‌های تجهیزاتی داخل است. 
علیپور درباره قرارداد‌های تأمین کشتی‌های ساخته‌شده از سوی صدرا گفت: در حال حاضر قرارداد چهار کشتی با ظرفیت‌های ۳هزارو ۵۰۰ تن و ۵هزار تن با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که دو فروند به صورت روروشیپ و دو فروند مربوط به حمل کالا‌های عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر فرایند مهندسی آن در حال طی‌شدن است. 
وی اضافه کرد: مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قول مساعد داد به محض تحویل دو فروند در مرحله اولیه تحویل، قرارداد دو فروند دیگر نیز با شرکت صدرا منعقد می‌شود. 
مدیرعامل شرکت صدرا خاطرنشان کرد: نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات منطقه و افزایش حجم بار در دریای خزر بسیار گسترده شده که نوسازی و تعمیرات آن‌ها با این شرکت منعقد شده است. وی در ارتباط با ساخت و تعمیر نفتکش‌ها بیان داشت: امیدواریم در آینده نزدیک با تشکیل کنسرسیوم بتوانیم قرارداد ساخت و نگهداری نفتکش‌ها را نیز منعقد کنیم. 
علیپور درباره قرارداد تأمین نفتکش‌ها و کشتی‌های مورد نیاز کشور در دریای خزر گفت: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی صنایع دریایی و وزیر صمت در سمت دبیری این شورا فعالیت دارد. در حال حاضر با همکاری دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی پیش‌نویسی صورتجلسه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد، آماده شده که در این پیش‌نویس تعدادی نفتکش و کانتینربر برای شرکت صدرا و ایزوایکو برآورد شده است. 
وی تصریح کرد: همچنین دیروز قرارداد ساخت پنج فروند با ظرفیت‌های ۴۰ تا ۷۰هزار تن با هلدینگ غدیر امضا شد که بر اساس کتابچه مشخصات فنی قیمت ساخت کشتی و زمان ساخت آن مشخص می‌شود که به طور معمول ساخت یک فروند ۳۶ماه طول می‌کشد که البته اگر تعداد سفارش بالاتر باشد، ساخت فروند‌های بعدی را می‌توان به صورت موازی شروع کرد و زمان ساخت را تا ۲۴ماه کاهش داد. 
علیپور با بیان اینکه پنج کشتی که قرار است ساخته شود نفتکش، فله‌بر و کانتینربر است، گفت: بر این اساس از بهره‌برداران انتظار داریم از ظرفیت کنسرسیوم مذکور حداکثر استفاده را داشته باشند. 
وی با تأکید بر تقویت توان داخلی افزود: تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت را فعال کنیم، البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش، چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم از ظرفیت‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم. 
علیپور درباره توانمندی‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حوزه دریا خاطرنشان کرد: هلدینگ دریایی خاتم از مجموعه مؤسساتی تشکیل شده است که کار‌های مختلفی انجام می‌دهند. در بخش عمرانی ساخت اسکله‌ها، موج‌شکن‌ها، لایروب‌ها و خدمات لایروبی انجام می‌دهند و شرکت صدرا نیز اقداماتش را در بخش کشتی‌سازی و فراساحل انجام می‌دهد. این هلدینگ با توجه به امکانات و زیرساخت‌هایی که دارد، می‌تواند تمام نیازمندی‌های کشور را در بخش دریا انجام دهد. 
 
 امضای تفاهم‌نامه در زمینه تأمین شناور
تفاهم‌نامه‌ای بین هلدینگ لجستیک غدیر کنسرسیوم شرکت‌های صدرا، ایزوایکو و دریا بندرکیش با هدف تأمین نیاز شناوری گروه سرمایه‌گذاری غدیر امضا شد. در این تفاهم‌نامه بر تأمین نیاز شناوری از توان و ظرفیت داخلی کشور تأکید شده است. 
 
 ساخت کشتی و نفتکش به دست کشتی‌سازان ایرانی
شرکت‌های بزرگ کشتی‌سازی ایران با تشکیل کنسرسیومی، تفاهم‌نامه ساخت نفتکش، کشتی فله‌بر و فرآورده‌بر را امضا کردند. 
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در سه ماه آینده به قرارداد بین این کنسرسیوم و شرکت مادر تخصصی غدیر تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود ۸۰۰میلیون دلار از محل ساخت این کشتی‌ها صرفه‌جویی ارزی حاصل می‌شود. این تفاهم‌نامه در نهایت به ساخت ۲۰فروند کشتی فرآورده‌بر و فله‌بر منجر می‌شود. 
وی در ارتباط با عمق ساخت داخل در این کشتی‌ها گفت: در چند سال گذشته روند افزایش عمق ساخت داخل در صنایع دریایی به‌ویژه صنعت کشتی‌سازی رو به افزایش است و با تشکیل این کنسرسیوم، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش می‌یابد، به‌ویژه اینکه نگاه به داخلی‌سازی صنایع دریامحور بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، نگاه حمایتی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار