کد خبر: 1226756
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با وجود سرکوب کم‌سابقه نیرو‌های پلیس و گارد ملی امریکا، اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف همچنان ادامه دارد، موضوعی که منجر به تعدیل موضع دولت امریکا در برخورد با معترضان شده است.
جوان آنلاین: در حالی که اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های امریکا همچنان ادامه دارد، پلیس این کشور تاکنون آمار رسمی شمار بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده، ولی آمار و ارقام غیر رسمی حاکی است که تاکنون ۹۰۰ نفر در این اعتراضات دستگیر شده‌اند. 
 
روزنامه واشینگتن‌پست روز یک‌شنبه گزارش کرد که براساس آمار جمع‌آوری شده این روزنامه دست‌کم ۹۰۰نفر در ۱۰روز گذشته در تظاهرات معترضان به جنگ غزه در دانشگاه‌های امریکا بازداشت شده‌اند. دست‌کم ۱۰۸ معترض دستگیر شده از دانشگاه کلمبیا هستند، جایی که اعتراضات ضد اسرائیلی از آنجا شروع شد و نه تنها به دانشگاه‌های دیگر امریکا بلکه به دانشجویان در فرانسه، کانادا، ترکیه و استرالیا هم سرایت کرد. فقط طی روز شنبه دست‌کم ۲۷۵ معترض در دانشگاه‌های مختلف امریکا از جمله دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و همچنین دانشگاه بوستون دستگیر و بازداشت شده‌اند. یورونیوز گزارش کرده که در میان کسانی که روز شنبه دستگیر شده‌اند، حدود ۱۰۰ نفر در جریان مداخله برای برچیدن اردوگاه حامیان فلسطین در یک دانشگاه بوستون دستگیر شده‌اند و بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، نزدیک به ۱۰۰ نفر از دستگیرشدگان نیز از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هستند. در دانشگاه اموری در آتلانتا نیز ۲۸ نفر از جمله چندین استاد دستگیر شده‌اند. 
با وجود سرکوب کم‌سابقه نیرو‌های پلیس و گارد ملی امریکا، اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف همچنان ادامه دارد، موضوعی که منجر به تعدیل موضع دولت امریکا در برخورد با معترضان شده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا روز یک‌شنبه به ای‌بی‌سی نیوزگفت: «ما قطعاً به حق اعتراضات مسالمت‌آمیز احترام می‌گذاریم» ولی مانند بسیاری از مقام‌های امریکایی از برچسب یهودستیزی برای اعتراضات استفاده کرد و گفت: «ما زبان یهودستیزی که اخیراً شنیده‌ایم را کاملاً محکوم می‌کنیم و قطعاً تمام سخنان نفرت‌انگیز و تهدید‌های خشونت‌آمیز را محکوم می‌کنیم.»
در یک تحول دیگر که نشانه عقب‌نشینی برخی مسئولان برخی دانشگاه‌ها مقابل مطالبات معترضان است، دانشگاه ایالتی پورتلند اعلام کرد که به صورت موقت پذیرش هدایا و کمک‌های مالی از شرکت بوئینگ را متوقف کرده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل در غزه، خواستار پایان همکاری این دانشگاه با شرکت بوئینگ شده بودند. معترضان فهرستی متشکل از ۱۳ درخواست را مطرح کرده بودند که قطع روابط با بوئینگ یکی از آن‌ها بود. آن کاد، رئیس دانشگاه پورتلند ضمن تأیید خبر تعلیق پذیرش هدایا، گفت: «طی چند روز گذشته بار‌ها از دانشجویان و اساتید شنیده‌ام که خواستار قطع روابط دانشگاه با این شرکت شده‌اند. این دانشگاه هیچ سرمایه‌گذاری در بوئینگ ندارد، اما هدایای بشردوستانه را از شرکت می‌پذیرد و بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما نیز در آنجا کار می‌کنند.» این در حالی است که کودی اوربان، یکی از اعضای «جنبش ضد جنگ در ایالات متحده» که در جمع دانشجویان پورتلند سخنرانی می‌کرد، بر نقش بوئینگ در تأمین بودجه دستگاه‌های مرزی ایالات متحده، از جمله هواپیما‌های بدون سرنشین و هواپیما‌های نظارتی تأکید کرد. او در مورد شرایط این روز‌های فلسطین نیز گفت: این روز‌ها تمام نگاه‌ها به فلسطین است، چرا که هواپیما‌های بوئینگ نقش مهمی در نسل‌کشی فلسطینی‌ها دارد. پیامد این اتفاقات فراتر از فلسطین است و بر افراد مختلف از مکزیک گرفته تا سومالی تأثیر می‌گذارد. 
 
 هشدار تل‌آویو به نمایندگی‌ها
با گسترش دامنه تظاهرات ضدصهیونیستی علیه تل‌آویو در سراسر جهان مقامات صهیونیست نسبت به احتمال حمله به نمایندگی‌های این رژیم هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه فلسطین الیوم، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که وزیر خارجه این رژیم خواهان افزایش تدابیر امنیتی در اطراف نمایندگی‌های تل‌آویو در کشور‌های مختلف شده است. این درخواست وزیر خارجه با توجه به افزایش تظاهرات همبستگی با فلسطینی‌ها در سراسر جهان مطرح می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار