کد خبر: 1227149
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در هفتمین ماه تهاجم اسرائیل به غزه، تحرکات دیپلماتیک برای توقف درگیری‌ها سرعت گرفته است و مقامات غربی و عربی امیدوارند که در روز‌های آینده بر سر آتش‌بس توافقاتی بین حماس و تل‌آویو صورت گیرد، اما مفاد توافقات بیشتر به نفع رژیم اشغالگر است که راه رسیدن به توافق را دشوار می‌کند
جوان آنلاین: به رغم اصرار مقامات صهیونیستی به تداوم جنگ در غزه که مانع بزرگی بر سر راه مذاکرات است، وزیر خارجه امریکا در سرزمین‌های اشغالی، حماس را مسئول حاصل‌نشدن توافق آتش‌بس دانست و مدعی شد که حالا وقت توافق است و این جنبش باید تصمیم خود را بگیرد؛ اظهاراتی که حماس آن را با هدف تبرئه رژیم اشغالگر و فشار بر مقاومت فلسطین اعلام کرده است. 
در هفتمین ماه تهاجم اسرائیل به غزه، تحرکات دیپلماتیک برای توقف درگیری‌ها سرعت گرفته است و مقامات غربی و عربی امیدوارند که در روز‌های آینده بر سر آتش‌بس توافقاتی بین حماس و تل‌آویو صورت گیرد، اما مفاد توافقات بیشتر به نفع رژیم اشغالگر است که راه رسیدن به توافق را دشوار می‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در سفر منطقه‌ای خود روز چهارشنبه به سرزمین‌های اشغالی رفته تا با مقامات صهیونیستی بر سر مفاد توافقات آتش‌بس گفتگو کند. بلینکن دیروز در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، جنبش حماس را تنها مقصر عدم حصول توافق آتش‌بس دانست و تأکید کرد این توافق هرچه سریع‌تر باید حاصل شود. 
این دیپلمات ارشد امریکایی پا را از این هم فراتر گذاشته و در اظهاراتی که انتقادات پیشین واشینگتن از عملکرد نظامیان صهیونیست در غزه را نقض می‌کند، حتی رنجی را که در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به غزه متوجه فلسطینیان شده هم به گردن حماس انداخت. به گزارش المیادین، او با تأکید بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه مضاعف به فلسطینیان در غزه، گفت: «ما باید بر کسانی تمرکز کنیم که در این میدان نبرد ساخته دست حماس، رنج می‌کشند.» وزیر خارجه امریکا همچنین بر ضرورت توافق رژیم صهیونیستی و حماس برای آتش‌بس تأکید کرد و گفت: «حتی در این زمان دشوار هم ما مصمم به تحقق یک توافق آتش‌بس برای آزادی اسرا هستیم. جای هیچ تعلل و بهانه‌ای نیست؛ اکنون وقت توافق است.» 
بلینکن درحالی حماس را مسئول عدم حصول توافق دانست که جریان‌های راست افراطی در کابینه رژیم صهیونیستی هم با توافق مخالف بوده و کابینه را تهدید به انحلال کرده‌اند. روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه در گزارشی در این زمینه نوشت که ایتامار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ، وزرای امنیت داخلی و دارایی رژیم صهیونیستی مخالف توافق و مبادله اسرا هستند و افراطی‌های کابینه جنگ ابدی و شهرک‌سازی در غزه را بر جان اسرای اسرائیلی ترجیح می‌دهند. 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم که از فروپاشی کابینه نیم‌بند خود نگران است، روز سه‌شنبه مدعی شد که حتی در صورت توافق هم به رفح حمله زمینی خواهند کرد. بنابراین، ادعای بلینکن علیه حماس نشان می‌دهد که دولت امریکا جای ظالم و مظلوم را اشتباه گرفته است و با این حمایت‌ها تندرو‌های تل‌آویو را به کشتار بیشتر در غزه ترغیب می‌کند. 
آنچه در هفته‌های اخیر از سوی رهبران مقاومت اعلام شده، این هیئت صهیونیستی است که میز مذاکره را ترک کرده و به بهانه‌های مختلف حاضر به توافق نیست ولی دولتمردان کاخ سفید چشم خود را به روی واقعیت‌های موجود بسته‌اند و مقاومت فلسطین را متهم می‌کنند. بلینکن درحالی حماس را مقصر بحران انسانی در غزه می‌داند که جامعه جهانی و افکارعمومی امریکا متفق‌القول هستند که حال و روز مردم غزه، نتیجه جنایات و نسل‌کشی ارتش اشغالگر است که در هفت ماه گذشته با سلاح‌های غربی فلسطینیان را به خاک و خون کشیده است. 
 
 واکنش حماس به لفاظی بلینکن
درحالی که بلینکن چشم خود را به روی جنایات صهیونیست‌ها بسته و سعی دارد فلسطینیان را مقصر اصلی وضعیت بغرنج در غزه اعلام کند، رهبران حماس این اظهارات را فریبی بیش نمی‌دانند. رئیس بخش سیاسی جنبش حماس در خارج از فلسطین روز چهارشنبه گفت: «گفته‌های بلینکن در مورد آتش‌بس در نوار غزه، تلاشی برای فشار بر این جنبش مقاومت و تبرئه رژیم اشغالگر اسرائیل است. به گزارش رویترز، «سامی ابو زهری» اظهار داشت: حماس همچنان در حال بررسی آخرین پیشنهاد در مورد آتش‌بس است. همانگونه که هیئت مذاکره‌کننده رژیم اسرائیل اعتراف کرده، بنیامین نتانیاهو کسی است که مانع رسیدن به توافق می‌شود.»
مقامات امریکایی مدعی هستند که پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای را به حماس ارائه داده‌اند، اما رهبران این جنبش گفته‌اند که خبری از سخاوت نیست. بر اساس آنچه از جزئیات توافق آتش‌بس در رسانه‌ها منتشر شده است، این توافق به مدت شش هفته خواهد بود و در این مدت اسرای صهیونیست با تعدادی از اسرای فلسطینی مبادله خواهند شد. همچنین مسیر کمک‌رسانی به ساکنان غزه نیز باز خواهد شد. این درحالی است که حماس آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از غزه و بازگشت آوارگان به مناطق شمالی غزه را پیش‌شرط رسیدن به توافق اعلام کرده است. رهبران حماس گفته‌اند با وجود وضعیت بغرنج انسانی در غزه، به هر قیمتی تن به آتش‌بس نخواهند داد. امریکا و مقامات اسرائیل سعی دارند با آتش‌بس موقت، اسرای خود را آزاد کرده و با خیال راحت بتوانند جنگ علیه حماس را ادامه دهند ولی گروه‌های مقاومت اسیر این فریبکاری نخواهند شد. اسرای صهیونیست برگ برنده حماس در برابر رژیم صهیونیستی هستند و با آزادی آن‌ها تندرو‌های تل‌آویو با شدت هرچه تمام غزه را زیر آتش خواهند گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار