کد خبر: 1227171
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
پایگاه آکسیوس گزارش داده اسرائیل به دولت جو بایدن هشدار داده چنانچه دیوان بین‌المللی کیفری اقدام به صدور قرار دستگیری برای سران این رژیم کند اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه تشکیلات خودگردان اتخاذ خواهد کرد که می‌تواند به سقوط آن منجر شود.

جوان آنلاین: وبگاه آکسیوس این خبر را به نقل از دو مقام اسرائیل و مقام‌های آمریکایی گزارش داده است.

این خبر در شرایطی منتشر شده که برخی گزارش‌های رسانه‌ای طی دو هفته گذشته از آماده شدن دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور قرار بازداشت علیه سران اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر «یوآو گالانت»، وزیر جنگ و «هرزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم حکایت دارند.

به گزارش فارس، دیوان بین‌المللی کیفری که مستقر در شهر «لاهه» هلند است وظیفه رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت‌های جنگی را به عهده دارد. این دداگاه از سال ۲۰۲۱ در حال تحقیق درباره احتمال وقوع جنایت‌های جنگی توسط ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است.

گفته می‌شود «عملیات ۷ اکتبر» (عملیات طوفان‌الاقصی) و جنگ غزه نیز اکنون به دامنه موضوعات مورد تحقیق توسط دیوان بین‌المللی دادگستری اضافه شده است. پایگاه آکسیوس نوشته طی روزهای گذشته مقام‌های اسرائیلی به دولت جو بایدن گفته‌اند مطلع شده‌اند که مقام‌های تشکیلات خودگردان در حال اعمال فشار بر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری جهت صدور قرار دستگیری برای مقام‌های اسرائیلی هستند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی تل‌آویو به کاخ سفید گفته در صورت صدور قرار بازداشت، اسرائیل تشکیلات خودگردان را مسئول خواهد شناخت و آن را با اقدامات سنگینی تلافی خواهد کرد که ممکن است به سقوط این تشکیلات منجر شود.

یکی از اقدامات احتمالی اسرائیل جلوگیری از انتقال درآمدهای مالیاتی است که تل‌آویو برای تشکیلات خودگردان جمع‌آوری می‌کند. مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند بدون این وجوه تشکیلات خودگردان از لحاظ مالی ورشکسته خواهد شد.

چند روز قبل‌تر وب‌سایت اسرائیلی والانیوز در گزارشی از «تماس‌های بی‌وقفه» نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت علیه سران رژیم اسرائیل خبر داده بود. گفته می‌شود که جو بایدن و وزیر خارجه او «آنتونی بلینکن» که از حامیان سرسخت اسرائیل هستند با اقدام دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های ارشد سیاسی و امنیتی اسرائیل مخالف هستند.

علی‌رغم این، خبرگزاری رویترز گزارش داده برخی از مشاوران بلینکن گفته‌اند ادعاهای مقام‌های کابینه نتانیاهو مبنی بر عدم وقوع جنایت‌های جنگی در غزه صحت ندارند. با آنکه آمریکا جزو کشورهای امضاکننده اساسنامه رم برای تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی نیست اما این دادگاه بابت اثرپذیری از نظرات مقام‌ها در واشنگتن مورد انتقاد قرار گرفته است.

واشنگتن پیش از این برخی از مقام‌های دیوان بین‌المللی کیفری را به دلیل تلاش برای محاکمه مقام‌های آمریکایی بابت ارتکاب جرائم جنگی در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. علی‌رغم این، رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند نتانیاهو از احتمال صدور قرار تعقیب علیه خودش به شدت نگران است، چرا که صدور چنین حکمی سفر او به بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نتانیاهو چند روز پیش از این در شبکه ایکس تلاش کرده بود صدور حکم علیه مقام‌های اسرائیل از سوی این دادگاه را کم اهمیت جلوه دهد. او نوشت: «اسرائیل هرگز هیچگونه تلاشی از سوی دیوان بین‌المللی کیفری برای تضعیف حق دفاع از خودش را نخواهد پذیرفت.»

وی اضافه کرد: «با آنکه دیوان بین‌المللی کیفری تأثیری بر اقدامات اسرائیل نخواهد داشت اما چنین اقدامی پایه‌گذار رویه‌ای خطرناک خواهد شد و تهدیدی برای سربازان و مقام‌های تمامی دموکراسی‌های در حال جنگ با تروریسم وحشی خواهد بود.»

«کریم خان»، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری احتمال صدور حکم قریب‌الوقوع برای دستگیری سران اسرائیل را تأیید نکرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار