کد خبر: 1227565
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
درحالی که مذاکرات آتش‌بس بین جنبش حماس و هیئت صهیونیستی در قاهره جریان دارد تا پس از هفت ماه به خشونت‌ها در غزه پایان دهد، سیگنال‌هایی که از سوی مقامات صهیونیستی مخابره می‌شود، حاوی اخبار خوشایندی نیست
فرشيد پرهام

جوان آنلاین: به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی برای اجرای آتش‌بس در غزه، و نزدیک شدن به توافق، نتانیاهو حاضر به پذیرش توافقی نیست که منجر به سقوطش می‌شود. نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که شرط حماس برای توقف کامل جنگ در ازای آزادی اسرا را نمی‌پذیرد، حماس هم هشدار داد که به هر قیمتی با دشمن اشغالگر توافق نخواهد کرد؛ اختلافاتی که بر روند مذاکرات جاری در قاهره سایه انداخته و افق رسیدن به توافق را تیره و تار کرده است. 

درحالی که مذاکرات آتش‌بس بین جنبش حماس و هیئت صهیونیستی در قاهره جریان دارد تا پس از هفت ماه به خشونت‌ها در غزه پایان دهد، سیگنال‌هایی که از سوی مقامات صهیونیستی مخابره می‌شود، حاوی اخبار خوشایندی نیست. با اینکه مقامات مصری و امریکایی جزئیات توافق را «خوب و سخاوتمندانه» توصیف می‌کنند، اما سران تل‌آویو همچنان روی خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند و نشان می‌دهند که «در به همان پاشنه سابق می‌چرخد.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در دوراهی تصمیم‌گیری دشوار قرار گرفته، بار دیگر مخالفت خود را با شروط حماس اعلام کرده است. 
به گزارش العربیه، نتانیاهو شنبه شب با ادعای اینکه درخواست حماس برای توقف کامل جنگ و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه «غیرقابل‌قبول» است، گفت: «پذیرش درخواست حماس به معنای پذیرش باقی ماندن این گروه در قدرت و همچنین تسلیم شدن در مقابل ایران است.» نتانیاهو در ادامه با اشاره به اهداف اعلامی کابینه جنگ افزود: «تا رسیدن به اهداف جنگ به نبرد در غزه ادامه می‌دهیم.» وی در ادامه با تأکید بر سیاست تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی غزه پس از پایان جنگ گفت که عدم تحقق این امر موجب خروج تیپ‌های حماس از مخفیگاه‌ها، به دست گرفتن مجدد قدرت در نوار غزه و تسهیل در روند بازسازی زیرساخت‌های نظامی در این باریکه خواهد شد. نتانیاهو در ادامه مدعی شد که تن دادن به خواسته‌های جنبش حماس راه را برای تهدید امنیت اسرائیلی‌ها در شهرک‌های اطراف جنوب غزه و سراسر کشور تسهیل می‌کند. این اظهارات نتانیاهو در حالی مطرح می‌شود که حماس بر خواسته‌های پیشین خود مبنی بر بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه و توقف پایدار جنگ تأکید می‌کند. نخست وزیر اسرائیل در روند مذاکرات صلح با فشار‌های داخلی دست به گریبان است. درحالی که خانواده اسرای اسرائیلی از طریق تظاهرات روزانه به دنبال حصول توافق میان اسرائیل و جنبش حماس هستند، نیرو‌های افراطی خواهان رد پیشنهادات حماس و حمله به رفح هستند. چیزی که اگر اتفاق نیفتد، کسانی مانند بن‌گویر گفته‌اند نتانیاهو را ساقط خواهند کرد. به گفته مقامات اسرائیلی تقریباً ۱۲۹اسیر اسرائیلی همچنان در غزه حضور دارند که از این تعداد ۳۵نفر در حملات رژیم به نوار غزه کشته شدند. 

 توافق به هر قیمتی نه!
در شرایطی که مقامات صهیونیستی سعی دارند با افزایش دامنه حملات خود علیه فلسطینیان، حماس را به پذیرش خواسته‌های خود وادار کنند، رهبران مقاومت فلسطین گفته‌اند که تسلیم دشمن نخواهند شد. مقامات فلسطینی گفتند که رهبران حماس مذاکرات آتش‌بس را روز یک‌شنبه با میانجی‌های مصری و قطری از سر گرفتند، بدون اینکه خبری از پیشرفت واضح باشد و جنبش فلسطین همچنان به خواسته خود مبنی بر اینکه هرگونه توافقی باید شامل پایان جنگ در غزه باشد، پایبند است. 
یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های میانجیگری به شبکه سی‌بی‌اس گفت که هیئت حماس مصمم به دستیابی به توافق است، «اما نه به هر قیمتی.» این مقام که خواستار عدم انتشار نام خود شد، به رویترز گفت: «این جنبش در هیچ شرایطی با توافقی که به صراحت شامل توقف دائمی جنگ نباشد موافقت نخواهد کرد و اسرائیل هنوز تمایل خود را برای انجام این کار نشان نداده است.» این عضو ارشد حماس افزود: «لجبازی رژیم اشغالگر مانع مذاکرات می‌شود و مسئولیت کامل این امر برعهده بنیامین نتانیاهو است. جنگی که نتانیاهو و ارتشش در آن قرار دارند بیهوده و بدون هدف است. نتانیاهو طفره می‌رود و به خانواده‌های اسرا، کابینه خود و تمام دنیا دروغ می‌گوید.»
 به گزارش المیادین، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که حماس اصرار دارد که فقط به ضمانت‌های شفاهی درباره آتش‌بس اکتفا نشود و باید متن توافق مکتوب شود. گروه‌های فلسطینی به مقامات اسرائیل اعتمادی ندارند و تلاش می‌کنند از جامعه بین‌المللی تضمین بگیرند که این رژیم زیر تعهدات خود نخواهد زد. 
این خواست حماس با استناد به اظهارات نتانیاهو است که سه‌شنبه گذشته مدعی شد ارتش اسرائیل حمله زمینی به رفح را «با یا بدون» آتش‌بس با حماس آغاز خواهد کرد. مقامات تل‌آویو سعی دارند با آتش‌بس موقت تمام اسرای صهیونیست را از دست حماس آزاد کرده و پس از آن با قدرت تمام غزه را زیر آتش و موشکباران شدید بگیرند و خواسته اعلانی خود یعنی نابودی حماس را محقق کنند و از این رو، طرح حمله زمینی به رفح در هفته‌های اخیر در دستورکار قرار گرفته است. از دید نتانیاهو و دوستانش این تنها گزینه برای تضمین امنیت شهرک‌نشینان است، اما برخلاف تصور صهیونیست‌ها، گروه‌های مقاومت هشدار داده‌اند که ورود به رفح بدون هزینه نخواهد بود و دشمن اشغالگر شکست سنگینی می‌خورد. رسانه‌های عبری‌زبان هم اخیراً در گزارش‌های خود به شکست سیاست‌های اسرائیل در غزه و پیروزی حماس اذعان کرده‌اند.

برچسب ها: نتانیاهو ، اسرائیل ، حماس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار