نادر پسنده، مديركل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در نشست خبري روز گذشته اعلام كرد كه پس از بررسيهاي طولاني مدت سرانجام كشورهايي كه در بررسي اين حادثه حضور دارند، در نهايت براي ارائه علت نهايي حادثه به دو گروه تقسيم شدند. در اين رابطه ايران به همراه پاناما و بنگلادش به اين نظريه رسيدهاند كه علت اصلي اين حادثه تغيير مسير كشتي فله بر چيني كريستال ۱۵ دقيقه قبل از حادثه بوده است. مديركل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با تأكيد بر اينكه كشتي فلهبر كريستال چيني عامل وقوع سانحه برخورد بين دوكشتي شناخته شد، تصريح كرد: تغيير مسير كريستال به سمت راست كه ۱۵ دقيقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ايجاد موقعيت خطر تصادف شد و اگر اين تغيير مسير صورت نميگرفت تصادف رخ نميداد كه اين مطلب مورد تأييد ايران، پاناما و بنگلادش است. بر اساس گزارش سازمان بنادر دو طرف روي اين موضوع نيز تأكيد دارند كه هر دو كشتي سانچي و كريستال نتوانستهاند به چند بند از قانون كنوانسيون جلوگيري از تصادف دريايي پايبند باشند و مواردي همچون الزام ديدهباني كامل از سوي دو طرف و ارزيابي دقيق از شرايط حادثه مسائلي بوده كه هيچ يك از دو كشتي حاضر در اين سانحه نتوانستهاند آن را اجرايي كنند. وي تأكيد كرد: اشتباه محاسباتي افسران كشتي فلهبر كريستال و ناآگاهي آنها باعث سانحه برخورد بين نفتكش ايراني سانچي و فلهبر چيني شد. حادثه برخورد نفتكش سانچي با كشتي فله بر كريستال در 16 دي سال گذشته اتفاق افتاد كه در جريان آن 32 ملوان جان خود را از دست دادند.