ساعت 6 و 30 دقيقه صبح چهارشنبه يكي از قطارهاي خط 5 مترو در ايستگاه اتمسفر دچار نقص فني ميشود. بعد از 15 دقيقه و با توجه به رفع نشدن نقص قطار مسافران تخليه ميشوند و قطار از خط خارج ميشود. قطار بعدي در ساعت 7 و 10 دقيقه جمعيت كثيري از مسافران را از خطوط جمع ميكند و در ايستگاه استاديوم آزادي به دليل تأخيرات پيش آمده مسافران مانع از بسته شدن درها ميشوند.
قطار بعدي در ساعت 7 و 30 دقيقه طبق دستور خطوط ترافيكي مترو، سعي ميكند از قطار متوقف شده عبور كند. تصميمي كه با توجه به تأخير پيش آمده مسافران را بيش از قبل عصباني ميكند و هزاران نفر از مردم وارد ريل مترو ميشوند تا از حركت قطارهاي بعدي هم جلوگيري كنند. در نهايت اين تصميم باعث ميشود كه مسافران قطار ديگر نيز درهاي مترو را از داخل باز كنند و به سمت ريل هجوم ببرند تا اعتراض عملي خود را نشان دهند.
ورود مسافران به خط مترو و راهپیمایی اعتراضی آنان روی ریل به دلیل نقص فنی، با توجه به جریان برق قوی، ممکن بود باعث جزغاله شدن مسافران شود؛ گفته ميشود هر كدام از قطارها به صورت استاندارد نزديك 4 هزار مسافر براي پيك ترافيكي صبح دارد كه جمعاً نزديك 8 هزار نفر سرگردان روي ريل مترو اعتراض خود را نسبت به بيكفايتي مديريت مترو نشان دادند. اعتراضي كه بنا بر همان دلايلي كه پيشتر از اين بارها و بارها روزنامه «جوان» درباره آن هشدار داده بود، منجر به اختلال حركتي خط 5 مترو شد.
«جوان» پيش از اين و با مطرحکردن طرح جديد مترو تأكيد داشت كه طرح حضور دو راهبر قطار در كابين اصلي (master) و خالي ماندن كابين كمكي (slave) در قطارهايي مثل خط 5 اشكالات عمده و اساسي دارد كه يكي از آنها بروز نقص فني در خطوط مترو و اعتراض مسافران و در نهايت خروج از واگنها و ورود به ريل است.
اين پيشبيني همان واكنشي است كه طبق گفته مديران احتمال آن «يك به هزار» ادعا شده بود، اكنون شايد اگر مقاومت راهبران براي به تعويق افتادن طرح مذكور نبود، اتفاق روز گذشته خط 5 متروي تهران داراي عواقب بدتري بود. حال آنكه پيشتر از اين در بحث تصميمات غيركارشناسي مترو و نيز نقص فني متعدد و مديريت نادرست مترو هشدارهاي لازم داده شده و ورود مدعيالعموم به اين قضيه هم گوشزد شده بود؛ باشد كه در راستاي استيفاي حقوق عامه و حفظ سلامت و امنيت رواني شهروندان واكنشهاي لازم صورت گیرد.