کد خبر: 944155
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
قبل از انقلاب، هیچ‌گونه خدمات گازرسانی در مازندران وجود نداشت و حالا از نظر تعداد روستا‌های برخوردار از گاز رتبه اول کشوری را دارد.
ميترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: بیش از ۹۰ درصد از روستا‌ها و شهر‌های استان مازندران از گاز طبیعی برخوردار هستند. استانی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از هیچ‌گونه خدمات گازرسانی برخوردار نبود و مردم به ناچار باید زمستان‌های سختی را در نبود ساده‌ترین امکانات پشت سر می‌گذاشتند. حالا این استان در چهلمین سالگرد انقلاب نه تنها در دورترین نقاطش از خدمت گاز‌رسانی بهره‌مند است، بلکه رتبه نخست کشوری در گازرسانی به روستا‌ها را هم به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که به مناسبت دهه فجر نیز قرار است امسال متولیان از طرح گازرسانی به ۱۰۳ روستای مازندران بهره‌برداری کنند.

مازندران به عنوان یکی از شمالی‌ترین استان‌های کشور مطرح است. منطقه‌ای پر باران و برف که زمستان‌هایش بسیار سرد است. با این حال در سال‌های قبل از انقلاب هیچگونه خدمات گازرسانی به این استان انجام نشده بود و مردم زمستان‌ها را به سختی پشت سر می‌گذاشتند. اما حالا به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی نه تنها مردم بومی این استان، بلکه گردشگران هم با خیال آسوده می‌توانند در روستا‌ها و شهر‌های استان حتی در فصل زمستان اقامت کنند. استانی که اکنون به بیش از ۹۰ درصد روستا‌ها و شهرهایش گازرسانی شده و در سال ۹۷ از نظر تعداد روستا‌های برخوردار از گاز رتبه اول کشوری را به خود اختصاص می‌دهد. مدیرعامل شرکت گاز مازندران در خصوص ادامه گازرسانی به مابقی روستا‌ها می‌گوید: «به مناسبت دهه فجر قرار است از ۲۲ پروژه در قالب گازرسانی به ۱۰۳ روستای مازندران که مجموعاً شامل ۹۶۸ کیلومتر شبکه‌گذاری می‌شود، بهره‌برداری شود.» جعفر احمدپور با اشاره به اینکه در این روستاها، یک‌هزار و ۵۵۳ علمک روی شبکه گازدار نصب می‌شود، می‌افزاید: «با گازدار شدن این روستا‌ها و انجام فرایند اشتراک‌پذیری، ۵ هزار و ۶۰۴ خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.» این مقام مسئول با اشاره به در دست اجرا بودن پروژه گازرسانی به ۴۴۹ روستای دیگر استان، ادامه می‌دهد: «با گازرسانی به این روستاها، بیش از ۲۵ هزار خانوار روستایی استان، از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.» همچنین احمدپور بیان می‌کند: «اکنون بیش از ۹۲ درصد خانوار روستایی و بیش از ۹۹ درصد خانوار شهری مازندران از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.» مضاف بر مناطق شهری در حال حاضر هزار و ۱۷ واحد صنعتی و ۱۲۱ جایگاه CNG در استان از نعمت گازرسانی بهره‌مند هستند. مدیرعامل شرکت گاز مازندران با تأیید مطالب فوق می‌افزاید: «امروز با همه مشکلاتی که وجود دارد، دستگاه‌های اجرایی با تمام توان در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای رفع مشکلات مناطق محروم کشور هستند.»

مازندران در رأس گاز رسانی به مدارس

لازم به ذکر است که تا چند سال پیش بخشی از گاز مورد نیاز استان مازندران از طریق کشور ترکمنستان تأمین می‌شد و برای این موضوع هم قراردادی بین دو کشور بسته شده بود که طی ۱۰ سال اخیر با سه بار بدعهدی ترکمنستانی‌ها و بستن گاز به روی ایران درست در سردترین روز‌های مازندران، متولیان داخلی با هوشیاری به این باج‌خواهی‌ها پاسخ ندادند و با تکمیل خط انتقال گاز از جنوب کشور به مازندران برای همیشه به این مشکلات خاتمه دادند. حالا حتی سرما‌های زیر ۲۰ درجه هم نمی‌تواند خللی در روند گازرسانی به خانه‌های مازنی‌ها و صنایع‌شان ایجاد کند. علاوه بر روند مطلوب گازرسانی به استان مازندران، نکته قابل توجه این است که مدارس این استان هم از نعمت گاز برخوردارند و در این راستا مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس این استان از مجهز بودن بیش از ۹۰ درصد مدارس استان به سیستم گرمایشی استاندارد خبر می‌دهد و می‌گوید: «در این بخش هم مدارس استان مازندران به دلیل مجهز بودن به سیستم گرمایشی استاندارد در کشور رتبه‌دار است.» صادق علی‌بیکی با اشاره به اینکه به سرانجام رساندن طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام مازندران از اولویت‌های مهم است، ادامه می‌دهد: «پروژه جدیدی در مازندران تعریف نمی‌شود تا تمام پروژه‌های در دست انجام تکمیل شوند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار