سرويس ايران جوان آنلاين: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با اهدافی، چون تثبیت و افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد بومی، توسعه بازار و فروش، گسترش صنعت، اشتغال و توانمندسازی بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار در مازندران وارد فاز اجرا شد.
رمضان مهدیزاده مدیر تجاریسازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران گفت: در طرح توسعه مشاغل خانگی دولت در واقع نقش نظارتی داشته و جهاد دانشگاهی نیز به عنوان تسهیلگر در این طرح انجام وظیفه خواهد کرد. وی هدف کلی طرح را تکیه بر اقتصاد غیرنفتی معرفی کرد و افزود: در این طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که تحت پوشش نهادی نبوده یا پشت نوبتی نهادهای مذکور هستند اولویت اول قرار گرفتهاند. مدیر تجاریسازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران شبکهسازی افراد در این طرح را به سه بخش مستقل، پیشران یا پشتبان و تحت پوشش پشتبان تقسیم بندی کرد و در این باره گفت: مستقل شامل افرادی است که کلیه مراحل کسب و کار خانگی از تأمین مواد اولیه تا عرضه و فروش محصول را به شکل انفرادی و مستقل انجام میدهند. مهدیزاده به برخی از ویژگیهای این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: احیای فرهنگ اشتغال در جوامع محلی، آگاهسازی و آشنایی مسئولان محلی، استانی و ملی به مشاغل خانگی درآمدزا، توجه ویژه به مباحث اتصال به بازار و توسعه فروش و کمک به شکلگیری زنجیره ارزش مشاغل و نیز ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم و قابل دسترس برای عموم از جمله خصوصیات و نقاط قوت طرح است. مدیر تجاریسازی و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران بر این اساس ۳۳۰ عنوان مشاغل خانگی از سوی وزارت کار شناسایی شد که در استان مازندران راهاندازی چهار شبکه کلی کسب و کار شامل بافندگی گلیم، جاجیم و فرش، صنایع دستی، پوشاک و نیز گل و گیاه، برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در قالب اشتغال خانگی مدنظر قرار گرفت.