آیت الله سید احمد علم الهدی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بقیه استادان و دانشجویان با همه علم، اعتقاد، دیانت، تقوا، ارزشی و دانشمند بودن متاسفانه در عرصه عملیات سیاسی و انقلابی وارد نمیشوند و این یک مشکل در شهر مشهد و استان خراسان رضوی است.
وی تصریح کرد: استاد در تراز اسلامی در درجه اول استاد با بینش انقلابی است که مسوولیت وارد شدن در عملیات سیاسی و انقلابی در برابر جریانهای ضد ارزشی و دینی را می پذیرد و موضوع القای فکر و نفوذ یک استاد در دانشجو مسالهای است که قبل از آموزش اهمیت دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: آموزش زمانی است که استاد در دانشجو نفوذ داشته باشد که اگر این امر نباشد آموزش هم نتیجه نخواهد داد و در تعلیم خود هم موفق نخواهد بود اما اگر این نفوذ عبارت شود از نفوذ انقلابی و دینی استاد در مغز و دل دانشجو، به تمام معنا فکر و وجود دانشجو را تسخیر میکند.
علم الهدی با این که بعد از پیروزی انقلاب، جریانهای خزنده وابسته به دشمن در اطراف مملکت و در محیط دانشگاه فعالیت داشته و دارند افزود: امروز هم یک جریان سرکوبگر دین وارد عرصه محیط آکادمیک و دانشگاه شده است که موضوع جدایی دین از سیاست و فاصله بین این دو را ترویج می کند.
وی ادامه داد: پیش از انقلاب فضای سیاسی دانشگاهها و اندیشه سیاسی دانشگاهها در وضعیتی قرار داشت که تمام آنها روی یک نقطه مشترک بودند و آن این که در این فضای سیاسی قیام و جنبش در دانشگاه، اسلام برنده نشود و دین توسعه پیدا نکند اما به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی، دین، دانشگاه را فتح کرد و بسیج اساتید امروز باید فضای فتح شده دینی انقلابی و ارزشی را در دانشگاه به دست بگیرد و این فضا را مدیریت کند و در این فضا استاد تربیت کند و بداند که استاد در تراز اسلامی استادی است که در درجه اول نسبت به جریان های انقلابی و سیاسی بیتفاوت نباشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سالروز شهادت دکتر چمران گفت: اگر بخواهیم شخصیت علمی شهید چمران را با موقعیت انقلابی، جنبشی و حرکتی او تحلیل کنیم و پیگیر آن باشیم باید بگوییم در جامعه و جامعه دانشگاهی آن زمان، شهید چمران یک هشام ابن حکم از طرف روحانیت و جریان دین در عرصه حرکت و قیام دانشگاهی بود.
علم الهدی افزود: آن روز دانشگاه یک فضای معنوی نبود بلکه یک فضای فوقالعاده ضد دین و روحانیت بود. حدادعادل نقل میکرد که در زمان دانشجویی نماز ظهر و عصر او میخواست قضا شود میخواست نماز بخواند در دانشگاه دنبال جایی می گشت که نمازش را بخواند و کسی نبیند یعنی نماز خواندن در دانشگاه تهران صد در صد ضد ارزشی بود.
وی ادامه داد: در همان محیط کلاسهای مارکسیستی دکتر آریان پور برگزار میشد و کسی ممانعت نمیکرد اما اگر یک دانشجو در گوشه ای از دانشگاه با انگیزه دینی جلوه و ظهور میکرد او را سرکوب میکردند و در آن شرایط شهید چمران، یک چهره دینی با تکیه بر اصول عرفان، معاد و تکیه بر عشق به روحانیت بروز کرد و با همه قدرت و راست قامت در برابر اندیشههای الحادی آن روز ایستاد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز همان دانشگاهی که نماز خواندن در آن پنهانی انجام میشد تغییر کرده است و مظاهر دین نه تنها در دانشگاه بلکه در عرصههای آکادمیک از همه چیز پررنگتر و از هر جریانی قویتر است و دین توانست رسالت حوزوی حوزههای علمی دینی را با جریان انقلابی و سیاسی دانشگاه به هم پیوند بزند.